Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice
21.8.2020 | Petr Prokopec
Je to fascinující podívaná už proto, že v roce 2020 opravdu jen tak někoho nespatříte „odpálit” z místa automobilovou ikonu za desítky milionů. Start se moc nepovedl, ale i to nakonec o lecčem vypovídá.
Pokrok nelze zastavit, říká se. Platí to i v automobilovém světě, kde dnes rodinné hatchbacky s cenou pod 1 milion korun dosahují stejné dynamiky, jaká byla ještě před pár dekádami spojena pouze s vrcholnou ligou supersportů, jež si mohli dovolit pouze ti nejbohatší. Co ale když takové auto postavíte proti modernímu sporťáku?
Přesně to se rozhodl udělat bývalý moderátor pořadů Top Gear a Fifth Gear a také bývalý pilot Formule 1 Tiff Needell, který do rohů ringu postavil na první pohled vyrovnané soupeře. Jak Ferrari F40, tak i Ferrari 488 Pista Spider totiž pohání uprostřed uložený dvakrát přeplňovaný osmiválec.
Počet válců a koncepce jsou nicméně jedinými shodami mezi těmito vozy, které od sebe dělí tři dekády. F40 se totiž začalo vyrábět od roku 1987, přičemž automobilka během následujících pěti let poslala do světa 1 315 exemplářů. Poslední vůz, na jehož vývoj dohlížel sám zakladatel značky Enzo Ferrari, zvládne zrychlit na stovku za 4,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 323 km/h. To byly zcela výjimečné hodnoty, které kdysi stačily na titul nejrychlejšího auta světa. Ani dnes nejsou běžné, na podobný titul by ale zdaleka nevydaly.
Naznačuje to už dynamika Ferrari 488 Pista Spider, které nepatří do úplné automobilové smetánky. O jeho pohon se totiž stará osmiválec 3,9litrový a nikoliv 2,9litrový, pročež má řidič pod pravou nohou k dispozici 710 koní a 770 Nm. Počítat pak sice musí s hmotností vyšší o nějakých 100 kilogramů, to však náskok ve výkonu spolehlivě maže. Není tak překvapivé, že stovky vůz dosahuje již za 2,85 sekundy. Maximálka pak sice narostla „jen“ na 340 km/h, o tu ale dnes nepůjde.
Místo toho se Needell pustí do klasického závodu ve sprintu, který je z jeho strany vlastně docela nepovedený. Jakkoliv uvádí, že pokaždé, když usedne do Ferrari F40, musí se začít smát, rozjezd se mu moc nepovedl a dokonale nezvládl ani řazení z jedničky na dvojku. I to ale ukazuje, jaký rozdíl mezi podobnými auty za tu dobu nastal - dnes ideální start klidně s Ferrari zvládne díky elektronice i náctiletý člověk bez řidičáku, dokonalý start s F40 dělá problémy i takovému řidičskému esu, jako je Needell.
Mety 100 km/h tak dosáhl až za 5,34 sekundy, zatímco sprint na čtvrtmíli zabral 12,74 sekundy. Ani Pista Spider ale nedostála firemním údajům, zvítězila totiž s časy 3,38 a 11,17 sekundy. Moderna tedy nepřekvapivě vyklepla zástupce minulosti, jen o to ale nejde. Video stojí za zhlédnutí už proto, že naprostá většina majitelů F40 by nikdy nesvolila k tomu, aby je dnes někdo „týral” ve sprintu na letišti. Můžeme tak na vlastní oči vidět něco, co se prostě nevídá a k tomu se přesvědčit, že F40 je pořád ta správná bestie, která při jízdě nedá kůži ani trochu lacino.
Tiff Needell srovnal Ferrari F40 s o třicet let mladším Ferrari 488 Pista Spider. Moderna nepřekvapivě vyhrála, ale o to tu nejde, srovnání je zajímavé i z mnoha jiných důvodů. Foto: Lovecars@YouTube
Zdroj: Lovecars@YouTube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva