Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitel elektrického Hyundai vyrazil v zimě na 240 km dlouhou cestu, bylo to takové fiasko, že se málem nevrátil
3.12.2023 | Petr Prokopec
Je známý jako velký nadšenec do všeho, co nemá výfuk. Nové Hyundai Kona ale Bjorna Nylanda zklamalo na celé čáře, a to venkovní teplota pod bod mrazu klesla jen lehce.
Ještě před dvěma třemi týdny se zdálo, že zima je v nedohlednu. Aktuálně se nicméně teploty propadají pod bod mrazu nejen v noci, ale i přes den. Navíc tak často, že po mizící rtuti vyhlašuje pravidelně pátrání federální kriminální ústředna. Je to špatná zpráva pro majitele elektromobilů, neboť baterie jsou na teplotní výkyvy velmi náchylné. S jejich dojezdem mává už jen pokles o pár stupňů Celsia, během stávajících mrazů by ovšem vlastníci měli raději v zavazadelníku vozit deku, termosku a přinejmenším pár energetických tyčinek. Jistota, že se vrátí domů v předpokládaném termínu, totiž klesá spolu s oním sloupcem rtuti.
Je nám jasné, že naše slovo je pro fanoušky elektromobilů tímtéž, čím jsou pro nás ubezpečení politiků, že to s námi myslí dobře. A proto raději dále necháme mluvit jednoho z majitelů, dokonce jednoho z těch nejproslulejších. Bjorn Nyland si totiž první Teslu Model S koupil již v roce 2013. O dvě léta později vyhrál Model X díky svým doporučením Tesel řadě jiných, následně přepřáhl na Model 3. S tím dosáhl i světového rekordu, neboť během 24 hodin ujel vzdálenost 2 781 km. Během pokusu přitom paradoxně vůz nedobíjel v síti Superchargerů, ale u stojanu společnosti Ionity, jenž mu nabídl výkon 350 kW.
Letos si Nyland pořídil inovované Hyundai Kona, u kterého Korejci vylepšili baterie a řízení jejich fungování. Vůz by tedy s paketem o kapacitě 65,4 kWh měl zvládat 514 kilometrů, což na 4,3metrové SUV za více než milion korun není až tak oslnivá porce, na druhé straně je to však vyšší hodnota než u podobně drahého, ovšem kratšího Volkswagenu ID.3. Teoreticky by Nylandovi měla bez problémů vystačit na jeho nejnovější test, jímž byla vyjížďka do známého norského lyžařského centra ve vesničce Geilo. Ta je přitom od Nylandovi garáže vzdálena zhruba 240 km.
Během cesty na místo určení se přitom nic zvláštního nestalo, Kona pak ostatně zvládla i stoupání do výšky přes 800 metrů nad mořem. Ovšem návrat domů se nesl ve značně negativním duchu. Po ujetí pouhých 343 km totiž kapacita baterií poklesla na pouhých 5 procent, což odpovídá dojezdu 16 km. Vůz se v té chvíli přepnul do režimu želvy, namísto 217 koní jich tak Nyland měl k dispozici necelých 7 (sedm!). V důsledku toho začal představovat překážku v provozu, neboť elektrické Hyundai se po silnici skutečně ploužilo želvím tempem.
Nadšenec do elektromobility se pak sice zvládl dostat k dobíjecímu stojanu, ten ho však maximálním výkonem 49 kW příliš nepotěšil. Z komentářů pod Nylandovým videem je ovšem patrné, že měl ještě docela kliku. Při poklesu teplot na -20 stupňů Celsia a více se totiž Kona přepíná do nouzového režimu již ve chvíli, kdy je kapacita baterií 32procentní. Když si přitom uvědomíme, že i rychlodobíjecích stojanů se většinou dostanete na 80 procent, máme tu opravdu velmi špatnou využitelnost.
Kdyby s takovým omezením byl spojen jakýkoliv spalovací vůz, měl by jeho výrobce za zády bezpočet vyšetřovacích komisí, jenž by prověřovali, zda nedochází ke klamání zákazníků. Jenže elektrický pohon je brán za spásu. Za vyšší dobro, na jehož oltář je třeba přinášet nemalé oběti. Že k tomu většina lidí není ochotná, nás na rozdíl od politiků a výrobců nepřekvapuje.
Inovovaná Kona má na 17palcových kolech zvládnout v kombinovaném provozu až 514 km, v městském pak dokonce 683. Jenže tak je tomu jen ve vyhřátých laboratořích, v reálu a při teplotách lehce pod bodem mrazu jste po zhruba 360 km tam, kam slunce nesvítí. Foto: Hyundai
Zdroj: Bjorn Nyland@YouTube
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
před hodinou - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
včera - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack včera 11:04
- Kde pojede Marc Marquez 2025? včera 10:00
- Dorna řeší vzniklé zmatky v Indii a v Kazachstánu 14.5.2024
- Smrtelná havárie v Hengelu 14.5.2024
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním 14.5.2024
Nejnovější články
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
před hodinou - Mercedes potvrdil, že elektrický experiment se nezdařil, modely EQ končí. Spalovací platformy mají budoucnost
před 2 hodinami - Elektromobily jsou provozně jasně nejdražší auta, říká rozsáhlá studie ADACu, dojíždí na stále opomíjený faktor
před 4 hodinami - Úplně poslední VW Golf s dieselem bez turba se pořád dá koupit hezký, je neuvěřitelné, že vůbec vznikl
včera - Rusové říkají, že inovovaná Putinova limuzína má lepší světla než Mercedes třídy S, obešli patent Helly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva