Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu
5.10.2019 | Petr Prokopec
O reálném přínosu asistenčních systémů moderních aut se diskutuje pravidelně a nejedna studie už ukázala, že jejich význam je hodně přeceňován.
Pokud jste četli kterýkoliv z našich reportů zaměřených na crash testy nových aut, pak vám jistě neuniklo, že důraz neklademe na hvězdičkové ohodnocení, ale především na výsledky jednotlivých nárazových zkoušek. Ty navíc ještě podrobně pitváme, neboť organizace Euro NCAP klade stále větší důraz na elektronické asistenty. Jejich přítomnost v moderních vozech nás samozřejmě nikterak neirituje, tedy dokud je možné veškeré tyto berličky deaktivovat, spíše než cokoliv jiného nám vadí význam, jaký jim Brusel přisuzuje.
Proč to? Protože z vlastních zkušeností víme, jak v praxi fungují či spíše nefungují. Některým nebezpečným situacím dokáží zamezit, ale jen za cenu toho, že jiné způsobí. A v řadě jiných nereagují vůbec. Taková řešení jsou podle nás k ničemu - spolehnout se na ně nelze a pokud sama dokáží nebezpečné situace navozovat, je skutečně lepší je vypnout a spolehnout se na své vlastní smysly a reakce. Tím nechceme výrobce nikterak odrazovat od dalšího vývoje, v tuto chvíli je to ale zkrátka polotovar.
Že nejde jen o náš názor, který dokládají i jiné studie a nyní se k nim přidal i test americké instituce AAA. Ta se zaměřila na test autonomních brzd s detekcí chodců, přičemž zjistila, že technologie přináší kýžený efekt pouze ve velmi úzkém spektru situací určitých okolností. Pokud se totiž vozy vybavené tímto systémem blížily k chodcům rychlostí 32 km/h, došlo ve 40 procentech případů k zabránění kolize. Jakmile však tempo vzrostlo na 48 km/h, většina systémů selhala.
Organizace AAA přitom měla k dispozici čtyři různé automobily - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé dosáhla víceméně stejných výsledků. Ty byly ještě hrozivější, pokud scénář nepočítal s chodcem přecházejícím vozovku před vozem, který měl navíc dostatečný výhled, nýbrž s náhlým vyběhnutím dítěte mezi dvěma automobily. V tu chvíli pravděpodobnost, že by došlo na srážku, vzrostla na 89 procent.
Aby toho navíc nebylo málo, instituce zjistila, že systémy „jsou v noci naprosto neefektivní“. To je již naprosto alarmující, neboť dle statistik dochází v 75 procentech případů na srážku s chodcem právě po setmění. Ve výsledku to tedy znamená, že úřady nutí automobilky osazovat své produkty technologií, která funguje jen ve velmi úzkém spektru každodenního života. Ještě horší však je, že tyto systémy již nyní mají na hodnocení Euro NCAP větší vliv než samotná struktura vozu.
Navzdory těmto výsledkům organizace AAA stejně jako my podporuje další vývoj a dodává, že by v budoucnu ráda viděla mnohem lépe fungující systémy. Kdy se ale dočká - a pokud vůbec - je ve hvězdách. Automobilky jsou totiž dnes tlačeny spíše k tomu, aby plnily regule na papíře než ve skutečném světě. I nadále tedy bude třeba počítat s tím, že jakkoliv má nad vámi bdít celá armáda pomocníků, reálně stále zůstává veškerá kontrola nad vozem na vás a podle toho je třeba s ním zacházet.
Test autonomních brzd provedený americkou organizací AAA dopadl katastrofálně, ve většině případů technologie selhala a v noci nefungovala prakticky vůbec
Zdroj: AAA
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz