Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V poměru cena-spolehlivost-prestiž stěží koupíte lepší auto než ojeté Audi A3, je překvapivě levné
14.7.2023 | Petr Prokopec
A nebavíme se o žádných „vypelichaných” ojetinách z konce 90. let, ale klidně jednotky let starých exemplářích posledních generací. Lidé k ojetým A3 prostě moc netíhnou, přitom jde o absolutní špičku spolehlivosti a obecně kvalitní vůz.
Představovat Audi A3 by bylo něco jako nosit dříví do lesa. Jeho první generace se odhalila už v roce 1996, přičemž pro německou automobilku šlo o návrat k menším vozům po takřka dvaceti letech. Ten byl přes mnohé skeptické hlasy nepochybně úspěšný, neboť o rok později už značka slavila překonání hranice 100 tisíc prodaných exemplářů. Stejnou metu za jediný kalendářní rok pak Audi A3 v Evropě nezvládlo pokořit pouze v letech 2020 a 2021, kdy výrobu i registrace narušily nejprve koronavirus a posléze nedostatek čipů. Loni se vůz prodejně znovu vyšvihl za 100tisícovou hranici, za což je třeba mu zatleskat. Ve světě, kde dominanci začínají přebírat SUV všeho druhu, je to na drahý kompakt obdivuhodný výsledek, který téměř vyrovnává odbyt Škody Octavia.
A3 Sportback momentálně startuje již na 711 900 Kč, což opravdu není nízká suma, třebaže vedle zmíněné Octavie zase tak dramaticky nepůsobí. Když ale místo showroomů s novými vozy vezmete ztečí autobazary, můžete se dostat k úplně jiným sumám. Třetí generace A3 zvaná 8V v nich totiž startuje okolo 150 tisíc korun, zatímco tu druhou s označením 8P seženete pojízdnou dokonce už od 30 tisíc Kč. To je docela překvapivé, zvláště v kontextu s hodnocením německých techniků. V jejich TÜV Reportu se totiž Audi A3 objevuje vždy na čelních příčkách - mezi vozy do tří let stáří je 16., do pěti let 17., do sedmi let 20., do devíti let 13. a do jedenácti let 16. To je fascinující konzistence, která z A3 dělá napříč generacemi jeden z absolutně nejspolehlivějších vozů, který si můžete koupit. V poměru cena-spolehlivost-prestiž stěží koupíte něco lepšího.
Neznamená to nicméně, že byste mohli čapnout jakýkoli vůz, který vám přijde pod ruku. Asi největší slabinou druhé i třetí generace jsou pružiny, které mohou být prasklé. Samotné zavěšení je pak u novějších aut výrazně lepší, slovo koroze však znají nanejvýš majitelé první generace, u jejích nástupců je krajně neobvyklá. Kde ovšem již na kritiku dochází, to jsou brzdové kotouče, které odchází rychleji, než by bylo zdrávo. Ovšem znovu hlavně u druhé generace.
Ojedinělý je rovněž únik oleje, nicméně motor 2,0 TDI byl ve verzi BKD vyráběné do roku 2008 spojen s praskáním hlav válců. Pokud tedy můžete, sáhněte raději v případě druhé generace po exemplářích z konce výroby. U té třetí se pak raději vyhněte vozům s magnetickým podvozkem, který se projevuje nemalou hlučností. Výtky pak míří rovněž k dvouspojkovému automatu, za tím by ovšem měl stát nevhodně zvolený olej. Kontrola servisní historie před koupí se tedy rozhodně vyplatí.
Vlastně největší potenciální slabinu A3 tak představuje servis, neboť originální komponenty mohou být často dražší než celý vůz, a to přesto, že jich budete potřebovat jen pár. Možná proto nejprve zkontaktujte lokální mechanicky specializující se na koncernová auta. Díky tomu bude levné nejen jeho pořízení, ale i údržba, kterou lze obvykle obstarat s díly určenými pro Škody a Volkswageny.
Na závěr dodejme zkušenost kolegů z německého Auto Bildu, kteří na internetu „vyhrábli” sotva jetou (42 430 km) A3 druhé generace 8P po prvním majiteli s motorem 1,4 TFSI pod kapotou. Ano, je to morálně starší alternativa, podle Němců ale auto prakticky nerozeznatelné od nového, i když přijde na 8 999 Eur. Nějakých 213 tisíc Kč je na A3 8P hodně, ale na zánovní A3 8P s historicky tak ověřenou spolehlivostí? To skutečně vypadá na zajímavou nabídku. A není zdaleka jediná, na kterou byste v případě tohoto široce dostupného modelu Audi v bazarech narazili.


Audi A3 druhé generace lze pořídit již od 30 tisíc korun, nicméně u raných exemplářů se vyhněte dvoulitrovému turbodieselu. Foto: Audi


Stěžejním nešvarem té třetí jsou pak stejně jako u předchůdce praskající pružiny, výtky mají majitelé také k magnetickému podvozku. Jsou to ale drobnosti, za ceny od 150 tisíc Kč je dnes tohle auto terno. Foto: Audi
Zdroje: TÜV, Auto Bild
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejnovější články
Jeden z největších kritiků Tesly vyhlásil bankrot, tušíme, kdo se tu bude smát naposled
před 38 minutami
Moskvič ukázal hned dva nové modely, jeden z nich se dá koupit i v Česku
před 2 hodinami
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 3 hodinami
Tesla honí prodeje, jak se dá. V Evropě nabídne čínský model, v USA zkouší taktiku Horsta Fuchse
před 5 hodinami
Evropský cirkus se „zrušením zákazu spalovacích motorů” nezklamal, přišel s totálním nesmyslem, který opěvuje jen VW
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.17. 12:21 - HondaMan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.17. 12:17 - pavproch
- Rychlodotazy 12.17. 00:56 - abgx1
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
