Jeden z největších „držáků“ mezi sporťáky stvořil Mercedes, dnes ho ojetý koupíte levněji než Fabii

Má pověst „neprůstřelného“ auta, nakonec vychází z první generace třídy E, která ji má též. Nejde však o to samé s dvojicí dveří, vůz se však dočkal řady vlastních unikátních prvků, se kterými jej dnes ve slušném stavu koupíte už od necelého čtvrt milionu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jeden z největších „držáků“ mezi sporťáky stvořil Mercedes, dnes ho ojetý koupíte levněji než Fabii

7.3.2022 | Petr Prokopec

Jeden z největších „držáků“ mezi sporťáky stvořil Mercedes, dnes ho ojetý koupíte levněji než Fabii

/

Foto: Mercedes-Benz

Má pověst „neprůstřelného“ auta, nakonec vychází z první generace třídy E, která ji má též. Nejde však o to samé s dvojicí dveří, vůz se však dočkal řady vlastních unikátních prvků, se kterými jej dnes ve slušném stavu koupíte už od necelého čtvrt milionu.

Historie Mercedesu SL sahá do roku 1954, kdy se objevil dnes již legendární Gullwing. Za touto přezdívkou se skrývalo kupé s vzhůru výklopnými dveřmi, jejichž tvar připomínal racčí křídla. Automobilka toto provedení v roce 1963 nahradila druhou generací, pro kterou se pro změnu vžilo označení Pagoda, a to kvůli jeho střešní linii. Generace třetí pak sice žádnou přezdívku nedostala, na rozdíl od svých předchůdců se však mohla jako první pyšnit vidlicovým osmiválcem. U nástupce R129, který se objevil v roce 1989, pro změnu publikum mohlo objednávat i dvanáctiválec.

Tímto provedením naše toulky historií ukončíme, a to z jednoho prostého důvodu - čtvrtá generace SL je momentálně tím nejlevnějším zástupcem v celé modelové linii, který si můžete pořídit. A co je možná paradoxní, jde také o jednu z těch nejlepších a především nejodolnějších. Vůz totiž vycházel z vůbec první třídy E (W124), která se dočkala řady technologických fines, jenž teprve po její premiéře začal užívat také zbytek automobilového světa. Designér Bruno Sacco navíc během dvanáctileté výroby povolil během dvou faceliftů jen drobné změny, aby vozu zachoval jeho nadčasový šarm, který lze ocenit i dnes.

Mercedes celkově vyrobil 213 089 kusů, v bazarech tedy rozhodně je z čeho vybírat. To platí rovněž o pohonných jednotkách, neboť pod kapotou mohou odvádět svou práci řadové i vidlicové šestiválce, stejně jako motory V8 a V12. S dvanáctiválcem navíc vznikla i řada variant od AMG, z nichž ta vrcholná označovaná jako SL 73 disponovala 7,3litrovou jednotkou naladěnou na 525 koní. S tímto motorem ale bylo vyrobeno pouze 85 kusů, řeči o láci tedy v jejich případě rozhodně neplatí. Což platí také o variantě SL70, jenž nabízela 496 a vyrobeno bylo 150 exemplářů.

Fanoušci značky nicméně tak jako tak dávají přednost spíše řadovým šestiválcům, byť se jedná o méně výkonné jednotky. Nicméně jízdní dynamiku díky 190 nebo 231 koním dovedou zařídit slušnou, zároveň vás ovšem v provozu či v servisu nesvléknou z kalhot. Kromě toho je třeba dodat, že pokud toužíte po voze s pětistupňovým manuálem, pak máte šanci právě jen u šestiválcových variant, s osmiválcovými byly párovány výlučně automaty. Zpočátku šlo jen o čtyřstupňové skříně, ty pětistupňové se objevily až později.

Je nicméně třeba dodat, že SL čtvrté generace váží okolo 1,8 tuny. I se silnějším šestiválcem tedy asfalt trhat nebudete, jen málokdo ale kvůli tomu bude na třícípou hvězdu koukat skrze prsty. O této generaci se totiž dá hovořit jako o jednom z posledních pravověrných Mercedesů, a to kvůli abnormální kvalitě. Na popraskané pružiny či tlumiče lze rovnou zapomenout, stejně jako nebudete mít výtky k zavěšení nebo nápravám. Pokud se pak navíc objeví koroze, jde spíše o povrchovou záležitost v místech se seškrábaným lakem.

Podvozek si navíc zaslouží pochvalu i kvůli sofistikované technice, neboť snadno dává zapomenout na vyšší počet kil - zatáčky tak můžete „řezat“ ve vyšším tempu než třeba v takovém Jaguaru XJ-S. Mercedesu se v tomto ohledu může vyrovnat víceméně jen BMW řady 8, to se však jako kabriolet dříve nevyrábělo, a to kvůli obavě mnichovským z kroucení karoserie. Třícípá hvězda tedy vskutku stvořila jeden z nejspolehlivějších sportovních vozů vůbec, který ovšem zároveň ze svých majitelů nevymlátil tvrdým podvozkem duši.

Třešinkou na dortu je solidní bezpečnost, u tohoto vozu totiž Mercedes vůbec poprvé použil ochranné oblouky sedadel, které se v případě kolize a převrácení pyrotechnicky vystřelí. Mimo to automobilka zákazníkům nabízela i hardtop, který bylo možné nasadit na plátěnou střechu, jejíž složení zabralo pouze 28 sekund. S tímto a dalšími příplatky, mezi něž patřil třeba audio systém Bose nebo kožené čalounění, pak logicky cena mohla narůstat na mnoho milionů korun.

Jak jsme nicméně zmínili již na úvod, generace R129 je aktuálně nejlevnější ze všech „eSeLek“. Pořídit ji můžete již od nějakých 225 tisíc korun, tedy o dost levněji než novou Fabii v základu, a to v plně provozuschopném stavu a bez škrábanců na karoserii či bez nutnosti přečalounit interiér. Pokud nicméně zatoužíte třeba po zmiňovaném SL70, jeden z oněch 150 kusů se nachází v Brémách - ovšem bez pěti milionů korun v kapse na cestu ani nevyrážejte.


Jeden z největších „držáků“ mezi sporťáky stvořil Mercedes, dnes ho ojetý koupíte levněji než Fabii - 1 - Mercedes-Benz SL600 R129 ilustracni foto 01Jeden z největších „držáků“ mezi sporťáky stvořil Mercedes, dnes ho ojetý koupíte levněji než Fabii - 2 - Mercedes-Benz SL600 R129 ilustracni foto 02Jeden z největších „držáků“ mezi sporťáky stvořil Mercedes, dnes ho ojetý koupíte levněji než Fabii - 3 - Mercedes-Benz SL600 R129 ilustracni foto 03
R129 byla první generací Mercedesu SL, u které se objevil dvanáctiválec. Zároveň šlo také o první kabriolet značky s elektricky ovládanou střechou a rovněž o první kabriolet vůbec osazený pyrotechnicky aktivovaným ochranným obloukem za sedadly, který se v případě hrozícího převrácení vystřelil. Je to ikona svého druhu a velmi kvalitní vůz, přesto jej lze koupit relativně levně i ve slušném stavu. Ilustrační foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.