Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná

Mělo by to být něco, co automobilového nadšence potěší a záběry z německé dálnice mají tu moc. Současně ale rmoutí - jednak proto, že tohle auto už není a nebude. A také proto, že jej dnes dynamicky pokoří kde co.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná

5.7.2021 | Petr Miler

Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná

/

Foto: Lexus

Mělo by to být něco, co automobilového nadšence potěší a záběry z německé dálnice mají tu moc. Současně ale rmoutí - jednak proto, že tohle auto už není a nebude. A také proto, že jej dnes dynamicky pokoří kde co.

Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, že to vůbec není tak dávno, co jsme publikovali test Lexusu IS F jako něco naprosto normálního. Před pár týdny uběhlo od té chvíle pouhých 13 let a pamatuji si to, jako by to bylo včera. Tehdy automobilky hrnuly na trh nové osmiválcové sportovní sedany, kombíky a kupé střední třídy jedno za druhým a zdálo se, že pod kapotu těchto aut se brzy dostanou snad dvanáctiválce. Ale najednou všechno skončilo.

Žádný z klenotů tehdejší produkce nedostal nástupce, který by držel nastavenou lajnu. Moc nad trhem začaly místo zákazníků přejímat regulace Evropské unie a stroje s osmiválcovými motory bez turba nedostaly nástupce buď žádné a nebo jen s menšími přeplňovanými motory. A tento trend trvá dodnes - dynamika aut se dál zlepšovala a zřejmě i zlepšovat bude, charakter už se ale jen vytrácel. A je velmi pravděpodobné, že ani toho už nepřibude.

Zmíněný Lexus, který toho v testu vlastně moc nepředvedl a absolutně neměl co říci vedle vypiplané německé konkurence, se tak dnešní optikou jeví jako něco výjimečného. Působí tak i na přiloženém videu AutoTopNL z německé dálnice, na kterém předvádí svou dynamiku s odstupem více jak dekády. Nutí nás tím trochu zamáčknout slzu v oku, takové auto už svět nepozná, současně je ale třeba říci, že pro opětovné nastolení jeho někdejší úrovně by to dnes chtělo více dynamiky.

Ačkoli 423 koní a 505 Nm z motoru 5,0 V8 nezní jako málo, s dobovými limity efektivity přenosu výkonu není výsledkem žádná akcelerační nirvána. Stovka za 5,18 sekundy, dvoustovka za 16,39 s a maximálně dosažených 268 km/h (auto by ale podle všeho jelo dál) nejsou špatné hodnoty, podobně rychlé jsou ale dnes špičkové třílitrové diesely, které navíc ve srovnání s nekonečně a až nepochopitelně užraným (opět viz test) IS F budou jezdit podobně rychle tak se čtvrtinovou, možná třetinovou spotřebou. Podívejte se na to a zamáčkněte slzu s námi, je to tak či onak už jen minulost, která se stěží kdy nevrátí.


Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná - 1 - Lexus IS F 2007 ilustracni foto 01Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná - 2 - Lexus IS F 2007 ilustracni foto 02Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná - 3 - Lexus IS F 2007 ilustracni foto 03Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná - 4 - Lexus IS F 2007 ilustracni foto 04Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná - 5 - Lexus IS F 2007 ilustracni foto 05Na jeden z posledních sportovních sedanů s V8 bez turba v akci na Autobahnu je smutná podívaná - 6 - Lexus IS F 2007 ilustracni foto 06
Lexus IS F svého času zaostával za německými soupeři, dnes se ale díky svému motoru zdá být zcela výjimečným. A to přesto, že vlastně nějak zvlášť rychle nejede. Foto: Lexus

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše