Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Až moderní hypersporty dokážou pokořit rekord opomíjeného nacistického monstra
21.2.2021 | Petr Prokopec
Vývoj aut učinil zejména v posledních dekádách obrovský krok vpřed, a tak byla postupně překonána spousta rychlostních rekordů od maximálky po akceleraci. Jeden se ale skoro 80 let nehnul.
Boj o titul nejrychlejšího auta světa se v posledních letech posunul do poněkud absurdních sfér. Od dob Bugatti Veyron, které hranici možného dostalo daleko za metu 400 km/h, bylo jasné, že někdo bude muset přijít s něčím naprosto bláznivým, aby tento titul získal. Trvalo to dlouho, ale nakonec se to nejprve v roce 2017 povedlo Koenigseggu a před třemi týdny i SSC. Rychlosti začínající čtyřkou už asi nikoho nepřekvapí, a tak je nyní otázkou už jen to, kdo první překoná metu 500 km/h. A SSC říká, že jeho Tuatara na to má.
Bude zajímavé to sledovat, snahy obou naposledy zmíněných značek ale spojuje jeden zajímavý aspekt, o kterém se snad kvůli jeho historickým kořenům moc nemluví. Jak Švédové, tak Američané nemají k dispozici žádné zvláštní místo, kde by takový pokus mohli uskutečnit, jak je obří testovací areál Ehra-Lessien patřící Volkswagenu. A protože je třeba opravdu dlouhých a širokých uzavřených úseků, aby se vůz bezpečně rozjel až kamsi k 500 km/h, nechaly si obě značky uzavřít 17,7 kilometru dlouhý úsek veřejné dálnice v Nevadě.
Rychlostní rekord silničního auta a rychlostní rekord na veřejné silnici jsou totiž dvě jiné věci. Automobilky obvykle používaly uzavřené areály, ať už svoje, nebo pronajaté, aby rekord pokořily - i McLaren F1 dosáhl svého rekordu na Ehra-Lessien, starší Bugatti se proháněla v Nardó, a tak podobně. Abychom našli auto, které takhle rychle jelo po silnici, po níž mohou jezdit i ostatní cestou do práce, musíme se vrátit až do velmi dávné historie, do roku 1937.
Tehdy vznikl Mercedes-Benz W125 Rekordwagen, na svou dobu neuvěřitelně výkonné, 736koňové monstrum. Stalo se tak z popudu nacistické strany NSDAP, která chtěla světu dokázat, že německé vozy jsou absolutně nejrychlejší na celé planetě. Proto v lednu 1938 usedl do kokpitu Rudolf Caracciola, který Rekordwagen na německém Autobahnu rozjel na 431 km/h.
V Guinnessově knize jej nenajdete, ta vznikla až v roce 1951, o Caracciolově zápisu ale nikdo nikdy rozumně nepochyboval. Na veřejné silnici ale až do roku 2017 nikdo rychleji nejel, od té doby má Koenigsegg certifikováno 447,1 km/h, o 16 km/h více. Tuatara měla jet původně dokonce 533 km/h, po nejasnostech ale k certifikaci rekordu nedošlo. I jeho ověřených 455,2 km/h, byť nakonec dosažených jinde, by ale na rekord stačilo
Až nejmodernější hypersporty tedy mohou konkurovat tomu, co Němci předvedli na veřejné dálnici před více jak 80 léty a bez ohledu na pochybné nacistické konotace musíme smeknout před všemi, Caracciolu nevyjímaje, že něco takového v tak dávných dobách dokázali. Jsme zvědavi, kam se bude tento specifický rekord posouvat dále - pokud SSC (a nebo Koenigsegg, ten též neřekl poslední slovo) znovu zvládne nechat si uzavřít onu dálnici v Nevadě, můžeme být skutečně svědky pokoření mety 500 km/h na silnici, po níž se jinak prohání obyčejná auta. O to by takový zápis byl pozoruhodnější a historický hned dvakrát.








Mercedes-Benz W125 Rekordwagen se dokázal už v roce 1938 rozjet na veřejné dálnici na 437 km/h. Tento zápis dokáží překonat až nejmodernější hypersporty od Koenigseggu a SSC. Foto: Mercedes-Benz
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 38 minutami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 2 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 3 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 5 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
