Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč?

13.3.2017 | Marek Bednář | 33 příspěvků

Některé parkovací asistenty fungují způsobem, že se člověk musí ptát, jestli vůbec něčemu pomáhají. Řada z nich píská, když místa zbývá ještě dost.

Čím dál víc aut je nebo za příplatek může být vybaveno tzv. parkovacím asistentem. Zní to jako člověk, který při parkování vyběhne z vozu a ukáže vám, kolik místa vám za či před autem ještě zbývá, ale jsou to jen senzory, které si na něj hrají. Systém tak obvykle pomocí ultrazvuku měří vzdálenost od překážky a podle nastavení začne vydávat tóny, které vám mají pomoci zorientovat se v místech, do kterých pochopitelně nevidíte. A při výhledu z dnešních aut je to spousta míst.

Nejprve pípá přerušovaně a interval postupně zkracuje s tím, jak se blížíte k překážce. A v určitou chvíli rozezní souvislý tón, který signalizuje, že dále pokračovat v pohybu není záhodno, pakliže se nechcete blíže seznámit s majitelem vozu před a nebo za vámi. Poslední dobou je také čím dál častěji doplněn o grafické znázornění vzdálenosti na displeji či jinde, ale to je to samé v bledě modré - když signál souvisle píská, ukazuje displej, že jste vyčerpali poslední políčko dostupného prostoru.

Pochopitelně, v každém autě funguje parkovací asistent jinak podle toho, jak jej konstruktéři nastavili - souvislý tón může vydávat 1 metr, stejně jako 1 centimetr před jiným vozem. A máte-li dojem, že v tom vašem je zbytečně starostlivý a píská, i když je mezi nárazníky ještě místa dost a fakticky vám tak nepomůže při parkování do opravdu male mezery, klidně to tak může být i ve skutečnosti. V každém autě je totiž vzdálenost, při které se systém začíná ozývat, hodně odlišná.

Německý Auto Bild vzal dvacet aut a tyhle vzdálenosti změřil. Na výsledky se můžeme podívat v tabulce níže. U každého auta vidíme šest hodnot: kdy vůbec začnou pískat přerušovaným tónem a kdy souvislým vpředu a vzadu, dále také hlasitost. Nejpodstatnější je ale poslední hodnota, kterou jsme nazvali „Celkový zbývající prostor při souvislém tónu z obou stran”. To je součet vzdáleností, při kterých už asistent vpředu i vzadu rozezní souvislý tón a nepomůže vám s orientací nijak. De facto tak tato hodnota udává vzdálenost, o kterou musí být podélné parkovací místo, abyste tam s daným autem za pomoci asistentu vůbec mohli zaparkovat.

Že bude u každého auta bod spuštění souvislého tónu jiný, se dá tak trochu čekat. Co Dá se i předpokládat, že body spuštění souvislého tónu pro přední a zadní senzory budou odlišné, protože dopředu a dozadu je z každého auta vidět trochu jinak. Ovšem až šokující jsou rozdíly ve vzdálenostech, v jakých asistenty reagují a zejména souvisle pípají - nejlepší auto tohoto testu si tak (v součtu) vystačí s o půl metru kratším parkovacím místem, než to nejhorší.

Celkový přehled výsledků srovnání

Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 1 - Parkovaci asistenty srovnani 01 tab Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 2 - Parkovaci asistenty srovnani 02 tab

Rozdíly jsou však opravdu velké ve všech bodech. Všimněte si vítěze, vozu s nejmenším zbývajícím prostorem - Mercedes E 220d All-Terain začne pískat, když vám vpředu nebo vzadu zbývá 28 cm místa a souvislý tón vydá při vzdálenosti okolo 15 cm. Škoda Superb ale začne vzadu vydávat souvislý pískot o vzadu o 25 cm dříve a takový Ford Kuga začne přerušovaně pískat, když vám vzadu zbývá 185 centimetrů. Hodnoty vysoko nad metr pro zadní senzory tu nejsou neobvyklé a asi nikoli nutně nesprávně.

Na úplném konci celkového pořadí najdeme domácí Škodu Fabia, která za určitých okolností (44 cm vpředu a 35,5 cm vzadu) začne souvisle pískat v momentě, kdy je místo pro parkování skoro o 80 cm delší než vůz sám. To už se skoro zdráháme nazvat asistentem, to je spíše antiasistent, který i z tak velkorysého prostoru udělá zdánlivě stísněný. Škodovky celkově v tomto klání příliš nebodovaly, ale podobně na tom je třeba i Mazda nebo Ford.

Je pochopitelné, že souvislý pískot se nemůže ozvat 1 cm nebo 5 cm před překážkou, pro některé řidiče by to bylo příliš pozdě na to, aby včas zareagovali. Ale udělat totéž v momentě, kdy zbývá místa skoro půl metru, se nám zdá poněkud přeopatrné. Přiměřené se nám zdá být nastavení jen pár jednotek vozů z prvních míst.

Z tohoto srovnání si ale lze vzít i jiné závěry. Pomineme-li ten, že trochu zručnější řidič by dokázal zaparkovat i do místa menšího, než mu dovolí senzory, je to také ten, že pokud senzor píská, neznamená to až na pár výjimek, že by se něco zvláštního dělo. U naprosté většiny aut můžete s citem využít ještě ne zcela drobný prostor navíc, který vám parkování teprve ulehčí...

Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 3 - Parkovaci asistenty srovnani 03Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 4 - Parkovaci asistenty srovnani 04Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 5 - Parkovaci asistenty srovnani 05
Parkovací asistenty pracují vždy na velmi podobném principu, jejich fungování se ale dramaticky liší

Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 6 - mercedes e all-terrain testsenzoruAB 01Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 7 - mercedes e all-terrain testsenzoruAB 02Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 8 - mercedes e all-terrain testsenzoruAB 03
Senzory Mercedesu třídy E All-Terrain teprve začínají něco dělat ve chvíli...

Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 9 - skoda fabia combi testsenzoruAB 01Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 10 - skoda fabia combi testsenzoruAB 02Srovnání parkovacích asistentů 20 aut: Škody jsou mezi nejhoršími. Proč? - 11 - skoda fabia combi testsenzoruAB 03
...kdy jste podle čidel Škody Fabia Combi beznadějně ztraceni v nedostatku prostoru

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 33 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama