Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Expert ukázal skutečný efekt eko pneumatik, výměnou za mrzkou úsporu vás mohou ohrozit na životě
19.7.2022 | Petr Prokopec
Je v dnešní době skoro odvážné dovolit si říci pravdu o kladech a záporech podobných řešení, o to více ale za tento test musíme být rádi. Ekologické pneumatiky s nízkým valivým odporem mají reálný přínos, ale za jakou cenu?
V posledních letech výrobci aut neskutečně tlačí na snížení spotřeby paliva a jí přímo úměrných emisí CO2. Tímto směrem sice mířili odjakživa, a to ve snaze o konkurenční výhodu, nicméně skutečné závody ve zbrojení odstartovalo až vměšování se politiků do branže vynucené aktivismem všeho druhu. Pod hrozbou likvidačních pokut se nicméně veškeré snahy poněkud zvrtly. Na oltář boje proti klimatickým změnám je totiž nyní pokládáno až přespříliš obětí. Mnohé z nich navíc přináší prospěch pouze na papíře, benefity v reálném světě nicméně pokulhávají. Pokud vůbec nějaké jsou.
Jedním z největších klamů moderního světa, tedy alespoň podle Jonathana Bensona z Tyre Reviews, jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem. Výrobci je využívají stále častěji, neboť vedou ke snížení spotřeby a tedy emisí. V případě pláště Michelin e.Primacy je valivý odpor nižší o 30 procent, u Continentalu EcoContact 6 pak o 23 procent. To jsou citelné rozdíly ve srovnání se standardním obutím, načež by vůbec nebylo překvapivé, kdyby zákazníci vzali e-shopy s těmito pneumatikami ztečí.
Jak ale Benson dodává, nic není až tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Na pneumatiky totiž připadá 20 procent celkové energie vozu. Znamená to tedy, že v případě Michelinu tu máme 30procentní snížení jen v rámci těchto 20 procent, ve finále tak vaše peněženka pocítí jen 6procentní redukci výdajů za pohonné hmoty. Ani to by nebylo až tak špatné, kdyby to ovšem byla pravda. Jak ale bylo zjištěno reálnými testy, během nichž auta kroužila hodiny po oválu, skutečný rozdíl je pouze 3,5procentní.
I to ve finále může být benefitem, zvláště pokud ročně najedete tisíce kilometrů. Pokud by totiž váš účet za palivo činil třeba 130 tisíc korun, jako je tomu v případě Jonathana, pak ona 3,5procentní úspora činí 4 550 Kč. To již v pohodě může stačit na pořízení dvou nových pneumatik. Otázkou však je, zda se jejich výměny dožijete. Je totiž třeba zmínit, že snížení valivého odporu je dosaženo na úkor přilnavosti, zejména pak na mokru. Zrovna ta je však dle Bensona tím nejdůležitějším, oč u pneumatik běží.
Jonathan přitom poukazuje na to, že brzdná dráha u Michelinu e.Primacy je o pět metrů (!) delší než u pneumatik Michelin Primacy 4. Díky tomu se velmi blíží levnému obutí Petlas Imperium PT515, o kterém jste, doufejme, nikdy neslyšeli, protože vskutku nejde o pláště, které by měly být doporučovány. Ve finále to ale vlastně platí i o pneumatikách s nízkým valivým odporem, neboť nízká roční úspora nákladů jde na konto zhoršené ovladatelnosti.
Jak se tedy říká, není všechno zlato, co se třpytí. Stejně jako v mnoha dalších ohledech proto nesmíte dát jen na lákadla výrobců, místo toho si opravdu propočítejte, jestli se vám pořízení pneumatik s nízkým valivým odporem vyplatí. Zvláště když u mnoha prodejců mohou vycházet i dráže než jejích standardní příbuzní. Zvláště pak v našich podmínkách, kde o deštivé dny není nouze.



Pneumatiky Michelin e.Primacy sice vedou k úspoře pohonných hmot a tedy pro výrobce důležitých emisí, ovšem výměnou za to musíte počítat s horší ovladatelností zejména na mokru, brzdná dráha je najednou na úrovni laciných pneu neznámých značek. Foto: Michelin
Zdroj: Tyre Reviews@YouTube
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 11 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
dnes
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 08:00
- Návrat po 78 dnech včera 10:41
- Největší talent superbiků včera 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejnovější články
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před 10 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 11 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
dnes
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
dnes
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
dnes
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
