Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Těchto aut se první majitelé odmítají zbavit ze všech nejvíc, musí opravdu vydržet
23.7.2021 | Petr Miler
Ani 15 let vlastnictví nestačí k tomu, aby se nemalá část prvních majitelů těchto vozů odmítala svých aut zbavit a dále s nimi jezdí. A nejde tu jistě jen o výdrž, pokud si nějaký vůz necháte od novoty tak dlouhou dobu, musí vám sedět.
Nová auta si první majitelé povětšinou nenechávají příliš dlouho, neboť obvykle zatouží po něčem novějším a nemají problém do náhrady investovat. Svou roli hrají také rozličné způsoby financování - u aut financovaných formou pronájmu bez následného odkupu není co řešit, ale i konec tří- nebo čtyřletého splácení úvěru zajištěného samotným autem bývá často impulsem k výměně.
Někteří si přesto nechávají auto déle, nicméně jen málokdo vydrží u jednoho auta deset let nebo déle. Pokud takového člověka od takového kroku neodradí prostá snaha o inovaci, nezbytné investice spojené s dalším provozem jej k tomu obvykle přinutí - v určité chvíli je zkrátka levnější koupit si novější vůz, i kdyby mělo jít o méně opotřebovaný exemplář stejného vozu. Existují ale auta, která vydrží být fit tak dlouho, že je první majitelé ani po 15 letech vlastnictví nemají důvod prodat a právě na ty si dnes posvítíme.
Využijeme k tomu nejnovějšího vydání tradiční studie firmy iSeeCars. Ta prověřila historii přes 660 tisíc aut pocházejících z let 1981 až 2005, která byla prodána v roce 2020. Vyčleněna z nich pak byla ta, u nichž si vůz největší procento prvních majitelů nechalo po 15 let nebo déle, což už je pořádný kus života. Výsledkem jsou následující žebříčky modelů a značek.
Mezi modely jasně vládne jediná značka
Seznam modelů nejdéle sloužících prvním majitelům jednoznačně potvrzuje trvanlivost japonských aut, žádného Američana či Evropana zde nenajdete. Jednoznačným lídrem je Toyota, která z vrcholné desítky zabrala hned sedm pozic a do pátého místa žádný jiný vůz nenajdete. Zlato bere i u nás prodávaný Prius, druhý zde též dostupný Highlander, bronz pak Tacoma před Siennou a Tundrou, v Česku už o poznání méně známými modely.
Zajímavý je pohled hlavně na první příčku. Nečekali jsme, že se tak vysoko bude držet alternativní technika Toyoty Prius - tedy hybridního automobilu, jehož baterie i celá hybridní soustava zjevně předvádí větší výdrž než mnohé spalovací jednotky. Je třeba podotknout, že jde obvykle o druhou generaci vozu, u které byly vychytány mnohé dětské nemoci, přesto by nebylo nemístné čekat, že kombinace 1,5litrového benzinového čtyřválce, elektromotoru a nikl-metal-hydridových akumulátorů bude s odstupem času problematická tak, že se k ní majitelé otočí zády dříve. Nestalo se.
Abychom nesetrvávali jen u jedné značky, můžeme dodat, že do žebříčku se dvěma „zářezy“ propracovala také Honda. Posledním rekordmanem je pak osmé Subaru Forester, které si věrnost majitelů vysloužilo jak stálým pohonem všech kol, tak nízkou spotřebou.
10 modelů aut, která si majitelé nejčastěji nechávají 15 a více let
Grafika: Autoforum.cz, data: iSeeCars
Co SUV a sportovní auta?
Výše zmíněný přehled je plný SUV, a tak se na ně podíváme i separátně. Že mezi nimi vládne Toyota Highlander, nepřekvapí, už druhá je ale i u nás dobře známá Honda CR-V před větším, americkým modelem Pilot. I zbytek nejlepší desítky tvoří nepřekvapivé asijská auta, jedno ovšem není z Japonska, ale z Číny - Hyundai Tucson.
Spíše než esúvéčka ale naši pozornost zaujaly sportovní a luxusní vozy. V případě sporťáků aut lze s dlouholetým vlastnictvím počítat, pokud se jedná kupříkladu o vzácné modely, jež konstantně rostou na ceně. Takových je sice poměrně hodně, ovšem kusové množství je již minimální. Do žebříčku se z tohoto ranku podíval v podstatě jen Ford GT, který si po více než 15 let ponechává 4,2 % původních majitelů, a s trochu přimhouřenýma očima Chevrolet Corvette (4,3 %).
Daleko lépe jsou na tom kupodivu BMW Z4 a M5 a vůbec nejlépe Mazda MX-5, která zůstává dlouhodobě věrná stejnému receptu, a tak zřejmě majitele nenutí tolik modernizovat. BMW na špici na první pohled překvapí, dokud si ale neuvědomíme, že jde o první generaci Z4 a M5 E39 - ještě klasická BMW, která nebyla nahrazena ničím srovnatelným, z hlediska charakteru rozhodně ne.
10 SUV a sporťáků, které si majitelé nejčastěji nechávají 15 a více let
Grafika: Autoforum.cz, data: iSeeCars
Mezi značkami je to znovu asijská exhibice
Finální zmínku již věnujeme pouze členění dle značek. S ohledem na výše zmíněné jistě nepřekvapí, že do čela žebříčku se s přehledem nastěhovala Toyota, za kterou následuje Honda a třetí Subaru. Další japonskou značku, Mazda, najdeme až na pátém místě za Acurou, tedy luxusní divizi Hondy. Zajímavé je, že toto jsou jediné značky s celkově nadprůměrnými výsledky, což jen podtrhuje, jak ohromnou převahu v tomto ohledu hlavně Toyota, Honda a Subaru mají.
10 značek, jejichž auta si majitelé nechávají 15 a více let
Grafika: Autoforum.cz, data: iSeeCars
Největší loajalitu zachovávají lidé ve Státech Toyotě Prius, což může být překvapivé. Foto: Toyota
Na druhém místě najdeme první generaci Toyoty Highlander.... Foto: Toyota
...která ponechala až bronzovou pozici Toyotě Tacoma. Foto: Toyota
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch