Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Situace na trhu ojetin nedává prostor k radosti, máme čerstvá data z Česka i Německa
1.5.2023 | Petr Prokopec
Pokud máte zájem o pořízení ojetého automobilu a čekáte na ten správný čas, už pár let se zdá, že „včera bylo pozdě” je nejpřesnějším shrnutím situace. A ani aktuální situace nedává mnoho prostoru k optimismu, zejména v případě levnějších „normálních” aut.
Nemastné a neslané snahy potlačit českou inflaci už začínají být ryze k pláči. Chování České národní banky nahrává hlavně dovozcům a jednání vlády tomu, aby se inflace nadále držela na rekordních úrovních. Česko má za první letošní kvartál historicky nejvyšší schodek státního rozpočtu, a tak vskutku není divu, že se „pyšníme” jednou z nejvyšších inflací v celé Evropě. Cenová hladina byla totiž v březnu o 15 procent výše než loni ve stejném období, což sice ve srovnání s únorem představuje pokles o 1,7 procentního bodu, nicméně pořád je to extrémně vysoké číslo. A ve srovnání s takovým Německem jsme na tom opravdu bídně. U našich sousedů totiž inflace klesla z 8,7 na 7 procent. Není tak překvapivé, že nejen polovina českého pohraničí dnes jezdí nakupovat do zahraničí.
Pro nás jsou pochopitelně podstatná hlavně auta. Věnovat se nyní budeme těm ojetým, pro zájemce z české kotliny ale znovu nemáme dobrou zprávu. Dle společnosti Cebia totiž jejich průměrná cena vzrostla na 299 tisíc korun. Na počátku loňského roku se přitom ojetiny prodávaly v průměru za 272 tisíc Kč, během dalších měsíců pak došlo k nárůstu na 287 tisíc korun. Experti přitom tehdy uváděli, že jde o bod obratu a dále již bude docházet ke zlevňování. To se ale očividně nestalo.
Jak informace Cebie dále uvádí, lidé mají největší zájem o ojetiny pohybující se mezi 150 a 200 tisíci Kč. Právě v těchto kategoriích nicméně dochází k největšímu růstu. Podobně jsou na tom Němci, kde ceny nejpopulárnějších aut z druhé ruky meziročně vzrostly o zhruba 30 procent. Tamní experti pak rovněž mluví o vrcholu, stejně jako o návratu slev. Jenže může k něčemu takovému doopravdy dojít? Až tak úplně to nevypadá, i ona sedmiprocentní inflace je totiž na Němce příliš.
Roli hraje spousta faktorů - nejen nárůst cen nových aut, ale také jejich horší dostupnost. Zejména na ty modely, po kterých lidé skutečně touží (tedy levnější a spalovací) se čeká neúměrně dlouho. Mnozí proto místo do showroomů s novými vozy míří do autobazarů, kde zvyšují poptávku, což ceny žene nahoru. V průzkumu společnosti YouGov Deutschland 27 procent lidí uvedlo, že v brzké době chystá koupi ojetiny, 38 procent pak jde po nejnižší ceně. To jsou znovu rekordní čísla.
Jaký tedy bude další vývoj? Snad jen případě drahých SUV, jejichž ojetiny zaplavily trh, lze skutečně čekat pád. V tomto ohledu je nabídka opravdu značná, poptávka však právě kvůli vyšším životním nákladům začala klesat. Lidé místo toho míří k levnějším ojetinám, což pro změnu jejich ceny žene nahoru. Jelikož navíc výrobci začínají tlačit na elektromobilitu, nedá se předpokládat, že by tomu do budoucna tomu bylo jinak. Čím méně spalovacích aut se totiž bude na trh s ojetými vozy dostávat, tím větší o ně bude zájem.
Bateriová auta z druhé ruky oproti tomu prakticky netáhnou. V Česku má takový pohon jen každá 120. prodaná ojetina, nebavíme se tedy ani o jednom procentu. V případě Němců odmítá o takovém ojetém autě stále více lidí byť jen uvažovat. Politici přitom na rozšíření elektromobility skrze ojetiny v nemalé míře spoléhali, jenže podobně jako u nových aut, kde zájem o ně táhly pouze velkorysé dotace, se přepočítali. Jediné, nač dál reálně dochází, je stárnutí vozových parků a stále vyšší ceny nových i ojetých aut na tom mají hlavní zásluhu.


Škoda Octavia je i nadále v Česku nejžádanější ojetinou. V prvním čtvrtletí dokonce její podíl na celkových registracích vzrostl z 8,8 na 9,5 procenta. To se pochopitelně projevuje také na cenách. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild, Cebia
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 11 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
včeraNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis