Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Z prvního SUV Škody je dnes drahý bazarový unikát, problémů s ní ale nebývá málo
23.9.2021 | Petr Prokopec
Životní osud českého sněžného muže ukazuje celému koncernu VW, jak vyvinout i za pomoci sdílených komponentů osobitý produkt. Také proto je Yeti navzdory svým neduhům jako ojetina docela drahý.
Svého času byla Škoda Yeti naprostým unikátem. Ne jen proto, že šlo o vůbec první SUV mladoboleslavské automobilky, pozornost si vysloužila i díky tomu, že neměla žádného koncernového příbuzného. Užívala sice stejnou platformu či motory jako Octavia, vyloženě stejné auto jiné značky ale neexistovalo. A je třeba zmínit, že tato strategie se Škodě velmi vyplatila. Okouzlen byl hlavně britský magazín Top Gear, který v roce 2009 jmenoval Yeti rodinným vozem roku, Jeremy Clarkson jej navíc později proměnil v helipad.
Obojí zafungovalo a svými prodeji začal Yeti porážet i zavedenější Superb. Škoda jej nicméně v roce 2013 pouze faceliftovala a o nové generaci ani nepřemýšlela. Místo toho později dorazil Karoq, který se dočkal prakticky jednovaječného dvojčete v podobě Seatu Ateca. A jakkoliv prodejně dosahuje lepších výsledků, do nebes jej nevynáší ani novináři, ani zákazníci. Místo toho je skoro jisté, že Karoq po skončení výroby upadne v zapomnění jako jedno ze sice povedených, ale tuctových SUV dnešní doby.
Yeti je oproti tomu autem, které je těžké dostat z hlavy. U dealerů nových aut jej sice už nenajdete, v bazarech ale je z čeho vybírat. Momentálně se ojetému Yeti podívali na zoubek Britové, kteří zásadní slabinu vidí pod kapotou. Prakticky všechny použité motory totiž mají problém s olejem, načež by vaše první prohlídka měla souviset s vytažením měrky. Pokud přitom zjistíte, že ta ukazuje podmíru, je docela dobře možné, že taková hladina byla ve voze pravidelně.
To je ale jen jeden problém. U benzinových agregátů může dojít k roztrhání rozvodového řetězu, stejně jako mohou odejít také turbodmychadla. V případě dieselů pro změnu zanedbaná výměna oleje vede k poškození filtru pevných částic. Jelikož nic z výše zmíněného nejsou levné položky, může se rázem z původně lukrativní koupě vyklubat noční můra. Zvláště pokud se předchozí majitel nestaral ani o pravidelné dolévání kapaliny do převodovky Haldex u aut s pohonem 4x4.
Riziková místa tím nekončí, problémy jsou i s automaty DSG, skřípění pak odhalí poškozený setrvačník. A aby toho nebylo málo, je třeba prověřit i funkčnost spojky, pokud na voze vidíte kouli pro tažení přívěsu. Pokud totiž prokluzuje, je to neklamná známka překračování maximální povolené hmotnosti připojeného vozíku. Mimo to se pak vyplatí ještě ohnout k podvozku, neboť majitelé mohli pro změnu přecenit schopnosti čtyřkolky.
Problémy jsou tím u konce, přistoupit tak můžeme k cenám. Ty startují pod 100 tisíci korunami, ovšem za takovou sumu můžete počítat s opravdu velkým nájezdem. Spárovat jej přitom nebudete moci ani s bohatou výbavou, ani s výkonnou jednotkou. Pokud totiž chcete více než 160 koní a zároveň méně než 100 tisíc kilometrů, bude vás to stát zhruba 200 000 Kč. Tedy v případě motoru 1,8 TSI, na 2,0 TDI si musíte připravit klidně ještě o dalších 100 tisíc korun navíc.
Právě ceny přitom naznačují, kterak je Yeti legendou svého druhu, zatímco Karoq nikoliv. Jeho nejlevnější verze jsou totiž k dispozici od necelých 300 000 Kč, a to přesto, že jde maximálně o tři léta staré auto. Jak se tedy začíná ukazovat, modulární technika sice výrobcům snižuje náklady, vtisknout pak autu unikátní charakter je ale obtížné. A protože zákazníci po zaměnitelných autech obvykle netouží, letí s výjimečnosti dolů i zůstatková hodnota.









Škoda Yeti vydržela v nabídce pouze jednu generaci, přičemž po faceliftu sice dorazily hned dvě verze, ani jedna však již neměla tak unikátní předek. Na rozdíl od Škody Karoq šlo ale stále o výjimečný koncernový vůz, čemuž nyní odpovídají i ceny v bazarech. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
včeraRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Sprintu opět Marquez, ale Alex včera 22:51
- V Moto2 získal PP Canet; 16. Salač včera 22:32
- Pole Position Moto3 v sobotu pro Ruedu včera 14:00
- Polesetter se jmenuje Fabio Quartararo včera 13:42
- Most prosím znovu v létě! včera 10:00
Nejčtenější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
26.4.2025VW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
26.4.2025V další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
27.4.2025Číňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
27.4.2025Další velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
27.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.25. 07:17 - Brus
- OT - zavírám krám, uklízím 05.24. 14:33 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.24. 14:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan