Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
13.8.2022 | Petr Miler
Někteří by diesely nejraději sprovodili ze světa, pro určitý typ aut a jejich využití ale byly a stále jsou nepřekonatelnou volbou. I dekádu a půl starý naftový Mercedes S 350 CDI to jasně ukazuje.
Když se občas chytáme za hlavu nad plány politiků přikazovat a zakazovat určité typy pohonů s tím, že nikdo nemůže vědět, kam nás vývoj posune za 10 nebo 15 let, brání je někteří s tím, že to není zase tak dlouhá doba. Ona to ale je dlouhá doba, z pohledu stále se zrychlujícího vývoje techniky je to spíše věčnost, během níž se může stát úplně cokoli. Stačí se podívat, v jaké pozici byly třeba dieselové motory před 15 léty, to kvůli svému rychlému vývoji Evropě stále více vládly. A kde byly o dalších 15 let dříve - to kvůli své neschopnosti podat rozumný výkon v rozumně kultivovaném balení neznamenaly téměř nic. V horizontu jedné a půl dekády takový vývoj předem neodhadl nikdo.
Dnes se může zdát, že dieselům odzvonilo, je to ale znovu spíše dílo regulací než jejich faktického úpadku. Pro důkaz se vrátíme o právě o 10 až 15 let zpátky v čase, kdy v prodeji byl tehdy nový Mercedes třídy S generace W221, který se nejlépe prodával ve verzích S 320 CDI a S 350 CDI. Tedy s šestiválcovým dieselem o výkonu nejprve 173 kW (232 koní) a později 190 kW (258 koní) točivým momentem 540 resp. 560 Nm. Na více jak 2 tuny vážící auto to jistě nejsou ohromující hodnoty, ony ale stačí. A v kombinaci s dalšími vlastnostmi dieselů dělají z této verze žádoucí volbu i dnes.
Připomíná to přiložené video, na němž se právě eSko W221 ve verzi 350 CDI (či BlueTec, chcete-li) prohání po německé dálnici. I z něj je patrné, proč lidé naftovou variantu volili nejčastěji - je to nikoli pomalé (stovka i dnes v praxi za okolo 8 s, 100-200 km/h okolo 27 s, maximálka bez problémů 250 km/h) auto, které sice v nízkých rychlostech náznakem připomene, že jej pohání rachtavý motor, ve vyšších rychlostech se ale zcela ztrácí v ostatních zdrojích hluku. K tomu dokáže s podobným autem hýbat snadno za méně než 10 litrů nafty na 100 km a v závislosti na velikosti nádrže zajistit až 1000kilometrový dojezd na tankování, který kdykoli snadno doplníte během pár minut.
Právě v tomto ohledu hledají diesely obtížně sobě rovného - ve velkých a těžkých autech, jako je toto nebo jakými jsou větší SUV, je to jediný způsob pohonu, který zajistí příjemnou, nenucenou dynamiku za minimální hlučnosti a více než přijatelné spotřeby paliva s rozumným akčním radiem. Výsledkem je dokonalý polykač dálničních kilometrů a není šance, aby se mu dnes vyrovnalo cokoli benzinového, natož pak elektrického. Proto byly tak populární a v čistě faktické rovině se na tom nic nezměnilo.
Bavíme se navíc o snadno dekádu a půl starém autě, které dnes koupíte od nějakých 150 tisíc Kč jako verzi S 320 a přibližně od 250 tisíc jako S 350. Přidejte si k tomu, že jde o luxusní, prostorný, velmi dobře vybavený vůz a je to skoro okouzlující mix vlastností, za danou cenu určitě. Dnešní diesely umí ještě více, mohou být podstatně výkonnější, tišší a přitom úspornější, doba jim ale nepřeje. A to přesto, že ve zmíněných ohledech nebyly překonány a i toto staré auto by leckterý modernější pokus o jinou technickou alternativu svým celkovým mixem vlastností strčilo do kapsy.
Dekádu a půl starý Mercedes S W221 s šestiválcovým dieselem umí na německé dálnici pořád ukázat, čím je výjimečný. Takové auto dnes pořídíte snadno od 150 tisíc Kč ve verzi 320 CDI a asi o 100 tisíc dráž jako novější 350 CDI. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: AutobahnNation@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva