Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu
1.8.2019 | Petr Prokopec
Mnichov jako by v posledních letech s elektromobily nevěděl kudy kam. Někteří je tlačí vpřed, jiní brzdí. Stephan Neugebauer nyní řekl, proč je přístup firmy v tuto chvíli poněkud vlažný.
BMW bylo jednou z prvních automobilek, které naskočily do elektrického vlaku, ostatně s vývojem elektromobilů odstartovalo již v roce 2004. Pro ilustraci, v té době Elon Musk teprve nakupoval první akcie Tesly. Nicméně mnichovská značka se poměrně překvapivě rozhodla, že hned na první zastávce vystoupí, neboť zjistila, že lidé mají o elektrická auta pramalý zájem a obrovské investice do nich jsou nenávratné.
Z elektrického pionýra se tak rázem stala spíše brzda vývoje, která dodnes udržuje v nabídce jedny a tytéž modely z řady „i” bez záměru nahradit je dalšími generacemi. A dodnes vlastně nevíme, o co BMW v obecné rovině usiluje - z vrcholného managementu je cítit nesourodost, kdy stejný tábor jako by v jednu chvíli velel „hot“ a v jinou zase „čehý“. Situaci se nyní pokusil vysvětlil globální šéf pro výzkum Stephan Neugebauer a zdá se, že rozum vedení firmy úplně neopustil.
Neugebauer uvádí, že vývoj elektromobilů se dostal za relativně krátkou dobu hodně daleko a mohutné investice do další evoluce samotných nepřináší kýžený efekt. Podle něj není v tuto chvíli možné s elektromobily výrazně uspět, neboť rozvoj infrastruktury je daleko za vývojem automobilů. S tím BMW mnoho nenadělá a volá po větším zapojení EU, která na elektromobilitu tak tlačí, nebo energetických společností.
„Nikdo si nekoupí elektromobil, pokud jej nebude moci nabíjet blízko své práce nebo domova. Tak jednoduché to je. Už se nemusíme dále soustředit především na vývoj vozů jako takových, jak tomu bylo v minulých letech. Nyní bychom se měli zaměřit na spolupráci s ostatními, tedy s energetickými firmami a obcemi,“ uvedl Neugebauer před pár dny. A protože vývoj na tomto poli je vlažný, je takový i přístup BMW - bez infrastruktury tlak na rozvoj elektrické mobility nemá podle Neugebauera smysl.
Šéf výzkumu BMW proto zároveň naznačil, jak by taková kooperace měla vypadat. Města a obce mají poskytnout plochu na vybudování dobíjecích stanic, zatímco energetické firmy by zapracovaly na zvýšení rychlosti dobíjení. Mimo to je dle něj zapotřebí systém co nejvíce zjednodušit. Vize je tedy taková, že celá operace bude jednoduchá jako u mobilů, kdy jednoduše přijdete ke kabelu, zastrčíte jej do zásuvky a již vám naskakují kilometry. Dojezd současných elektromobilů je tak problematickým aspektem, že jiné řešení podle Neugebauera není schůdné, alespoň ne z hlediska masového rozšíření.
Účet za něco takového rozhodně nebude malý, zaplatit by jej ale podle Neugebauera měla Evropská unie, která po výrobcích elektromobily požaduje kvůli svým závazkům vyplývajícím z Pařížské klimatické dohody. Automobilky kvůli nim musí vrážet miliardy do vývoje, který lze aktuálně brát jako nenávratnou investici. Bez oné infrastruktury si totiž lidé i přes často až masivní dotace elektromobily hromadně stále kupovat nebudou.
Je to samozřejmě jen jeden názor z mnoha, přístup BMW ale vysvětluje a jistou racionalitu nepostrádá. A že šéf výzkumu zůstává nohama na zemi, dokazují i jeho další slova. Z nich je zjevné, že elektromobily i v příštích pár letech zůstanou především městskou záležitostí. To ovšem znamená, že delší přesuny budou opětovně padat na bedra spalovacích motorů, jimž by neměla být podporou jen elektrická ústrojí, ale také syntetická paliva. Ani ta ale zatím nejsou na reálném programu dne.


Šéf globálního výzkumu BMW Stephan Neugebauer říká, že bez infrastruktury dovolující používat elektrická auta jako mobily není jejich rozšíření reálné, proto do nich firma investuje méně než dříve
To ale nepůjde bez zapojení EU, která by infrastrukturu měla zafinancovat. Bez toho stěží splní závazky vyplývající z Pařížské klimatické dohody
Zdroj: Innovation Origins
Bleskovky
Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Stellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
24.5.2025Porsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
24.5.2025Zkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
24.5.2025Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva