Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč jsou značky na dálnicích zelené? V Česku má toto řešení docela neobvyklou historii
26.11.2022 | Petr Prokopec
První dopravní značení je spojeno již s antickým Římem. Sjednocovat se ovšem začalo až na počátku minulého století, kdy byly přijaty společné tvary i významy. Česko si nicméně dlouho kráčelo vlastní cestou, některé jiné země jsou na tom podobně dodnes.
O dopravních značkách většina z nás příliš nepřemýšlí, vnímáme je a řídíme se jimi v podstatě automaticky. Stojí za tím hodiny v autoškole či letité zkušenosti, ale také fakt, že na tomto poli se dlouhodobě mnoho nemění. Ba co více, kruhový či trojúhelníkový tvar značek je stejný jako na počátku minulého století. A častokrát zůstal zachován i význam příkazu, zákazu či upřesnění, co můžete a co nikoli. Neznamená to ovšem, že by značení přišlo až po prvním automobilu, jeho kořeny sahají mnohem dále do minulosti.
Vůbec první značky lze vysledovat až do antického Říma. Tehdy se začaly podél cest vysazovat kameny, které měly určit vzdálenost od tehdejšího centra civilizace. Tzv. milníky, kilometrovníky, rozcestníky či brzdové kameny se pak začaly napříč Evropou šířit, i když na skutečný „boom“ bylo třeba vyčkat do 17. a 18. století. Tehdy se v Německu začal objevovat i nový typ značení, a sice křížové značky, které upozorňovaly na křižovatku. Podstatné přitom bylo, že již byly vyrobené ze dřeva.
Na zásadní průlom nicméně došlo až v roce 1903, kdy Velká Británie jako první přijala zákon upravující právě dopravní značení. Během následujících deseti let se pak zejména kruhové a trojúhelníkové značky přesunuly do zbytku Evropy. Pro Česko se stal podstatným výnos pražského místodržitelství z 28. května 1909, jenž na státních silnicích zavedl jednotné značení. Užívány u nás ovšem i nadále byly betonové či kamenné milníky, jejichž součástí byl nápis a vytyčení směru.
Ještě o rok dříve se přitom v Paříži konal první mezinárodní silniční kongres, který požadoval právě zavedení jednotného značení. Na tvarech a významu se nicméně jednotlivé státy shodly až o rok později. Česko se pak k dohodě připojilo až v roce 1926, kdy byl přijat její dodatek. Následně pak od roku 1928 začal Autoklub Republiky Československé zavádět systematické značení. Od 1. listopadu 1939, tedy za dob Protektorátu, se pak užívá barevné provedení známé prakticky dodnes.
Právě barvy jsou ostatně důvodem, proč jsme si na toto téma posvítili. Kolegové z amerického webu Jalopnik se totiž dotázali arizonského dopravního inspektorátu, proč jsou dálniční tabule vyvedené v zelené. Odpověď je přitom docela prostá. Daný odstín totiž vhodně kontrastuje s obvyklým pozadím, tedy nebem, zároveň není rušivý, pokud vícepruhové dopravní tepny lemují louky či lesy. Jde také odstín příjemný pro oči, přitom jsou na něm jasně viditelné veškeré informace vyvedené bílým písmem.
Ve Státech bylo značení v podobě zeleného podkladu a bílých nápisů zavedeno jako standard v roce 1954. U nás pak byl vývoj o trochu jiný, první dálniční úsek z Prahy do Mirošovic byl totiž otevřen až v roce 1971. Tehdy přišla i vyhláška, která stále ještě počítala s bílým písmem na modrém pozadí. To zelené se tedy objevilo až v roce 1990, týkalo se ovšem pouze textové části. Vše sjednotila až další vyhláška z roku 2016, která na zelené pozadí umístila i ikonku dálnice. To je v evropském kontextu poměrně neobvyklé, třebaže některé země (typicky Německo, od kterého jsme dřívější styl značení přejali) zůstávají věrné dodnes.



Dálnice jsou jsou dnes nejčastěji označovány bílým písmem na zeleném pozadí. Má to svůj smysl, a tak třeba ve Spojených tátech taková úprava platí již od roku 1954, u nás se na ni částečně přešlo teprve před dvaadvaceti lety. A naplno až před šesti. Foto: ŘSD, CC0 Public Domain
Zdroje: Jalopnik, Ministerstvo dopravy ČR
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
16.8.2025VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025Nejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
16.8.2025Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
16.8.2025Mercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
17.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB