Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pohádka o výhodnosti elektrických aut schytala další ránu, jejich opravy jsou až o 31 procent dražší než u těch spalovacích
3.9.2024 | Petr Prokopec
Kupte si elektromobil, říkali, jeho provoz bude levný, říkali. Nenaplňuje se to ani v nejmenším - už ztráta hodnoty dělá z jeho pořízení velmi drahý špás, veřejné dobíjení je též drahé a ani očekávaný levnější servis nepřichází. Mechanici na nich totiž musí pracovat mnohem déle.
Jednou z hlavních výhod elektromobilů měl být jejich levný provoz a údržba. Čím více takových aut je ovšem na silnicích, tím více začíná být patrné, že autoři takových výroků byli značně naivní. Už masivní ztráta hodnoty zcela nesrovnatelná se spalovacími auty dělá z pořízení elektromobilu ekonomickou sebevraždu, navíc přišlo prudké zdražení elektrické energie. Slibovaná levnější údržba se se realitou též nestává a levné nejsou ani jejich nenadálé opravy.
Právě na tento aspekt se dnes podíváme. Ze studie společnosti Mitchell International totiž vyplývá, že pojistná plnění spojená s opravami elektromobilů poškozených během dopravních nehod vzrostla ve druhém letošním čtvrtletí ve Spojených státech o 2,5 procenta a v Kanadě dokonce o 3,5 procenta. Průměrný účet ze servisů tak v první zmíněné americké zemi vystoupal na 5 753 USD (cca 129 tisíc Kč), ve druhé pak na 6 534 CAD (asi 109 tisíc Kč).
Majitelé spalovacích aut oproti tomu ovšem platili „jen“ 4 806 amerických (cca 108 tisíc Kč), respektive 4 958 kanadských dolarů (asi 83 tisíc Kč). Znamená to, že v USA je oprava elektromobilu dražší o 20 procent než u srovnatelně velkého vozu s převážně benzínovým pohonem, v Kanadě pak dokonce o 31 procent. Mild-hybridy jsou na tom díky minimální míře elektrifikace podobně jako čistě spalovací auta, u plug-in hybridů jsou však opravy dražší o 12,5 procenta.
Proč tomu tak je? Odpovědí jsou tři prostá slova: systémy vysokého napětí. Kvůli nim i drobný ťukanec může vyústit v opravdu za stovky tisíc korun, aniž by přitom byly jakkoli dotčené baterie. Jenže ty jsou součástí skeletu, a jakkoliv ten je mnohem tužší než u spalovacích aut, paket jako takový představuje obrovské riziko. A proto je třeba ho pečlivě zkontrolovat, stejně jako veškerou kabeláž, které je o poznání více než u spalovacích aut.
Suma sumárum tak mechanici stráví na elektromobilu daleko více pracovních hodin, což se logicky podílí na výši faktury. Stejně jako skutečnost, že majitel servisu musí danému vozu i po několik dní vyhradit jedno pracovní místo. Navíc jej musí vybavit speciální technikou, zaměstnanci pak musí dostat patřičné školení. Nic z toho není zdarma, vše se tak propisuje do výše oprav, jakkoliv kvůli stále větší složitosti servisy zdražily své služby i u spalováků.
To koneckonců jen potvrzuje míra totálních škod, kdy na vozy s benzinovým či dieselovým ústrojím připadá 9,45procentní podíl, zatímco u elektromobilů je to 9,16procentní. Nejčastěji pak u mechaniků končí Tesla Model 3 a Y, o překvapení se ale rozhodně nejedná. Tyto dva vozy totiž tvoří většinu severoamerického elektrického parku, a tak je pravděpodobnost, že budou účastníky dopravní nehody, vyšší než třeba u Fordu Mustang Mach-E.



Vlastnictví elektromobilů se majitelům nikdy vyplácet nezačalo, více totiž platí za vlastnictví, servis i opravy. Zde máte vše k poslednímu probíranému aspektu graficky. Grafika: Mitchell International, tiskové materiály
Zdroj: Mitchell International
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 7 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 4 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 5 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 7 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 8 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva