Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší opuštěná továrna na světě stále stojí, bývala obrovskou pýchou automobilové metropole
29.1.2023 | Petr Prokopec
Je to symbol jednoho velkého vzestupu a ještě většího pádu, který se měl několikrát dočkat znovuzrození. Nedošlo na něj a už na něj ani nedojde. Letos má jít k zemi, v tuto chvíli ale stále připomíná jednu velkou éru.
Automobilka Packard byla svého času pýchou Detroitu. Specializovala se totiž na luxusní a mimořádně kvalitní automobily. Pokud tedy společenská smetánka chtěla, aby ji kdokoli uznával, nemohla jezdit v ničem jiném. Packard byl na koni i po konci druhé světové války, kdy většina výrobců spíše živořila. Automobilka totiž měla k dispozici jmění ve výši 33 milionů dolarů, což s přihlédnutím na inflaci odpovídá dnešním zhruba 11 miliardám korun. Nebylo tedy divu, že si udržela statut nezávislého výrobce.
V roce 1953 se Packard sloučil se značkou Studebaker, daná akvizice však měla být jen dočasnou. Firma totiž měla v hledáčku společnost American Motors Company (AMC), se kterou se chtěla spojit. Místo slavné Velké trojky (General Motors, Ford a Chrysler) by tak vznikla Velká čtyřka. Nicméně rozbroje mezi firemními manažery nakonec vedly k tomu, že v roce 1957 skončila výroba v Detroitu. O rok později se pak značka ještě ukázala na autosalonu v Ženevě, v roce 1959 to ovšem zabalila úplně.
O návrat automobilky mezi živé se na konci 90. let minulého století pokusil Roy Gullickson, jenž získal práva na použití loga i názvu. Nicméně jeho snahy skončily pouze u výroby jediného prototypu modelu Twelve. Sériová výroba se pro nedostatek financí nerozeběhla, přičemž od té doby bylo okolo Packardu ticho po pěšině. Více živo nicméně bylo v případě bývalé detroitské továrny. Komplex o rozloze 42 akrů totiž nadále existoval a byl odkoupen developerem Fernandem Palazuelem, který s ním měl velké plány.
V roce 2018 nicméně bylo zjevné, že Palazuelo si ukousnul větší kus chleba, než dokázal pozřít. Detroit v dané době již nebyl automobilovým pupkem světa, spíše začínal připomínat město duchů. To poznamenali i Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May, kteří tam natočili první epizodu třetí série The Grand Tour. Se třemi muscle cars zavítali i k rozpadajícímu se torzu kdysi slavné automobilky, přičemž si střihli i závod pod mostem, jenž propojoval její dvě části a byl součástí linky.
Onen slavný most se jen pár měsíců po natáčení zřítil, čímž jen bylo doloženo, v jak tragickém stavu továrna je. Palazuelo do ní nevrazil ani dolar a místo toho začal být americkými úřady popotahován kvůli neplacení daní. Zároveň byl vyzván, aby komplex alespoň zabezpečil. Nic z toho se však nestalo, v dubnu loňského roku tak soud vydal příkaz, dle kterého měl investor z Peru do 90 dní celý areál nechat zdemolovat. Jak nicméně asi již tušíte, ani na to nedošlo.
V září téhož roku tak muselo začít jednat samotné vedení města, které nechalo strhnout část továrny v nejhorším stavu. Zbytek stále stojí, letos ale půjde k zemi i ten, čímž se historie slavné značky definitivně uzavře. Starosta Detroitu Mike Duggan nicméně uvedl, že veškeré náklady půjdou na vrub developera, jemuž právníci hodlají zabavit a následně zpeněžit adekvátní část majetku nejen v Americe, ale případně také v Peru. Dle něj se totiž „nic nestalo náhodou, porušil každý slib, který dal“.
Lze už jen dodat, že strženo má být i ústředí AMC, které se taktéž nachází v Detroitu. Z kdysi slavné éry toho tedy již mnoho nezbude, jakkoliv třeba továrna č. 21 karosárny Fisher Body stojící na Piquette Street by měla být zachráněna. Odkoupena byla totiž detroitskými developery Gregem Jacksonem a Richardem Hoseym, kteří z ní chtějí udělat rezidenční komplex. Doufejme, že kráčet nebudou v Palazuelových stopách.
Takto vypadala továrna v dobách své největší slávy, její současný stav vám pak nejlépe přiblíží video níže. Foto: Packard
Zdroje: Jalopnik, AP
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva