Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie ukázala, co ve skutečnosti způsobují snahy o srovnání cen elektromobilů se spalovacími auty
30.12.2022 | Petr Prokopec
Iluze o tom, že elektrická auta budou levnější než ta spalovací, je absurdní od samého počátku, ještě nesmyslněji ale vyznívá ve světle nové studie mapující situaci v Nizozemsku. Tam jsou spalovací vozy uměle dražší až o miliony a elektromobily dotované, ve výsledku to ale ožebračuje všechny.
Nizozemsko není pouze rájem větrných mlýnů, ale také elektromobilů. Nejde jen o to, že zájemci o ně mohou počítat s dotací ve výši 4 000 Eur (cca 96 600 Kč) na každé koupené elektrické auto, klíčová jsou ještě umělejší zvýhodnění na jiných frontách. Těmi nejpodstatnějšími je vysoké zdanění spalovacích vozů, které ty elektrické více nebo méně míjí.
Jednak jde o registrační daň (tzv. BPM), která může jít u spalovacích vozů až do statisíců či milionů korun. A jednak o jakousi silniční daň (tzv. bijtelling), která může i u obyčejných aut činit snadno tisíce korun měsíčně. Že se obojí vypočítává na základě produkovaných emisí CO2, které jsou podle politiků nulové, i když reálně nejsou, nepřekvapí. Majitelé elektromobilů tedy nemusí do vládní kasy odvádět žádné nebo jen o hodně nižší poplatky. Třeba v případě BPM je budou muset poprvé platit až v roce 2025, kdy ovšem platba bude činit pouze 360 Eur (8 700 Kč) bez ohledu na cenu, hmotnost nebo výkon.
Pikantní je, že i přes toto pokřivení trhu, které jedním z největších na celém kontinentu, zůstávají elektromobily daleko dražší záležitostí než spalovací auta. Asociace RAI a Bovag aktuálně zveřejnily studii Mobiliteit in Cijfers (Mobilita v číslech) pro roky 2022 až 2023, která mapuje aktuální situaci na trhu. Letos se tedy tedy nová benzinová auta prodávala v průměru za 33 254 Eur (803 000 Kč). Za elektromobil nicméně zájemci museli v průměru zaplatit 51 171 Eur (1 236 000 Kč). To je rozdíl ohromných 54,5 procenta, BPM navzdory.
Největší rozdíly jsou patrné v nejnižších segmentech trhu, což koneckonců jen vysvětluje, proč jsou tyto obchodní třídy odsouzeny k vymření. V případě minivozů si totiž na auto s bateriovým pohonem musíte připravit 27 508 Eur (664 000 Kč), což je větší suma, než jakou dáte za spalovací vůz nacházející se o segment výše. V rámci stejné obchodní třídy tu pak máme dokonce 72procentní rozdíl. A bez zmíněné BPM by rozdíl byl ještě daleko větší.
Patrné je to v nejvyšších segmentů trhu, kde jsou spalovací auta zdaněna i o miliony navíc, a stojí v průměru o 38 procent víc než jejich elektrické ekvivalenty. Třeba takový Mercedes-Maybach S 680, tedy dvanáctiválcová verze, má na kontě jak 612 koní, tak hlavně 306 gramů CO2 na kilometr. To ovšem znamená, že jeho majitel musí do vládní kasy odvést neskutečných 73 309 Eur (1 771 000 Kč).
To jsou ale extrémy týkající se pár promile Nizozemců, ostatní musí nadále platit uměle extrémně vysoké ceny za nové vozy (například základní Octavia 1,0 TSI stojí 30 890 Eur, tedy asi 750 tisíc Kč), které jsou ale pořád dramaticky nižší než za srovnatelné elektromobily. Že ve výsledku nemá nikdo na nic, je nabíledni - Nizozemsko bývalo zemí s jedněmi z nejvyšších prodejů nových aut na hlavu, dnes je na tom hůř než Česko.
Ani Nizozemci navíc nemohou počítat s tím, že elektromobilita bude - byť takto bizarně - podporována donekonečna. Jak jsme zmínili, kupci elektromobilů budou muset od roku 2025 platit BPM, jejíž výše se bude průběžně zvyšovat. Kromě toho je daný rok posledním, kdy jim bude přiřknuta vládní dotace. Tedy za předpokladu, že v mezičase nedojde k vyčerpání celého fondu. Zároveň se počítá s tím, že od roku 2026 budou majitelé elektroaut v plné výši platit také roční silniční daň, od níž jsou aktuálně osvobozeni.
Jelikož navíc v mezičase do hry vstoupí i nové nesmysly z dílen Evropské unie, které povedou k dalšímu zdražování spalovacích aut, začíná být opravdu jisté, že Bruselu se daří stěžejní ekonomický pilíř starého kontinentu úspěšně nahlodávat a z nových aut dělat jen nedosažitelný luxus. Hranice 25 tisíc Eur (604 tisíc Kč) může být zakrátko základem pro všechny, a to nikoli pouze v Nizozemsku. Jelikož za tyto peníze ovšem dostanete něco jako Škodu Citigo, do showroomů se opravdu mnoho lidí nepohrne.






Škoda Enyaq (zde ve verzi Coupe) není ani v Nizozemsku dostupným elektrickým autem, i když se na něj kupcům skládají všichni chudší lidé, kteří musí za spalovací vozy platit o statisíce víc než u nás. Přesto zůstávají drasticky levnější. Foto: Škoda Auto
Umělé zdražení spalovacích vozů v Nizozemsku je opravdu enormní. Takový Maybach S680 tam vychází na 328 183 Eur (7 925 000 Kč), přičemž majitelé musí kvůli emisím odvést do státní kasy dalších 73 309 Eur (1 770 000 Kč) na registrační dani. Za to u nás pořád koupíte celé špičkové auto. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: RAI Vereniging, BOVAG, Belastingdienst, Rijksoverheid
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 3 hodinamiZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 4 hodinamiKolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 6 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva