Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Londýn zrušil čáry na některých silnicích. Řidiči jezdí pomaleji, ale řeší to něco?
5.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta na silnicích bez středové čáry ve většině případů zpomalila. Rychlost ale není vším, pokud je vůbec něčím. Odstranění čar může být kontraproduktivní.
Londýn zkouší další ne úplně obyčejný způsob, jak na některých silnicích zpomalit auta. Nejsou to zpomalovací prahy, to by nebylo na frekventovaných silnicích vhodné. Není však řečeno, že je zvolený způsob o tolik vhodnější. Po rekonstrukci totiž na dotčených silnicích nenamalovali středovou dělící čáru.
Na třech nově zrekonstruovaných vozovkách, silnicích , tedy Seven Sisters Road na severu Londýna a Wickham Road a Brighton Road na jižním předměstí, bylo po položení nového asfaltu namalováno vodorovné dopravní značení trochu jinak. Pruhy pro cyklisty po stranách byly rozšířeny o místo, kterou zabírala „čára” uprostřed. Šířka prostoru pro auta zůstala - tři metry pro každý směr, tedy šest metrů celkem. Tento prostor ale není uprostřed dělený, jako býval dříve. Je to experiment organizace Transport for London (TfL, společnost organizující londýnskou hromadnou, ale i individuální dopravu), jak inovativními způsoby zklidnit dopravu.
Očekávané výsledky se podle studie skutečně dostavily. Nejvíce řidiči zpomalili na Seven Sisters Road, konkrétně průměrně o 4 km/h v severním směru a 6,6 km/h v jižním směru. Wickham Road „se umístila” těsně druhá se zpomalením o 4,7 km/h při jízdě na východ a 4,8 km/h na západ. A třetí pozice zůstala na Brighton Road, kde se nyní údajně jezdí pomaleji o 1,8 km/h severně a o 1,4 km/h jižně, což jsou statisticky zanedbatelné změny.
Studie dále uvádí, že většinou se po nově položeném asfaltu jezdí rychleji, protože pravděpodobnost zásadních nerovností či děr je téměř nulová, řidiči tak nemusí povrch sledovat do té míry a věnují se spíše okolí. Tyto změny nejsou do výše uvedených čísel započítány; ta jsou však naměřena a studie nabízí pouze odhad zrychlení na novém povrchu; až na Wickham Road, kde byly v jednom úseku čáry namalovány znova. Průměrné zrychlení projíždějících vozidel tam bylo o 7,2 km/h.
Snížení rychlostí může ukazovat na to, že se experiment setkává s úspěchem a řidiči jezdí opatrněji, také ale méně znalí či bdělí řidiči mohou snáze ztrácet orientaci, zejména při nižší viditelnosti. Čáry se na silnice malují zejména kvůli bezpečnosti, takže si nejsme úplně jisti, jestli jejich zrušení, na dvou ze třech případů spojené s faktickým zúžením prostoru pro auta, může k bezpečnosti přispět. Jak se již víckrát ukázalo, mimo jiné i v Británii, nižší rychlost není příčinou menšího počtu nehod. Studie uvádí počet nehod na úsecích bez čar za 36měsíční zkušební dobu, není však známý počet nehod z podobného časového úseku z doby, kdy tam ještě čáry byly.
Podle studie, kterou si celou můžete stáhnout z webu TfL (PDF, 574 kB), je příčinou nižších rychlostí v místech bez čar zavedení elementu nejistoty. Třebaže rychlostní limit zůstává beze změny, čára podle autorů představuje psychologickou bariéru, řidiči věří, že na jejich půlku silnice ti ostatní nebudou jezdit. Pokud čáru nemají, nejsou si tím tak jisti, přestože je stále samozřejmé, že každý pojede po své straně.
Tyto částečně povzbudivé výsledky pochopitelně neznamenají, že by v celém Londýně přes noc zmizely veškeré středové dělící čáry. Transport for London však bude údajně uvažovat o implementaci podobných opatření v místech, kde by to mohlo prospět. Kromě mírného snížení rychlosti také příslušné radnice zaznamenaly drobnou úsporu při kreslení a údržbě silničního značení.


Seven Sisters Road byla jednou z ulic, kde zmizela středová dělící čára (vlevo před změnou, vpravo po ní
Na Wickham Road řidiči také zpomalili, ale o něco méně
Úprava Brighton Road přinesla jen statisticky zanedbatelnou změnu
Zdroj: TfL via Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
včeraJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
včeraK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
včera
Živá témata na fóru
- exclusive profiles for dating 09.15. 04:10 - Zubesuch89
- IT poradna 09.14. 20:52 - Zajda
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.14. 13:37 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.14. 12:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka