Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stále více řidičů říká, že „oprava” TDI jim zničila perfektně fungující vůz
3.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejen výsledky testů, ale i zkušenosti majitelů naznačují, že nechat si přehrát software řízení motoru TDI stiženého Dieselgate není ideálním řešením.
Mohlo by se zdát, že kauza Dieselgate je minulostí. Volkswagen na západní straně Atlantiku vykupuje dieselové vozy a dokonce některé už může znovu prodávat, v Evropě je pak motory TDI upravuje tak, aby podle stejného klíče fungovaly v testu emisí i mimo něj. Sem tam se pak vyskytne nějaký menší zádrhel v procesu této mašinérie, nicméně finanční výsledky skupiny naznačily, že na fungování VW Group to vliv nemá. Němci se tak dokonce navzdory krizi vyšvihli na první místo mezi světovými výrobci aut.
Jenže realita není tak růžová a evropské opravy začínají přidělávat vedení VW vrásky na čele. Nový software nesnižuje emise bez následků. Zmiňováno je přitom prakticky vždy totéž - majitelé si stěžují na méně nenucenou jízdní dynamiku, častější zastávky u čerpacích stanic, problematické startování či podivný zvukový projev. Realita je tak ve srovnání s původním tvrzením VW Group, že přehrání softwaru nikterak neovlivní fungování vozu, zjevně odlišná. A někteří mají i větší problémy.
„Vůz zničehonic zastaví a je problematické ho znovu nastartovat. Dříve přecházel do tzv. regeneračního režimu (kdy jsou saze nashromážděné ve filtru spáleny při vysoké teplotě - pozn. red.) párkrát do roka, ale nyní tak činí prakticky při každé cestě. Je to auto mojí manželky, která s ním vozí naše dvě děti. Jak já to aktuálně vidím, tak zničili perfektně fungující vůz,“ popisuje problémy s Volkswagenem Golf 1,6 TDI James Harrison a podobně to cítí i další.
„Mám obavy, jaké budou dlouhodobé následky těchto problémů. Pokud vůz regeneruje každý den, jak to asi ovlivní životní cyklus EGR a zbytku výfukového systému, jejichž oprava bude stát desetitisíce?“ ptá se Harrison a zřejmě správně - ani problémy s drahým EGR nejsou nové. „Momentálně bojuji s dealerstvím, kde byla oprava provedena. Chci aby uznalo, že je s mým vozem problém. Zatím neúspěšně. Máme ještě Škodu, které se svolávací akce týká, ale zatím ji nikam nevezmu.“
Harrison ale není se svými problémy sám, na webu sociálních sítích již vznikly skupiny, kde se řidiči, jimž nový software výrazně zhoršil provozní vlastnosti auta, sdružují. Řada z nich tvrdí, že toto byl jejich poslední koncernový vůz. Mnozí se pak připojují k hromadným žalobám, ze kterých by VW Group měl mít skutečný vítr. Aktuálně jej žene k soudu skupina 35 tisíc řidičů, jejichž počet navíc každým dnem stoupá o 500.
Právníci jsou si případem jisti, přičemž očekávají, že zakrátko bude mít skupina 100 000 řidičů. To představuje dvanáctinu všech majitelů TDI, jichž se svolávací akce ve Velké Británii týká. Všichni po Volkswagenu požadují stejné odškodnění, jaké dostali lidé ve Spojených státech. To německá automobilka samozřejmě tvrdošíjně odmítá, přestože k němu již byla vyzvána i některými politiky.
Volkswagen tvrdí, že pouze 3 600 majitelů z 480 000, jejichž vozy byly ve Velké Británii upraveny, si stěžovalo. Toto číslo ale zrovna neodpovídá výše zmiňovanému - buď si tedy jedna strana vymýšlí, nebo ne každý, kdo chce VW žalovat, řešil problém s automobilkou také jinak. Na každý pád víme, že problémy nejsou spojené pouze s britskými vozy, neboť nespokojenost hlásí i řidiči ze zbytku Evropy, takže se může snadno jednat o statisíce aut.
Volkswagen lze tak přirovnat k boxerovi, který sice vyhrál první kolo, nicméně jej ještě čeká dlouhý zápas. I během něj mohou mít Němci navrch, také ale nemusí - VW si sám nainstaloval trojského koně do více jak 10 milionů vlastních aut a může se s tím potýkat ještě spoustu let. Pro nás, obyčejné zákazníky, je poučení ze všeho jasné - nenechávejte si software přehrát, dokud nebude jasnější, že vašemu autu neublíží. Nic špatného jste neudělali a nemusíte si nechat auto opravit, pakliže máte pochybnosti, že výsledkem bude skutečné zlepšení. Nakonec ani VW se za to zřejmě zlobit nebude - účast na svolávací akci je dobrovolná a výsledek může znamenat problém pro něj i pro vás...












VW Golf 1,6 TDI prošel v roce 2012 i naším redakčním testem. V té době samozřejmě ještě nikdo netušil, že má „cinknutý“ diesel
Zdroj: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva