Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby
26.1.2021 | Petr Prokopec
Na přístrojové desce auta obvykle najdeme ukazatel stavu paliva, který prostě ukazuje zbývající množství paliva v nádrži, až jednou doputuje do stavu označeného nulou. U Nissanu 300ZX se ještě před tím aktivoval ukazatel druhý.
Nissan 300ZX generace Z31 je jedním ikonických sportovních kupé 80. let minulého století. Nedávno jsme o jednom takovém psali, jeho majitel si ale vozu příliš neužíval a spíše než po volantu se vrhal po hadru a kyblíku se saponátem. Stěží si tak mohl vychutnat některá z kouzelných specifik tohoto modelu a mezi nimi i zcela unikátní ukazatel stavu palivové nádrže.
Nissan se v osmdesátkách rozhodl, že svým zákazníkům začne nabízet vyšší komfort a luxus. A právě díky tomu se do interiéru mnoha aut té doby, nikoliv pouze na přístrojový štít kupé 300ZX, nastěhoval nejen klasický ukazatel stavu paliva, ale i doplňkový ukazatel, jehož funkce nemusí být na první pohled jasná. Ten se aktivoval až ve chvíli, kdy v nádrži zůstávala už jen čtvrtina pohonných hmot a její úbytek sledoval v detailu. To není špatná věc, neboť z malých budíků zvlášť na autech z té doby není jasné, jestli máte paliva ještě 8 litrů nebo 2. Úzkostliví majitelé tak mohli snadno sledovat, zda jim těch posledních pár litrů vystačí k čerpací stanici.
Něco podobného nemá dodnes obdoby a zřejmě už nikdy mít nebude. Podobné ukazatele už nejsou potřeba, funkci klasických budíků převzala elektronika, která je sice často simuluje, nezřídka ale přidá i informaci o dojezdu. I když tedy rafička - virtuální či skutečná - ukazuje téměř prázdnou nádrž, víte, že byste měli ujet třeba okolo 20 km. A nebo u auta s palubním počítačem stačí párkrát stisknout příslušné tlačítko a teoretický dojezd se vám ukáže jinde.
V osmdesátých letech ale nic takového obvyklé nebylo a nápad Nissanu je třeba velebit. Zvláště příjemný musel být u sportovně laděného kupé s relativně malou nádrží, které mohl hnát až třílitrový motor s turbem. U takového auta mohlo palivo dojít docela snadno a kdo nerad jezdí k benzince dokola kolem, musel být rád za možnost sledovat úbytek posledních litrů v detailu.
Pro Nissan ale výroba tohoto řešení musela být příliš nákladná, a tak bohužel nenašla svého pokračovatele a v dalších modelech značky už se neobjevila. Vlastně je skoro zázrak, že se povedlo přesvědčit vedení značky, aby toto řešení odklepli, neboť 300ZX by se stalo nejprodávanějším zetkem jistě i bez této vymoženosti.









Nissan již před čtyřiceti lety v některých svých modelech nabízel duální ukazatel spotřeby, byla to chytrá a příjemná, dnes ovšem překonaná věc. Ilustrační foto: Nissan
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejnovější články
S elektromobily na věčné časy a nikdy jinak! Prodejní šéf VW po všem opakuje matku všech klišé: „Budoucnost je elektrická.”
před hodinouPotomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
včeraNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
včeraFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 06:10 - Snowman000
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 23:20 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito