Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Emise dieselových motorů jsou definitivně karcinogenní, tvrdí WHO
14.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Světová zdravotnická organizace překvalifikovala výfukové plyny dieselů z možných karcinogenů na látky způsobující rakovinu. Máme se bát?
Tvrdit, že výfukové plyny naftových motorů způsobují rakovinu plic, zřejmě není informace, kterou byste mohli někoho ohromit. Při pohledu na barvu dýmu vyletujícího častokrát i z nových dieselových aut, ale hlavně ze spousty volně dostupných zdrojů srovnávajících zplodiny naftových a benzínových agregátů většina lidí tak nějak tušila, že mastnější frakce ropy je pro naše zdraví poněkud méně košer. Anebo si snad někdo myslí, že odmítaní vznětových pohonných jednotek v osobních automobilech Japonskem, Spojenými státy a spoustou dalších zemí bylo a je dáno pouze tradicemi, případně předsudky? Nikoli, důvody jsou předevśím „emisní”, v Evropě na diesely platí jiný metr, a tak jim to alespoň v autech prochází.
Podle Světové zdravotnické organizace WHO nicméně dosud platilo, že výfukové plyny naftových motorů byly považovány „jen“ za možný karcinogen, nikoli průkazně ověřenou látkou způsobující rakovinu. Tato klasifikace se nicméně po „přesvědčivých vědeckých důkazech“ (sbíraných více než dvacet let u horníků a řidičů kamionů a dokazujících, že existuje přímá souvislost mezi rakovinou plic a zplodinami z naftových motorů) změnila. Výfukové plyny se tak zařadily bok po boku třeba benzenu, azbestu, alkoholu, formaldehydu, radioaktivního záření nebo tabákového dýmu.
Proti Mezinárodní agentuře pro výzkum rakoviny (IARC) patřící pod WHO se již ozvalo americké, ovšem nezřídka účelově argumentující sdružení Diesel Technology Forum (DTF), které výsledky přímo nerozporuje, ale naznačuje, že zkoumané emise nelze srovnávat s tím, co dnes vypouští moderní naftové motory.
„Novými technologiemi dieselových agregátů spalujících naftu s velmi nízkým obsahem síry a pokročilými systémy řízení se podařilo snížit emise oxidů dusíku, uhlovodíky a pevné částice téměř na nulové hodnoty,“ obhajuje svou stranu Allen Schaeffer, výkonný ředitel DTF. „EPA (federální vládní Agentura pro ochranu životního prostředí v USA - pozn. red.) uvádí, že naftové motory vypouští do ovzduší méně než šest procent všech pevných částic ve vzduchu,“ říká a dodává, že se tak děje navzdory tomu, že globálně až 90 procent všech pohonných jednotek, tedy i ty v nákladních automobilech, lodích nebo stacionárních generátorech spaluje naftu.
Ať už je pravda kdekoli, IARC svou klasifikaci podporuje důkazy a rozhodně ji nehodlá měnit. Navíc asi správně dodává, že vedle moderních naftových jednotek stále existuje spousta starých dieselů, jejichž životnost se nedá přesně odhadnout a potrvá ještě spoustu let, než definitivně doslouží.
Můžou závěry WHO a nová kategorizace výfukových plynů vznětových motorů způsobit zastavení prodeje těchto motorů? Myslet si to, by asi bylo hodně bláhové. I případný pokles zájmu ze strany (řekněme) zdraví dbalejších občanů bude v dnešní době vyvažovat jejich atraktivita příslibu nižších provozních nákladů. A nejen to, automobilky diesely roky prezentují jako hotovou spásu planety kvůli nižším emisím CO2, proto jsou také téměř všechny GreenLiny, Bleumotiony a jim podobné verze dodávány výlučně s naftovými motory. Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě paliva a to je zaklínadlo doby, které skrze mocnou marketingovou podporu automobilek jaksi zastínilo už dávno se ozývající hlasy, že tyto „čisté” verze vlastně vůbec čisté nejsou..
Navíc pokud to pro výrobce aut bude nějaký signál, pak spíše takový, že se jim v konkurenčním boji vyplatí dále vyvíjet technologie zlepšující kvalitu emisí, než že by měly produkci dieselů omezit. Ostatně i WHO dnes uznává, že pokud jde třeba o srovnání s tabákovým dýmem, co do škodlivosti jsou na tom diesely mnohem lépe. Jestli je to ale dost na to, aby byly diesely nejen tolerovány jako neškodlivé, ale dokonce vyzdvihovány jako prospěšné, to posuďte sami.
Třeba taková Fabia GreenLine platí u škodovky za ekologickou verzi. U WHO za tichého zabijáka...
Zdroj: IARC, PR Newswire, Resurrectedrestorations.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejčtenější články
- Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024 - VW konečně našel zemi, ve které skóruje s elektromobily. Je tragikomické, že jde o Rusko
9.4.2024 - Elektrické Mercedesy dostanou směšná nová jména, ukazují, jak moc se hra otočila
10.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva