První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout

Může se zdát, že na zimní pneumatiky je ještě brzy, jenže noci už jsou chladné a za pár týdnů nemusí být lépe ani přes den. Na výběr nového obutí je tedy čas, tady je srovnání brzdných drah 53 aktuálně dostupných typů různých tříd.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout

13.9.2019 | Mirek Mazal

První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Může se zdát, že na zimní pneumatiky je ještě brzy, jenže noci už jsou chladné a za pár týdnů nemusí být lépe ani přes den. Na výběr nového obutí je tedy čas, tady je srovnání brzdných drah 53 aktuálně dostupných typů různých tříd.

Výběr nových zimních pneumatik je těsně po začátku školního roku opravdu aktuální téma, navzdory zaprášenému zimnímu oblečení ve skříni a stále rozkvetlým sjezdovkám. Ne všechny nabízené typy jsou dostupné okamžitě a nakonec můžete být i vy konfrontováni s tím, co se teď stalo v Itálii. Stačí, abyste vyrazili do míst, kde první sněhové vločky zasypávají horské silnice už na sklonku léta.

Zimě se ale tak jako tak nevyhneme a včasné získání přehledu o tom, co na současném trhu stojí a nestojí za pozornost, není od věci. Zorientovat se v nabídce výletem do pneuservisu je při šíři dnešního trhu a preferovaném způsobu nákupu přes internet nereálné, a tak vhod přijdou rozličná věrohodná srovnání.

O jedno takové se tradičně stará německý Aut Bild, který i letos uspořádal první opravdu velký test zimních pneumatik pro rok 2019. Němci podrobili různým testům rovnou 53 různých pneu, a to co možná nejtransparentněji. Nejprve anonymně nakoupili dostupné typy v rozměru 225/45 R17 a zvolili obvyklý vyřazovací boj. Všech třiapadesát sad tedy nejprve prošlo zkouškou brzdění na mokru z 80 km/h, čímž se rovnou diskvalifikovalo 23 nejhorších pneumatik. Dalších 30 pokračovalo na zkoušku brzdění na sněhu z 50 km/h, z čehož zbylo 20 nejlepších typů, které později projdou ještě dalšími testy ve formě manévrování, výdrže, aquaplaningu apod.

První test tedy nereflektuje všechny schopnosti veškerých pořízených pneumatik, Němci už ale mají z minulých let vyzkoušené, že pokud nějaké pneumatiky nejsou s to na mokru či sněhu ani rozumně zabrzdit, nemá smysl s nimi dále ztrácet čas. A je to rozumný přístup - délka brzdné dráhy je jednou z nejdůležitějších věcí, která může v zimě zachránit krk v mnoha situacích. A pokud rozdíl v brzdných drahách na mokru jen z 80 km/h mezi nejlepšími a nejhoršími pneu činí více než 10 metrů, nelze se divit tomu, ke všem zprvu vyřazeným 23 typům Auto Bild dává nálepku: „Vyhnout se obloukem.”

Výsledkové pořadí zúčastněných pneu ze všech zkušebních kol je seřazeno níže od nejhoršího typu po nejlepší. Vždy je tabulka doplněna krátkým komentářem s nejdůležitějšími postřehy.

Nejhorší pneumatiky pro zimu 2019/2020 s nejdelší brzdnou dráhou

Vstupní prověrka schopností zastavit na vodě diskvalifikovala 23 zcela nevhodných pneumatik. Většinou vypadly neznámé typy dostupné na internetu či v pochybných obchodech. Mezi podivnými názvy vystupuje z řady Matador Sibir MP92. Slovenskému výrobku přímo z Bratislavy chybělo k postupu půl metru, takto patří mezi nejhorší bez ohledu na 33. příčku v konečném pořadí. Další české a či slovenské značky mezi vyřazenými kandidáty - na rozdíl od minulých let - chybí. Nejhorší z celého testu je Laufenn I Fit LW31 91H s brzdnou dráhou na mokru 39,4 metru.


První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout - 1 - Test zimnich pneu 22545 R17 2019 01

Přijatelné pneumatiky pro zimu 2019/2020 s delší brzdnou dráhou

Druhá tabulka nabízí desítku kvalifikovaných pneu, které ovšem nepodstoupí hlavní test. Jednotlivé řádky jsou nám bližší obsazením známějších firem jako Toyo, Falken, Firestone, Avon či nejbližší Barum. Otrokovický zástupce řady Polaris 5 jen těsně neprošel do hlavní etapy zkušebního procesu, v součtu mu chyběly čtyři desetiny metru. Pohledem výhradně na zimní schopnosti excelovalo obutí Maxxis Artictrekker WP-05 94V, které zastavilo sledovaný vůz po 24,8 metrech (absolutní vítěz celého klání byl lepší jen o 20 centimetrů).

První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout - 2 - Test zimnich pneu 22545 R17 2019 02

Nejlepší pneumatiky pro zimu 2019/2020 s nejkratší brzdnou dráhou

Nejlepší skupinu ukazuje poslední, a tedy třetí tabulka osazená především známými značkami. Možná jen indická společnost Apollo budí údiv navzdory regulérním výrobním pobočkám v Evropě. Jako drobné překvapení lze titulovat pátou příčku gumy Continental WinterContact TS860, jež bývá často obdařena hvězdičkami za vynikající výkony. Zde to nestačilo ani na pomyslnou bramborovou pozici.

Je čas rozdat medaile, proto potlesk zaslouží bronzový post Michelinu s pneumatikou Alpin 6 91H. Nad klasickým úspěšným výrobcem skončil též osvědčený vzorek Goodyear UltraGrip Performance + 91H a post nejvyšší spadl do klína japonskému produktu Bridgestone Blizzak LM 005 91H. Součet 53,8 metru brzdné dráhy na mokru a sněhu byl tentokrát nejlepší výsledek ze všech.

První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout - 3 - Test zimnich pneu 22545 R17 2019 03

Tři prozatím nejlepší zimní pneu 225/45 R17 pro zimu 2019/2020

První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout - 4 - Test zimnich pneu 22545 R17 2019 04První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout - 5 - Test zimnich pneu 22545 R17 2019 05První test zimních pneu 2019 ukázal velké rozdíly, 23 typům radí se vyhnout - 6 - Test zimnich pneu 22545 R17 2019 06
Zleva zatím nejlepší Bridgestone Blizzak LM 005, druhý GoodYear UltraGrip Performance + a třetí Michelin Alpin 6

Zdroj: Auto Bild

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.