Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hvězdičky Euro NCAP zase dostaly na frak: 5 brzy jen s automatickým brzděním
13.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP a Evropská komise požadují systémy automatického brzdění do všech aut. Kdo je nebude mít, dostane v nárazových testech méně hvězd.
O smysluplnosti nárazových testů ověřujících pasivní bezpečnost karoserií aut, tj. tuhost kabiny pro posádku a efektivitu deformačních zón, se snad vesměs nepochybuje. Metodiku dnešních prověrek prováděných Euro NCAP však můžeme rozporovat velmi snadno. Už dávno nejde jen o to, jak konstruktéři vyřešili nebo naopak podcenili pohlcení nárazové energie, ale meritorní se staly různé žárovičky připomínající nezapnuté tohle a akustická signalizace upozorňující na támhleto, nálepky hlásající nebezpečenství, elektronické asistenční systémy aktivní bezpečnosti a dokonce ochrana chodců.
Opakujeme to již poněkolikáté, nic proti tomu, vždyť spousta lidí může považovat výše zmíněné za stejně důležité, jako výsledek deformace po nárazu, jenže pak vyvstává otázka, proč tomu říkat „crash test“, když odolnost vozu proti nárazu má na celkovém hvězdičkovém hodnocení jen částečný podíl. Jen o samotné názvosloví tu ale nejde.
Euro NCAP míchá jablka už ani ne tak s hruškami, jako spíše s celou tržnicí, kterou v tomto případě představují neustále nově přidávaná pravidla. V postupech je dnes zkrátka takový binec, že výpovědní hodnota hvězdiček udělovaných v nových nárazových testech je v podstatě nesrovnatelná s tím, kolik hvězdiček a za co je auta dostávala nejen před pár lety, ale už loni. A bude ještě veseleji.
V Bruselu se rozhodlo, že vyvozovat z aktivní a pasivní bezpečnosti automobilu jeden výsledek a míchat to všechno dohromady s dosavadními daty je zcela v pořádku, takže Euro NCAP bude od roku 2014 udělovat hvězdičky také za systémy automatického nouzového brzdění. Pokud za tímto diktátem tušíte dokument Evropské komise, který si klade za cíl snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu a do roku 2050 přiblížit tato čísla nule, tak jste právě strefili hřebík po hlavičce.
„Rychlejší pronikání těchto technologií do nových vozů pomůže Evropské unii dosáhnout stanoveného cíle, kterým je snížení počtu úmrtí na silnicích o 50 procent do roku 2020,“ řekl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „V důsledku toho jsme se rozhodli zařadit systémy automatického brzdění do hodnocení jako součást celkového počtu hvězdiček od roku 2014 a doufáme, že evropské orgány budou brzy vyžadovat tyto systémy jako povinné pro všechny nové typy vozidel.“
Jinak řečeno, o nezávislosti Euro NCAP můžeme tímto nejen pochybovat, ale máme ji potvrzenou přímo od instituce samotné. Evidentně jde Evropské komisi zcela na ruku a oba orgány se bez optání nebo veřejné diskuse snaží pod pohrůžkou snižování počtu hvězdiček prosadit další elektronickou berličku, která nemá s pasivní bezpečností automobilu nic společného, nemluvě o tom, že může vést k falešnému pocitu bezpečí (podobně jako ESP) a samozřejmě se opět postará o další zvýšení cen automobilů.






Tak tyhle obrázky přítomnost automatického brzdění na palubě změní leda k horšímu tím, že auto zatíží pár dalšími dráty navíc. Se samotným crash testem nemá tradičně společného zhola nic...
Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 6 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 7 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 9 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB