Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie zkoumala, zda vám brýle se žlutými čočkami skutečně pomohou při jízdě v noci
9.8.2019 | Mirek Mazal
I u nás se pravidelně můžeme setkat s propagací brýlí se žlutými čočkami coby vhodným příslušenstvím pro bezpečnější jízdu v noci. Studie něco takového nepotvrzuje, ba naopak.
Účinnost žlutých čoček při jízdě za šera či ve tmě je předmětem diskuzí už od 50. let 20. století. Mezi výhodami bývá uváděno filtrování intenzivního silničního osvětlení a vývěsních štítů, dále zlepšení jasnosti vidění a také snadnější rozpoznávání špatně osvětlených předmětů. Tento efekt žlutých čoček nikdy nebyl věrohodně prokázán, nebyl ale ani zcela vyvrácen, a tak je tento řidičský doplněk stále nabízen i v České republice třeba na čerpacích stanicích.
O jejich účinku ovšem panuje v odborných kruzích dlouholetá skepse. Například ve Spojených státech tamní Federální obchodní komise zakázala jejich prodej jako prostředku pomáhajícímu k bezpečnější jízdě. Dokument z roku 1997 uvádí, že taková tvrzení nejsou vědecky podložená. A už studie z roku 1972 došla k závěru, že použitím zbarvení se nejspíše jen zvyšuje práh očního rozlišování kontrastu a zraková ostrost.
Až závěry nejnovějšího bádání harwardských vědců publikované v magazínu JAMA Ophthalmology ale vnášejí do věci jasno, když jednoznačně tvrdí, že žluté či oranžové hledí může nehody leda způsobovat. Nosit brýle se žlutými sklíčky během noční jízdy prý nepomáhá řidičům rychleji reagovat například na chodce a nemůže pomoci bezpečnější jízdě v noci.
Alex D. Hwang se svými kolegy z Harvardské lékařské fakulty otestoval vliv žlutého výhledu za typických podmínek noční jízdy, zejména když se objeví chodci. Autoři nových poznatků použili pohyblivý simulátor špatně nastavených čelních reflektorů. Dále bylo potřeba najít 22 dobrovolníků ve věku 21 až 80 let, kteří byli rozděleni do tří skupin (2 skupiny mladých lidí a 1 skupina starších).
Všichni účastníci absolvovali osm testů nebo scénářů řízení, z nichž každý trval 10 minut. Během testovacího procesu každý vyzkoušel čtyři typy brýlí - tři se žlutými skly z běžné konfekce jedny byly obyčejné, tedy nezabarvené. Zkušební postup proběhl ve dvou fázích - s nebo bez simulace protijedoucích světlometů a lidé museli vydat signál okamžitě po spatření chodce před sebou.
Ani jednou nebyla reakční rychlost při nošení brýlí se žlutými čočkami lepší ve srovnání s použitím klasických průhledných brýlí. Doporučovaná skla naopak zpomalovala reakci mysli o zlomky vteřin, ale tento rozdíl byl podle vědců statisticky nevýznamný. Co naopak může být významné, je mylná důvěra v ně.
Alex Hwang k výsledkům studie řekl: „Ať už máte čočky žluté, červené, nebo modré, všechny odfiltrují část spektra v podstatě stejně jako při nošení slunečních brýlí. I když použití žlutých nočních čoček dává uživateli pocit světlejšího obrazu, tak nezlepšují vidění. Věříme, že mohou noční jízdu učinit nebezpečnější, protože mohou vyvolat pocit nadměrné důvěry.”
Ušetřit si peníze za investici do tohoto doplňku a zachovat si čisté hledí se tak zdá být tím nejvhodnějším, co můžete udělat. A to i pokud máte pocit, že vám žluté brýle pomáhají - realitu tento pocit podle vědců nereflektuje.











Brýle se žlutými skly nepomáhají lepšímu vidění v noci, říkají po dekádách diskusí jednoznačně vědci
Zdroje: Medical Xpress, JAMA Ophthalmology
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Jeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před hodinouKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 3 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus