Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak co nejrychleji zbavit auto námrazy na sklech? Chytrý postup ušetří čas i trápení
2.1.2021 | Mirek Mazal
Pokud neparkujete v garáži, ranních patálií s namrzlými skly auta se v zimě nezbavíte. Jak se s nimi tedy poprat co možná nejrychleji a nejelegantněji?
Letošní zima není k řidičům nejvlídnější a předpověď pro další dny naznačuje, že to horší teprve přijde. Největší nepříjemnosti připravují rána, kdy starosti s „rozmrazováním” auta zažívají všichni, kteří nemají to štěstí a parkují mimo garáž nebo nemají vůz vybavený nezávislým topením. Každý řeší tuto nepříjemnost po svém - někdo zkrátka vezme škrabku a oddře si své, další si sednou do auta a čekají, až se na místě vyhřeje. A jiní riskují a s mizerným výhledem na všechny strany vyrazí na cestu.
Ani jedna z těchto cest ale není ideální - některé jsou zdlouhavé, další zbytečně pracné, jiné nesmyslně nebezpečné. Správným postupem se přitom lze těchto patálií zbavit relativně rychle a s výsledkem, který vás bude těšit. Stačí se držet kombinace triků, která se osvědčila jako nejefektivnější.
Pochopitelně, stále se neobejdeme bez dobré škrabky na sklo - každý nechť si vybere tu, která mu sedí nejvíce. Po příchodu k vozu není nejlepší se hned pustit do škrabání, lepší je odemknout vůz, nastartovat motor a pustit výhřev zadního okna. Šťastlivci s elektrickým vyhříváním toho předního okna mají částečně vystaráno stiskem příslušného tlačítka, ale zbytek je odsouzen podniknout další krok. Následuje zapnutí topení na maximální možnou teplotu a navedení foukaného vzduchu na čelní sklo.
Není z toho potřeba mít strach, postupným zahříváním sklo na rozdíl od jeho polévání horkou vodou nepraskne, neboť topení se bude zahřívat pomalu a stejně pozvolna bude rozehřívat i sklo. Třetím bodem celé akce je zapnutí vnitřního okruhu. Recirkulace uvnitř zamezuje přístupu studeného vzduchu zvenčí, topení tak rychleji zahřeje vzduch v kabině. Problém je, že dva poslední kroky v moderních autech často nelze provést současně, zůstaňte tedy alespoň u maximálního proudu vzduchu na čelní sklo.
Až poté je čas vystoupit znovu ven a pustit se do manuálního čištění námrazy na vozidle. Začít je dobré u bočního prosklení, které bývá vzhledem ke své velikosti namrznuté relativně málo a díky tloušťce i ploše skel také nejdříve povolí. S tím si tedy poradíte rychle a než se tak stane, topení dostane chvíli času na zahřátí čelního skla, které naopak bývá namrznuté nejvíce. Díky tomu se alespoň částečné uvolní vrstva ledu z předního okna, jehož očištění vám pak půjde snáze.
Pokud byste chtěli postup dále urychlit, můžete použít tekutiny, díky nimž námraza povolí ještě rychleji. V obchodech se dají koupit rozličné rozmrazovače, obvykle chemické směsi, nám se ale nejvíce osvědčila směs, která svou primitivností mnoho důvěry nevzbuzuje, funguje ale velmi dobře. Stačí smíchat ocet s vodou v poměru 3:1 a tento „lektvar” nanést na sklo pomocí vlastního rozprašovače. Jen vždy dbejte na to, aby maximum tekutiny skončilo na skle a ne na laku, kterému nemusí dělat dobře.
S tímto postupem uvidíte, jak snadno půjde námraza dolů. Příjemným a rychlým procesem se zbavování auta ledu a sněhu nestane nikdy, tak příjemný a rychlý, jak jen může být, ale být může.


Namrzlé auto čeká o zimních ránech na naprostou většinu řidičů. Foto: Škoda Auto
Pokud si s námrazou chcete poradit co nejrychleji a nemáte vyhřívání čelního skla, nejprve pusťte motor a namiřte proud vzduchu na čelní sklo. Foto: Škoda Auto
Pak teprve vystupte a pusťte se do těch bočních, povolí obvykle mnohem dříve. Foto: Škoda Auto
Pak teprve očistěte čelní sklo, jehož námraza v mezičase obvykle povolí též. A pokud chcete postup dále zrychlit, připravte si doma vlastní rozmrazovač - stačí smíchat ocet a vodu v poměru 3:1. Foto: Škoda Auto
Bleskovky
1850koňové Bugatti za 100 milionů předvedlo svůj zvuk při studeném startu, zní jako staré stíhačky
včeraPo zhlédnutí tohoto videa snáze pochopíte, proč dnes na toto Ferrari nestačí ani 1 miliarda Kč
včeraPolicie zastavila auto s otočnou registrační značkou jako z bondovek, našla v něm i zlodějskou výbavu
20.5.2022
Nejnovější články
1850koňové Bugatti za 100 milionů předvedlo svůj zvuk při studeném startu, zní jako staré stíhačky
včeraGeniální konstruktér Formule 1 ukázal, jak se při vývoji testují jeho nová auta, vydrží neuvěřitelné věci
včeraŠéf Renaultu říká, že nová emisní norma Euro 7 je naprostý nesmysl, auta zdraží všem výměnou za nic
včeraŠkoda Octavia Combi s 508 koňmi a 4x4 je asi nejméně nápadná a nejlevnější cesta k tak silnému autu
včeraPo zhlédnutí tohoto videa snáze pochopíte, proč dnes na toto Ferrari nestačí ani 1 miliarda Kč
včera