Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
13.8.2022 | Petr Miler
Někteří by diesely nejraději sprovodili ze světa, pro určitý typ aut a jejich využití ale byly a stále jsou nepřekonatelnou volbou. I dekádu a půl starý naftový Mercedes S 350 CDI to jasně ukazuje.
Když se občas chytáme za hlavu nad plány politiků přikazovat a zakazovat určité typy pohonů s tím, že nikdo nemůže vědět, kam nás vývoj posune za 10 nebo 15 let, brání je někteří s tím, že to není zase tak dlouhá doba. Ona to ale je dlouhá doba, z pohledu stále se zrychlujícího vývoje techniky je to spíše věčnost, během níž se může stát úplně cokoli. Stačí se podívat, v jaké pozici byly třeba dieselové motory před 15 léty, to kvůli svému rychlému vývoji Evropě stále více vládly. A kde byly o dalších 15 let dříve - to kvůli své neschopnosti podat rozumný výkon v rozumně kultivovaném balení neznamenaly téměř nic. V horizontu jedné a půl dekády takový vývoj předem neodhadl nikdo.
Dnes se může zdát, že dieselům odzvonilo, je to ale znovu spíše dílo regulací než jejich faktického úpadku. Pro důkaz se vrátíme o právě o 10 až 15 let zpátky v čase, kdy v prodeji byl tehdy nový Mercedes třídy S generace W221, který se nejlépe prodával ve verzích S 320 CDI a S 350 CDI. Tedy s šestiválcovým dieselem o výkonu nejprve 173 kW (232 koní) a později 190 kW (258 koní) točivým momentem 540 resp. 560 Nm. Na více jak 2 tuny vážící auto to jistě nejsou ohromující hodnoty, ony ale stačí. A v kombinaci s dalšími vlastnostmi dieselů dělají z této verze žádoucí volbu i dnes.
Připomíná to přiložené video, na němž se právě eSko W221 ve verzi 350 CDI (či BlueTec, chcete-li) prohání po německé dálnici. I z něj je patrné, proč lidé naftovou variantu volili nejčastěji - je to nikoli pomalé (stovka i dnes v praxi za okolo 8 s, 100-200 km/h okolo 27 s, maximálka bez problémů 250 km/h) auto, které sice v nízkých rychlostech náznakem připomene, že jej pohání rachtavý motor, ve vyšších rychlostech se ale zcela ztrácí v ostatních zdrojích hluku. K tomu dokáže s podobným autem hýbat snadno za méně než 10 litrů nafty na 100 km a v závislosti na velikosti nádrže zajistit až 1000kilometrový dojezd na tankování, který kdykoli snadno doplníte během pár minut.
Právě v tomto ohledu hledají diesely obtížně sobě rovného - ve velkých a těžkých autech, jako je toto nebo jakými jsou větší SUV, je to jediný způsob pohonu, který zajistí příjemnou, nenucenou dynamiku za minimální hlučnosti a více než přijatelné spotřeby paliva s rozumným akčním radiem. Výsledkem je dokonalý polykač dálničních kilometrů a není šance, aby se mu dnes vyrovnalo cokoli benzinového, natož pak elektrického. Proto byly tak populární a v čistě faktické rovině se na tom nic nezměnilo.
Bavíme se navíc o snadno dekádu a půl starém autě, které dnes koupíte od nějakých 150 tisíc Kč jako verzi S 320 a přibližně od 250 tisíc jako S 350. Přidejte si k tomu, že jde o luxusní, prostorný, velmi dobře vybavený vůz a je to skoro okouzlující mix vlastností, za danou cenu určitě. Dnešní diesely umí ještě více, mohou být podstatně výkonnější, tišší a přitom úspornější, doba jim ale nepřeje. A to přesto, že ve zmíněných ohledech nebyly překonány a i toto staré auto by leckterý modernější pokus o jinou technickou alternativu svým celkovým mixem vlastností strčilo do kapsy.



Dekádu a půl starý Mercedes S W221 s šestiválcovým dieselem umí na německé dálnici pořád ukázat, čím je výjimečný. Takové auto dnes pořídíte snadno od 150 tisíc Kč ve verzi 320 CDI a asi o 100 tisíc dráž jako novější 350 CDI. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: AutobahnNation@Youtube
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 5 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 12:30 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom