Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V poměru cena-spolehlivost-prestiž stěží koupíte lepší auto než ojeté Audi A3, je překvapivě levné
14.7.2023 | Petr Prokopec
A nebavíme se o žádných „vypelichaných” ojetinách z konce 90. let, ale klidně jednotky let starých exemplářích posledních generací. Lidé k ojetým A3 prostě moc netíhnou, přitom jde o absolutní špičku spolehlivosti a obecně kvalitní vůz.
Představovat Audi A3 by bylo něco jako nosit dříví do lesa. Jeho první generace se odhalila už v roce 1996, přičemž pro německou automobilku šlo o návrat k menším vozům po takřka dvaceti letech. Ten byl přes mnohé skeptické hlasy nepochybně úspěšný, neboť o rok později už značka slavila překonání hranice 100 tisíc prodaných exemplářů. Stejnou metu za jediný kalendářní rok pak Audi A3 v Evropě nezvládlo pokořit pouze v letech 2020 a 2021, kdy výrobu i registrace narušily nejprve koronavirus a posléze nedostatek čipů. Loni se vůz prodejně znovu vyšvihl za 100tisícovou hranici, za což je třeba mu zatleskat. Ve světě, kde dominanci začínají přebírat SUV všeho druhu, je to na drahý kompakt obdivuhodný výsledek, který téměř vyrovnává odbyt Škody Octavia.
A3 Sportback momentálně startuje již na 711 900 Kč, což opravdu není nízká suma, třebaže vedle zmíněné Octavie zase tak dramaticky nepůsobí. Když ale místo showroomů s novými vozy vezmete ztečí autobazary, můžete se dostat k úplně jiným sumám. Třetí generace A3 zvaná 8V v nich totiž startuje okolo 150 tisíc korun, zatímco tu druhou s označením 8P seženete pojízdnou dokonce už od 30 tisíc Kč. To je docela překvapivé, zvláště v kontextu s hodnocením německých techniků. V jejich TÜV Reportu se totiž Audi A3 objevuje vždy na čelních příčkách - mezi vozy do tří let stáří je 16., do pěti let 17., do sedmi let 20., do devíti let 13. a do jedenácti let 16. To je fascinující konzistence, která z A3 dělá napříč generacemi jeden z absolutně nejspolehlivějších vozů, který si můžete koupit. V poměru cena-spolehlivost-prestiž stěží koupíte něco lepšího.
Neznamená to nicméně, že byste mohli čapnout jakýkoli vůz, který vám přijde pod ruku. Asi největší slabinou druhé i třetí generace jsou pružiny, které mohou být prasklé. Samotné zavěšení je pak u novějších aut výrazně lepší, slovo koroze však znají nanejvýš majitelé první generace, u jejích nástupců je krajně neobvyklá. Kde ovšem již na kritiku dochází, to jsou brzdové kotouče, které odchází rychleji, než by bylo zdrávo. Ovšem znovu hlavně u druhé generace.
Ojedinělý je rovněž únik oleje, nicméně motor 2,0 TDI byl ve verzi BKD vyráběné do roku 2008 spojen s praskáním hlav válců. Pokud tedy můžete, sáhněte raději v případě druhé generace po exemplářích z konce výroby. U té třetí se pak raději vyhněte vozům s magnetickým podvozkem, který se projevuje nemalou hlučností. Výtky pak míří rovněž k dvouspojkovému automatu, za tím by ovšem měl stát nevhodně zvolený olej. Kontrola servisní historie před koupí se tedy rozhodně vyplatí.
Vlastně největší potenciální slabinu A3 tak představuje servis, neboť originální komponenty mohou být často dražší než celý vůz, a to přesto, že jich budete potřebovat jen pár. Možná proto nejprve zkontaktujte lokální mechanicky specializující se na koncernová auta. Díky tomu bude levné nejen jeho pořízení, ale i údržba, kterou lze obvykle obstarat s díly určenými pro Škody a Volkswageny.
Na závěr dodejme zkušenost kolegů z německého Auto Bildu, kteří na internetu „vyhrábli” sotva jetou (42 430 km) A3 druhé generace 8P po prvním majiteli s motorem 1,4 TFSI pod kapotou. Ano, je to morálně starší alternativa, podle Němců ale auto prakticky nerozeznatelné od nového, i když přijde na 8 999 Eur. Nějakých 213 tisíc Kč je na A3 8P hodně, ale na zánovní A3 8P s historicky tak ověřenou spolehlivostí? To skutečně vypadá na zajímavou nabídku. A není zdaleka jediná, na kterou byste v případě tohoto široce dostupného modelu Audi v bazarech narazili.



Audi A3 druhé generace lze pořídit již od 30 tisíc korun, nicméně u raných exemplářů se vyhněte dvoulitrovému turbodieselu. Foto: Audi
Stěžejním nešvarem té třetí jsou pak stejně jako u předchůdce praskající pružiny, výtky mají majitelé také k magnetickému podvozku. Jsou to ale drobnosti, za ceny od 150 tisíc Kč je dnes tohle auto terno. Foto: Audi
Zdroje: TÜV, Auto Bild
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 9 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 11 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 11 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB