Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení

Pokud poptávka zůstává na určité úrovni a nabídka se dostává někam úplně jinam, vždy to způsobí na trhu pnutí, které se vyrovná jedině novými cenami. U aut to v posledních letech vidíme velmi názorně. A na tomto trendu se v případě ojetin nemá nic změnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení

15.3.2024 | Petr Prokopec

Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení

/

Foto: Škoda Auto

Pokud poptávka zůstává na určité úrovni a nabídka se dostává někam úplně jinam, vždy to způsobí na trhu pnutí, které se vyrovná jedině novými cenami. U aut to v posledních letech vidíme velmi názorně. A na tomto trendu se v případě ojetin nemá nic změnit.

Patrně vám neuniklo, že také česká vláda loni spustila dotace na elektromobily, celý nápad jsme cupovali už koncem listopadu. Konstrukce těchto dotací je nesmyslná v mnoha ohledech, pro dnešek ale jen jeden háček - o peníze mohou v tomto případě žádat pouze firmy. Politici a samozvaní experti v tom problém nevidí, naopak předpokládají, že díky tomu se bateriový pohon rychle rozšíří. Firemní klientela totiž elektrická auta nakoupí jako nová, ojede je a následně pošle do autobazarů, kde po nich sáhnou soukromníci. Takové jsou alespoň předpoklady, jimiž ovšem dotyční jen dokazují, kterak nemají o realitě automobilového světa ani páru.

Vše si můžeme osvětlit na mobilních telefonech, které mají k elektrickým vozům principiálně blízko - v obou případech je totiž klíčová baterie. Kdo si však kupuje mobil z druhé ruky? Především zájemci o iPhone, pro které je nový přístroj příliš drahý. Ve všech ostatních případech je nicméně poptávka omezená a téměř výlučně ji lze spojit s rodiči, kteří pořizují první mobil své ratolesti. Protože ale dnes lze i nový smartphone pořídit prakticky za babku, zájem opravdu není enormní.

V případě ojetých elektromobilů lze taktéž v případě zájmu hovořit pouze o jedné značce, a sice o Tesle. Na rozdíl od iPhonu se však ani na její vozy netvoří dlouhé fronty v bazarech, neboť ceny jsou stále poměrně vysoké. Víc než to ovšem zákazníky odrazuje skutečnost, že jejich baterie již mají něco odslouženo. Spojena je s nimi tak už jen částečná nebo žádná tovární garance. A v té chvíli ojetý elektromobil představuje obrovské finanční riziko.

Za novou baterii mobilu totiž dáte pár tisícikorun, v případě elektromobilu ovšem jde o statisíce, a to ještě vlastně v tom lepším případě. Něco takového si ovšem lidé lovící v autobazarech nemohou dovolit. Ladem a skladem tedy nechávají i Tesly a místo toho míří k již osvědčenému - tedy ke spalovacím vozům. Jenže těch se začíná vyrábět stále méně. Skuteční experti tak začínají varovat před zdražováním, které přijde v horizontu několika málo let.

V tomto ohledu si na pomoc můžeme vzít nejnovější data analytické společnosti Cox Automotive. Spojena jsou s britským trhem, stejný trend ale bude dříve nebo později spojen s každou zemí Evropy - jednotlivé trhy jsou buď rovnou společné, nebo se přímo ovlivňují, a není zkrátka možné, aby nabídka aut v nich byla zásadně odlišná. A optimistická tato data opravdu nejsou. Do roku 2028 se totiž v britských bazarech má počet nabízených ojetých spalovacích aut snížit oproti současnosti o 69 procent. Pro majitele takových vozů jde o dobrou zprávu, neboť o jejich auta se kdekdo bude rvát. Pro kupující je to horší novinka.

V momentě překryvu poptávky nad nabídkou je zdražení jistotou. Jaké bude? To pochopitelně v tuto chvíli nelze přesně říci, o malé sumy ale rozhodně nepůjde. Z dat totiž vyplývá, že v loňském roce mělo hned 94,3 procenta ojetin v Británii spalovací pohon. V případě nových se pak jednalo o 71 procenta, právě tento podíl by však do roku 2028 měl klesnout na pouhých 38 procent. Zbytek budou tvořit elektromobily a hybridy.

Kombinace spalovacího a elektrického pohonu pak ještě přijatelná bude, nicméně v případě ryzích elektromobilů lze očekávat přetlak nabídky nad poptávkou. Ten nemají vyřešit ani slevy, načež lze očekávat ještě větší pád výkupních cen. Něco takového ale povede k omezení zájmu o nová elektrická auta, neboť se stanou ještě většími „děly ztráty hodnoty”.

Vše lze samozřejmě brát jen jako očekávání, předpoklad, současně ale nejde o věštění z křišťálové koule. Pokud se nic nezmění, budeme dál pokračovat na cestě stát se druhou Kubou. Zavelet k jinému vývoji může jen EU - pokud nenechá trh více dýchat a bude si dále vymiňovat nabízení nechtěného a potírat nabídku chtěného, jinak to dopadnout opravdu nemůže.


Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení - 1 - Cox Automotive slozeni ojetin 2016-2027 01Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení - 2 - Cox Automotive slozeni ojetin 2016-2027 02
Odhad společnosti Cox Automotive není pro zájemce o spalovací ojetiny zrovna pozitivní. Bez změny politického klimatu je ale naznačený vývoj prakticky nevyhnutelný. Grafika: Cox Automotive, tiskové materiály

Zdroje: Cox Automotive, Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše