Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí

Změnila se Dacia, ale změnil se také svět okolo ní. Zatímco dříve šlo o levnou alternativu, dnes je to jedno z mála skutečně dostupných aut svého druhu. To Dusteru přihrálo spoustu nových zákazníků a spolu s vyšší spolehlivostí se postaralo o mimořádnou pozici na trhu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí

6.11.2023 | Petr Prokopec

Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí

/

Foto: Dacia

Změnila se Dacia, ale změnil se také svět okolo ní. Zatímco dříve šlo o levnou alternativu, dnes je to jedno z mála skutečně dostupných aut svého druhu. To Dusteru přihrálo spoustu nových zákazníků a spolu s vyšší spolehlivostí se postaralo o mimořádnou pozici na trhu.

Ještě před několika lety se většina lidí dívala na Dacii skrz prsty. Rumunská automobilka nebyla známá jako výrobce dvakrát sofistikované techniky, místo toho její vozy využívaly techniku mateřského Renaultu, která ovšem v případě francouzských aut již nebyla shledávána dostatečně pokrokovou. Na Dacii jste tedy v podstatě mohli hledět jako na hospodu třetí cenové, jejíž návštěva rozhodně není tak lákavá, jako když zavítáte do michelinské restaurace.

Dacia se ale posunula dál a změnil se také svět kolem - auta výrazně zdražila a ta skutečně levná téměř zmizela z trhu. A spolu s tím se změnilo také vnímání Dacie. Dnes už není vnímána jako cosi podřadného, místo toho se o ní mluví jako o pomalu posledním výrobci, pro kterého jsou stále důležitější zákazníci a nikoli úřady. Právě z toho důvodu je rumunská automobilka králem registrací privátní klientely a prodejně stále roste. A spolu s tím se její auta stávají stále běžnějšími také v bazarech.

Tam ovšem dlouho s velkým nadšením přijímána nebyla. Důvod najdete v řadě TÜV Reportů, kde rumunská automobilka pomalu se železnou pravidelností obsazovala až poslední příčky. Znamená to tedy, že s jejími produkty je spojena vyšší míra poruchovosti. Když k tomu přihodíme ještě relativně vysoké ceny oprav (za alternátor, startér a vodní pumpu dáte i 70 000 Kč). Trend je ale přece jen pozitivní a i když situace zdaleka není optimální, vzhledem k nedostatku alternativ se z někdejšího outsidera stala hvězda i mezi ojetinami.

Rumunské vozy si tak zejména po dobu prvních tří let až neskutečně dobře drží zůstatkovou hodnotu. Třeba Duster z února roku 2021, který kolegové v krátkosti protáhli po silnicích v okolí Hamburku, totiž jako nový vyšel na 21 849 Eur (cca 534 tisíc Kč). Od té doby najel 43 120 km, což sice není mnoho, při ceně 18 950 Eur (asi 463 tisíc Kč) však o láci nemůže být řeč - stojí pořád skoro stejné peníze. A když se podíváte na nabídku ojetých kusů třeba na Mobile.de, zjistíte, že nejde o anomálii.

Jakmile trochu popustíte otěže a nebudete lpět na nízkém nájezdu či nedávném roku výroby, vystačí vám necelých 200 tisíc korun. I to je nicméně s ohledem na s reputací Dacie docela vysoká suma. Zdá se tedy, že se statisticky problematickou spolehlivostí to ve skutečnosti není až tak horké, což potvrzuje i většina majitelů.

Duster má touto optikou kontě víceméně jen jeden zásadní problém, a tím je filtr pevných částic, u kterého může dojít na ucpání. Oprava je pak opravdu drahá, což v kombinaci s tvrdými plasty v kabině následně vede k nespokojenosti zákazníků. Řada z nich se navíc k rumunskému SUV chová v souvislosti s cenou, tedy ne zrovna laskavě. Kvůli zanedbání údržby pak ovšem trpí třeba gumové těsnění, uvnitř i zvenčí pak navíc přibývají škrábance.

Kolegové uvádí, že oproti první generaci se ta druhá opravdu neskutečně zlepšila. Na kontě neduhů kromě již zmíněného DPF totiž má jen horší světla a méně kvalitní brzdy, u kterých dochází na rychlejší opotřebení. Pokud pak majitel využíval systému 4x4 v terénu, hrozí i poněkud větší náchylnost některých kovů ke korozi. Na nic jiného byste ale nutně nemuseli dávat velký pozor, což je s ohledem na ono umístění v TÜV Reportu pozoruhodné.

Boj s předsudky je pochopitelně bojem na delší trať, proto je třeba počítat s tím, že Dacie budou jako poruchové považovány širší veřejnosti ještě nějaký ten pátek. Vyšší ceny ojetin nicméně ukazují, že vnímání auta se rychle zlepšuje a rumunská auta budou i jako ojetiny vzývána jen víc. Něco takového nejspíše před necelými dvaceti lety, kdy přišel první Logan, nečekal ani sám Renault.

Aktuálně tak už jen dodáme, že chválena není jen spolehlivost, ale také jízdní komfort, zvláště na horším povrchu. Uvnitř přitom ani v takové chvíli nic nevrže, při volbě 1,5litrového turbodieselu lze navíc počítat s reálnou spotřebou pod 6 litrů na 100 kilometrů. A jakkoli motor produkuje jen 115 koní, za šneky si na silnici připadat nebudete, ostatně maximálka 183 km/h překoná i naprostou většinu moderních elektromobilů.

Nižší výkon přitom nemá problém ani v rámci praktičnosti, za SUV lze totiž připojit až 1 500 kg těžký přívěs. Světlá výška 21 centimetrů a nájezdové úhly 30 stupňů vpředu a 33 stupňů vzadu jsou pak důvodem, proč Duster zvládá okouzlit i mimo zpevněný asfalt. Ona vyšší zůstatková hodnota tak vypovídá hlavně o autě jako celku, které navzdory téměř stále stejným základům urazilo za dobu své existence velký kus cesty.


Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí - 1 - Audi RS Q8 vs Dacia Duster dCi drag uphill 04Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí - 2 - Audi RS Q8 vs Dacia Duster dCi drag uphill 05Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí - 3 - Audi RS Q8 vs Dacia Duster dCi drag uphill 06
Duster aktuálně jako zcela nový pod 400 tisíc korun již nepořídíte. Přesto se jeho koupě vyplatí, po pár letech jej totiž můžete prodat pomalu za tutéž sumu, jakou jste vydali. Něco takového by na počátku milénia asi nikdo neřekl, takové první Logany držely hodnotu velmi bídně. Foto: Dacia

Zdroj: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.