Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Až moderní hypersporty dokážou pokořit rekord opomíjeného nacistického monstra
21.2.2021 | Petr Prokopec
Vývoj aut učinil zejména v posledních dekádách obrovský krok vpřed, a tak byla postupně překonána spousta rychlostních rekordů od maximálky po akceleraci. Jeden se ale skoro 80 let nehnul.
Boj o titul nejrychlejšího auta světa se v posledních letech posunul do poněkud absurdních sfér. Od dob Bugatti Veyron, které hranici možného dostalo daleko za metu 400 km/h, bylo jasné, že někdo bude muset přijít s něčím naprosto bláznivým, aby tento titul získal. Trvalo to dlouho, ale nakonec se to nejprve v roce 2017 povedlo Koenigseggu a před třemi týdny i SSC. Rychlosti začínající čtyřkou už asi nikoho nepřekvapí, a tak je nyní otázkou už jen to, kdo první překoná metu 500 km/h. A SSC říká, že jeho Tuatara na to má.
Bude zajímavé to sledovat, snahy obou naposledy zmíněných značek ale spojuje jeden zajímavý aspekt, o kterém se snad kvůli jeho historickým kořenům moc nemluví. Jak Švédové, tak Američané nemají k dispozici žádné zvláštní místo, kde by takový pokus mohli uskutečnit, jak je obří testovací areál Ehra-Lessien patřící Volkswagenu. A protože je třeba opravdu dlouhých a širokých uzavřených úseků, aby se vůz bezpečně rozjel až kamsi k 500 km/h, nechaly si obě značky uzavřít 17,7 kilometru dlouhý úsek veřejné dálnice v Nevadě.
Rychlostní rekord silničního auta a rychlostní rekord na veřejné silnici jsou totiž dvě jiné věci. Automobilky obvykle používaly uzavřené areály, ať už svoje, nebo pronajaté, aby rekord pokořily - i McLaren F1 dosáhl svého rekordu na Ehra-Lessien, starší Bugatti se proháněla v Nardó, a tak podobně. Abychom našli auto, které takhle rychle jelo po silnici, po níž mohou jezdit i ostatní cestou do práce, musíme se vrátit až do velmi dávné historie, do roku 1937.
Tehdy vznikl Mercedes-Benz W125 Rekordwagen, na svou dobu neuvěřitelně výkonné, 736koňové monstrum. Stalo se tak z popudu nacistické strany NSDAP, která chtěla světu dokázat, že německé vozy jsou absolutně nejrychlejší na celé planetě. Proto v lednu 1938 usedl do kokpitu Rudolf Caracciola, který Rekordwagen na německém Autobahnu rozjel na 431 km/h.
V Guinnessově knize jej nenajdete, ta vznikla až v roce 1951, o Caracciolově zápisu ale nikdo nikdy rozumně nepochyboval. Na veřejné silnici ale až do roku 2017 nikdo rychleji nejel, od té doby má Koenigsegg certifikováno 447,1 km/h, o 16 km/h více. Tuatara měla jet původně dokonce 533 km/h, po nejasnostech ale k certifikaci rekordu nedošlo. I jeho ověřených 455,2 km/h, byť nakonec dosažených jinde, by ale na rekord stačilo
Až nejmodernější hypersporty tedy mohou konkurovat tomu, co Němci předvedli na veřejné dálnici před více jak 80 léty a bez ohledu na pochybné nacistické konotace musíme smeknout před všemi, Caracciolu nevyjímaje, že něco takového v tak dávných dobách dokázali. Jsme zvědavi, kam se bude tento specifický rekord posouvat dále - pokud SSC (a nebo Koenigsegg, ten též neřekl poslední slovo) znovu zvládne nechat si uzavřít onu dálnici v Nevadě, můžeme být skutečně svědky pokoření mety 500 km/h na silnici, po níž se jinak prohání obyčejná auta. O to by takový zápis byl pozoruhodnější a historický hned dvakrát.








Mercedes-Benz W125 Rekordwagen se dokázal už v roce 1938 rozjet na veřejné dálnici na 437 km/h. Tento zápis dokáží překonat až nejmodernější hypersporty od Koenigseggu a SSC. Foto: Mercedes-Benz
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Van den Goorbergh zůstává v týmu RW Racing včera 22:39
- Na čele v Sepangu je Acosta včera 11:00
- Salač v úvodu v Sepangu 11. včera 10:50
- Road is Calling: Atény v sedle Harley-Davidson včera 08:25
- Marc Marquez už letos závodit nebude 23.10.2025
Nejnovější články
Porsche už se propadlo do mohutné ztráty. A i další čísla jsou těm červeným tak blízko, že zkázu nejspíš odvrátily jen účetní triky
před 2 hodinami
Tento obyčejně vypadající, 32 let starý hatchback s víc jak 140 tisíci km se prodává za 600 tisíc Kč. Není to vtip ani překlep
včera
Tesla šetří, na čem může. V tichosti autům sebrala i poslední zbytek klíčů a lidé nejsou šťastní
včera
Kupci elektrického Porsche Macan začínají už po roce pociťovat největší bolest vlastnictví těchto aut
včera
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
