Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ani letadla. Rolls-Royce prodává svou elektrickou divizi, budoucnost vidí jen ve spalovacích motorech
2.12.2023 | Petr Miler
Je to další čára přes rozpočet pohádky o tom, že se vývoj elektrických aut posouvá rychle vpřed a jejich století neřešitelné problémy se daří řešit. Letadla trápí v principu stejné potíže vyplývající z nízké energetické hustoty baterií. A Rolls-Royce nevěří, že mají jakékoli řešení.
Souhlasíme s tím, že elektrická auta by byla skvělá, kdyby ale dokázala jakýmkoli kloudným způsobem rychle pobrat dostatek energie potřebné pro svůj pohyb. Jenže nejsou a v jakkoli dohledné době ani nebudou. Udělat elektrické auto v mnoha ohledech překonávající spalovací vozy bylo možné už v 19. století a vzhledem k jejich jednodušší konstrukci to byly právě elektromobily, které zprvu obstarávaly většinu individuální dopravy, komplexnější spalovací vozy je ale později překonaly jako levnější a použitelnější řešení. A tím zůstávají dodnes.
Mnohé se pochopitelně změnilo na obou „stranách barikády”, principiální rozdíly ale zůstávají stejné. Neexistuje elektrické auto jakéhokoli typu, které by z dlouhodobého pohledu obstaralo libovolný způsob praktického využití efektivněji než to spalovací. Můžeme se bavit o tom, že pro některá využití dnešní elektromobily použitelné jsou, třeba pro příměstský provoz „je to v pohodě”. Ale když do hry přihodíte cenu a náklady na 5, 8, 12 let vlastnictví, stejně z toho vyjdou spalovací modely lépe.
To jsou důvody, proč odporujeme vnucování elektromobilů - je to v zásadě nedovyvinutý produkt, který vám za více nabídne méně. Tak proč bychom ho najednou měli všichni používat? Pokud jej chcete používat právě vy, fajn, je to váš rozmar jako tisíc jiných, ale jinak nechme na každém, co si vůbec může dovolit používat. Kvůli limitům baterek od těch cenových až po technické prostě elektromobil pro spoustu lidí vůbec není řešením čehokoli.
Reakcí některých na tato slova nemůže být odmítnutí, protože jsou to prostě fakta, ale spousta lidí řekne něco ve stylu Leoše M.: „Ale to se změní, bude to zas krásný...” Věřit lze kdečemu, už z výše zmíněného je ale zřejmé, že to není v dohledu. A přestal tomu věřit i Rolls-Royce, tedy Rolls-Royce PLC, výrobce letadlových motorů. Také ten dlouho žil v tom, že budoucnost patří elektřině, založil si na to zvláštní divizi Electrical. Ale už tomu nevěří, divizi prodává a sází znovu jen na spalovací, v jeho případě proudové motory.
Možná si řeknete, že letadlo není totéž co auto, což není, ale princip je pořád totožný. Potřebujete úložiště energie (ne nutně baterie) o určité kapacitě a hmotnosti, abyste velký a těžký stroj s vysokými energetickými nároky - tím je i automobil - fungoval. A protože Rolls-Royce žádné takové řešení kdekoli v dohledu nevidí, sází dál jen na vnitřní spalování.
Firma tak raději oznámila, že zdvojnásobí svůj byznys s proudovými motory a elektrické divize se prostě zbaví, nevidí ji ani jako řešení pro malá letadla a aerotaxi. Rolls-Royce Electrical tak buď úplně prodá nebo přinejmenším zmenší svůj pozici ve společnosti na minoritní „s úmyslem z ní ve střednědobém horizontu úplně odejít“. Budoucnost vidí jen v syntetických palivech, ani vodík ji nedává smysl: „Nevěřím, že by vodík mohl hrát v tomto odvětví příštích 15, 20 letech významnou roli,“ řekl k věci šéf firmy Tufan Erginbilgic.
Ten dále uvedl: „Po silném začátku našeho transformačního programu dnes vytyčujeme jasnou vizi cesty, kterou se musíme vydat, a oblastí, na které se musíme zaměřit,“ dodal Erginbilgic k sázce firmy na čistě spalovací motory. Přeberte si to po svém, za nás bychom řekli, že Rolls-Royce o těchto záležitostech pár věcí ví...
Rolls-Royce nedávno poprvé ukázal svůj nový dvouproudový motor v plném zápřahu. Není to náhoda, firma v ničem jiném než spalovacích motorech a syntetických palivech nevidí budoucnost. Foto: Roll-Royce
Zdroj: Rolls-Royce
Bleskovky
- Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- I toto jsou závody v Hořicích včera 23:11
- Statistiku crashů vedou Binder a Miller včera 17:00
- Crutchlow v Mugellu nepojede včera 16:00
- Hořice Petra Najmana: 2 závody = 2 vítězství včera 10:31
- Ducati Monster: limitovaná edice Ayrton Senna 20.5.2024
Nejčtenější články
- Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
22.4.2024 - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
23.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
23.4.2024 - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
23.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva