Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pouhých 5,7 procenta majitelů spalovacích aut přechází z benzinu nebo nafty na elektřinu. A přibývá jich jen velmi pomalu
22.1.2024 | Petr Miler
Elektromobilů se prodává stále víc a dynamika růstu jejich odbytu není přes její slábnutí zanedbatelná. Ale kdo tato auta kupuje? Majitelé spalovacích vozů to ve velkém opravdu nejsou.
Britský Auto Express je jedním z mála velkých magazínů ze zemí mohutně podporujících elektromobily, které si troufnou zaujímat k tomuto druhu aut kritické postoje. Zejména jeden ze zakladatelů magazínu, dnes vrchní sloupkař Mike Rutherford, se pravidelně ozývá se svými štiplavými komentáři, z nichž poslední vydal pro tento týden. Elektromobily podle něj mohou dopadnout jako Betamax, tedy dobová konkurence firmy Sony pro pozdější videoformát VHS, která skončila v propadlišti dějin.
Nechme nyní stranou, zda v tomto či obecně s Mikem souzníme (často ne, má na věc přece jen trochu jiné pohledy), podstatné dnes je, že jeho sloupky si získávají značnou pozornost čtenářů. Ani Britové se do elektromobility neženou tak, jak se nám někteří snaží namluvit, a tak v komentářích k jeho sloupkům často problémy ve stručnosti shrnují lépe než sám Mike.
Tentokrát jeden z obyčejných Britů trefně poznamenal: „Bateriové elektromobily jsou žalostně horší technologií než současná spalovací auta téměř ve všech ohledech a, jak zdůrazňujete, jejich pořízení stojí o 60 % víc. A budou mít otřesné zůstatkové hodnoty kvůli velmi oprávněným obavám o životnost baterie. To je důvod, proč drtivá většina prodejů elektromobilů v současnosti směřuje na fleetový trh, kde jsou řidiči upláceni obrovskými daňovými úlevami. Většina z nás ale došla k závěru, že tyto věci jsou mrtvé A buď si koupí znovu spalovací vůz nebo (zbytečný) hybrid, popř. se budou držet spalovacích aut, která mají,” uvedl. A opravdu nás nenapadá, jak situaci shrnout v pár větách trefněji.
Že to je přesně tak, ukazuje i nová studie společnosti S&P Global Mobility, která konstatuje své překvapení nad tím, jak málo majitelů spalovacích vozů přechází k těm elektrickým. A jak pomalu toto číslo navzdory obrovskému přísunu nových elektrických modelů na trh roste. Prodeje elektromobilů přitom nejsou na řadě míst zase tak malé, přesto při zkoumání prodejních dat za loňský rok mezi lednem a říjnem zjistila, že na elektřinu přešlo v říjnu 2023 jen 5,7 % majitelů vozů na benzin nebo naftu. O rok dříve to bylo jen o 1,1 procentního bodu méně - 4,6 % majitelů spalovacích aut si koupilo nový elektromobil. S takovou dynamikou nemají elektrická šanci se prosadit do všech domácností v řádu jednotek let, jak si politici a automobilky malují, ani omylem.
Kdo tedy elektromobily kupuje? Buď jde o fleetové zákazníky, lidi, kteří s autem buď vůbec nejezdili nebo jde po nějaké době o jejich první vůz, popř. to budou lidé, kteří si koupí elektromobil k existujícímu spalovacímu autu. S&P v tomto směru detaily nerozebírá, podlední zmíněný důvod by ale odpovídal závěrům jiných studií. Prostě málokdo jde, vezme své spalovací auto a vymění ho za elektromobil, neboť není srovnatelně použitelný. Navíc je podstatně dražší, jak S&P též podotýká - přes tvrzení o dlouhodobé výhodnosti elektrických aut jsou tyto vozy pro jejich majitele provozně o 22,6 % dražší než spalovací modely. Ani to neláká.
Naprostá, ale naprostá většina lidí tedy znovu koupí spalovací vůz, popř. setrvá u spalovacího auta, které má, jak podotýká onen diskutující z Auto Expressu. Pár lidí se nechá zlákat dotacemi resp. daňovým schématy a přikoupí elektromobil, popř. na něj přejde, víc lidí pak dokonce přechází i na hybridy, které podle dat S&P vykazují mnohem větší dynamiku růstu odbytu (letos na ně přešlo 9,9 % majitelů spalovacích vozů oproti 6,1 % loni). A jak znovu správně podotkl citovaný, hybrid lze obvykle označit za „zbytečný”, neboť neřeší prakticky nic a uživatelsky nebývá příjemný. Podle S&P je ovšem aspoň nepatrně (o necelé 1 %) provozně levnější než srovnatelný spalovací vůz. Divili bychom se ovšem, kdyby tomu tak bylo i u dieselů...
To už jsou ale jakési vedlejší debaty, ten podstatný závěr shrnuje sama firma S&P ve své studii: „Transformace automobilového průmyslu na plně elektrický nemusí být tak rychlá, jak zastánci elektromobilů doufají,” uvádí. Proč? Slovy onoho čtenáře proto, že „bateriové elektromobily jsou žalostně horší technologií než současná spalovací auta téměř ve všech ohledech, (...) jejich pořízení stojí o 60 % víc, (...) budou mít otřesné zůstatkové hodnoty kvůli velmi oprávněným obavám o životnost baterie a (...) většina jejich prodejů směřuje na fleetový trh, kde jsou řidiči upláceni obrovskými daňovými úlevami”, ať to ještě zkrátíme. Je to takhle jednoduché a automobilky by to konečně měly začít chápat, chtějí-li přežít současnou éru ve zdraví.
Pokud takhle málo lidí přechází z vnitřního spalování na elektrický pohon, navíc jich přibývá takhle pomalu, jak chce kdo zajistit, aby si elektrické vozy za pár let kupoval úplně každý? Grafika: S&P Global Mobility, tiskové materiály/lokalizace Autoforum.cz, Zdroj dat: S&P Global Mobility
Zdroje: S&P Global Mobility, Auto Express
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou včera 15:24
- Pole pro Aldeguera, 14. Salač včera 14:52
- PP v Moto3 patří Davidu Alonsovi včera 14:39
- První Pole Position pro Marca Marqueze s Ducati včera 11:36
- Místo Ruedy bude v Jerezu závodit Perez včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 20 minutami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva