Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025 | Petr Prokopec
Vzhledem ke své popularitě neklesá na ceně až tak rychle, jak je u elektrických aut zvykem, přesto jej dnes koupíte jen o málo dráž než nejobyčejnější nové Octavie. Stojí ale za úvahu?
Předloni se Tesla Model Y stala jedním z nejprodávanějších nových aut světa a rozhodně byla nejprodávanějším elektromobilem. Špatně si nicméně nevedla ani loni a vlastně ani kdykoli jindy od svého příchodu na trh v roce 2020. Americká automobilka nedávno přišla s poněkud neoriginálním faceliftem, což je vždy klíčová informace pro zájemce o ojetiny. Čekat totiž mohou pád cen. Jakkoli v tomto směru už dřív zafungovala reputace, s jakou je bateriový pohon aktuálně spojen.
Nic jiného totiž na hodnotě nepadá tak rychle, a kde se dříve platily miliony, tam vám dnes budou stačit už jen statisíce korun. U Tesly Model Y to platí přece jen méně než u méně populárních aut a příznivější pro vaše oko i peněženku bude nepřekvapivě americká nabídka. Ta startuje okolo 20 tisíc dolarů, tedy pod 500 000 Kč. Exemplářů dostupných v tomto pásmu je značné množství, některé vozy navíc ani nemají najeto 100 tisíc kilometrů. Přitom nikdy nejde o výbavu „holobyt“, majitelé Tesel na sobě naopak málokdy šetřili. Povětšinou tak lze očekávat spíš vyšší specifikace a dva motory místo jednoho. Jakkoli jako čtyřkolka se již Model Y dostává nad úroveň 25 000 USD (605 tisíc korun).
Ještě o kousek výš dnes startuje evropská nabídka, která ovšem není příliš členitá. Dá se však předpokládat, že jakmile se k nám začnou dovážet či v Berlině vyrábět faceliftovaná provedení vozy, začne se to staršími elektrickými crossovery Tesly v bazarech hemžit víc, s adekvátní dopadem na cenu. V případě zájmu tedy můžete začít šetřit. A zároveň přemýšlet, zda je vlastně koupě ojetého vozu s bateriovým pohonem dobrý nápad. Je třeba totiž myslet na fakt, že záruka na baterie nemusí končit až po 8 letech, ale již po najetí 160 či 240 tisíc kilometrů. A s hnacím ústrojím je spojena garance ještě nižší.
Jakkoli ovšem většina nabízených aut daných met stále nedosáhla, nejistota je pochopitelně na místě. Proto lze ocenit, že si kolegové z Auto Bildu na ojetý Model Y posvítili. Třebaže kus z roku 2023 s nájezdem 32 637 za cenu 39 990 Eur (cca 1 milion Kč) z podstaty není tím nejvýmluvnějším exemplářem v nabídce ojetin.
Tak či onak radí, že byste měli volit hlavně vozy vyrobené po roce 2022, kdy Evropu začala zásobovat berlínská Gigafactory. V té chvíli totiž došlo na zlepšení kvality, zatímco americká auta i po tomto datu strádala hlavně v případě laku karoserie a velmi špatného slícování jednotlivých panelů. Přesto říkají, že i u jimi testovaného vozu se setkali s širokou škálou kvalitativních defektů zvenčí i uvnitř a zejména zpracování interiéru „je spíš průměrné než velkolepé”.
Už to jsou či mohou být nepříjemné nedostatky, závažnější jsou ovšem problémy spojené s podvozkem. Model Y totiž není žádné peříčko, i zadokolky na vahách vykážou přes 1,9 tuny. Tesla navíc řadu věcí podcenila, načež přední lichoběžníky mohou být již po pár letech v takovém stavu, že nejbezpečnější pro vaše zdraví je jejich výměna. Skřípět ale může i samotná náprava, zatímco řízení se může stát netečným. Či vám naopak bez varování ztěžkne v rukou.
Jakkoli se pak o elektromobilech mluví jako o vozech levných na údržbu, realitou je spíš pravý opak. Třeba vodní pumpa tak vychází na 52 tisíc korun, zatímco za elektromotor dáte ještě o 25 tisíc víc. A pokud byste potřebovali třeba baterii, jen ta samotná stojí 325 tisíc korun, přičemž nedostanete novou místo té staré, ale bude vám dodán klidně už použitý kus v předem definované kondici výměnou z ten, který už máte. Přihoďte si k tomu servisní práce, během nichž pomalu dochází na kompletní demontáž a následně zase montáž, a jste pomalu na výše zmiňovaných cenách ojetých aut.
Pokud si tedy chcete užívat působivé zrychlení, hlavně u čtyřkolek, stejně jako reálný dojezd až zhruba 400 kilometrů, musíte zkrátka akceptovat, že ojetý Model Y je sázkou na nejistotu. Koupíte ji relativně levně, vypořádat se ale musíte s „kompromisy v oblasti kvality a pohodlí”, jak uvádí kolegové. Zapomenout pak musíte i na intuitivnost, s jakou jste ovládali multimediální systémy konkurenčních aut. Na druhou stranu, jen málokterý 4,7metrový vůz dokáže najednou odvést až 2 158 litrů nákladu.



Ojetý Model Y má na kontě spíše jen pár vad, ty mechanické vás ale mohou přijít pěkně draho. Klíčové jsou ale v jeho případě baterie, hlavně pak záruka s nimi spojená. Ta totiž u některých verzí může vypršet již po najetí 160 tisíc kilometrů. Náhradní paket dodaný výměnným způsobem (reálně si tedy nekupujete druhou vlastní baterii) vás tak s montáží může vyjít pomalu na stejné peníze jako celé auto. Foto: Tesla
Zdroje: Auto Bild
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 59 minutamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 8 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
před 10 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 11 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva