Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka umí i dnes postavit 19 let nevyráběný vůz jako nový, je to nový trend
5.3.2021 | Petr Miler
Výrobci aut po léta využívali svých dřívějších modelů nanejvýš jako vzpruh pro svou současnou image, s auty samými ale mnoho společného mít nechtěli. To se nyní mění a vše zašlo tak daleko, že umí prakticky z ničeho postavit i dekády nevyráběný model.
Ještě nikdy jsme nebyli svědky takové polarizace příznivců aut na ty, kteří fandí všemu novému, a ty, kteří se zuby nehty drží už nevyráběných modelů. Podobné skupiny existovaly vždy, ta druhá ale nebývala zdaleka tak početná. Je to ovšem logické - nová auta už nejsou a nejspíše ani nebudou taková, jaká bychom je chtěli mít. Jsou stále více šitá na míru regulacím a stále méně na míru zákazníků, čímž se bezprecedentním způsobem vzdalují představám podstatné části z nich. A takoví lidé je kupují stále méně.
Automobilky s tím po delší čas bojovaly, než přišly na tom, že jim to vlastně může být jedno. Už nemusí za každou cenu prodávat vozy nové, mohou stejně nebo ještě efektivně udržovat při životě ty staré. Jsme tak stále častěji svědky toho, jak se do výroby vrací díly na ten či onen model, úplně nejdále to ale dotáhl Nissan. Jeho tuningová divize Nismo totiž už v roce 2017 zahájila výrobu řadu nových komponentů na legendární modely minulosti. A nyní se dostala do fáze, že umí postavit znovu prakticky úplně celá auta.
Svou pozornost primárně zaměřila na nejslavnější modely své produkce posledních dekád, Skyliny GT-R generací R32, R33 a R34. Jejich návratu do dokonalého stavu říká renovace, neboť primárně jde o renovace a zcela nově vyrobené vozy by nedostala do provozu kvůli jejich nehomologovatelnosti dle současných pravidel. Firma ale uvádí, že škála nově vyrobitelných komponentů je dnes tak široká, že v extrémním případě umí vrátit život třeba i totálně shořelému vozu. Zvládne jej tedy postavit i prakticky z ničeho, stačí mít doklady, které to ospravedlní.
Problém pro Japonce není skutečně nic, jak dokládají níže přiložené fotky a čerstvě zveřejněná videodokumentace stavby jednoho Skylinu GT-R R32. Vozy jsou rozebrány pomalu na prvočástice a všechny komponenty jsou podle situace buď zrenovovány nebo nahrazeny jinými. Může jít o cokoli od částí karoserie až po celý motor, nově tedy může být postaven i legendární 2,6litrový přeplňovaný šestiválec RB26DETT, který Nissan používal do roku 2002. Zamířil pod kapotu všech tří zmíněných generací - u modelů R32 a R33 šlo o takřka úplně identickou jednotku, jež se v novější iteraci lišila pouze jiným pohonem olejové pumpy, což zabraňovalo jejímu selhání ve vyšších otáčkách. Na rozsáhlejší modifikace došlo ve chvíli, kdy na trh mířila generace R34.
Je to skutečně legenda mezi legendami. Výkon agregátu sice papírově činil „jen” 280 koní, šlo ale spíše než o realitu o formální následek gentlemanské dohodě japonských výrobců. Reálně na všechna čtyři kola těchto aut mířilo přes pěti- nebo šestistupňový manuál zhruba 330 kobyl. Většina agregátů pak nakonec nezůstala ani na třech stovkách koní, ale zamířila klidně i násobně výše - výkon bylo možné poslat i za hranici 1 000 koní bez nutnosti výměny většiny vnitřních komponentů. Odtud se také bere jeho sláva.
Zpět ale k oněm renovacím, které je vskutku komplexní. Po rozebrání vozu na díly je zjištěn stav karoserie pomocí 3D-měření, které může následovat oprava libovolné části. Automobilka dále ověří torzní tuhost a případně provede další modifikace. Je-li vše v pořádku následuje provedení nové ochrany proti korozi, osazení „kastle” nově vyvinutými komponenty omezujícími vibrace, samozřejmě lakování a následné „nastrojení”.
Při něm opět může být vyměněno, co bude třeba - od brzdového systému a podvozku, přes elektroniku, převodovku, rozvodovku, zmíněný motor až po celý interiér. Ten v případě výměny dostane nové materiály plnící aktuální protipožární standardy, neboť stoprocentní originalita už ze strany Nissanu není žádoucí, jsou to prostě původní díly připravované s moderními materiály. Pokud na čemkoli původním bude majitel trvat, je to možné, ale v takovém případě dojde opravdu jen na opravy původních součástí, což nezní až tak zajímavě - pokud tedy chcete s takovým autem jezdit a ne jej jen skladovat jako relikvii.
Na závěr, aby to opravdu bylo jako při dobové výrobě, firma provede sérii jízdních testů a teprve následně stavbu dokončí, auto naleští a předá majiteli. Je to skoro splněný sen, vyjde ale pořádně draho. Proces zdokumentovaný na fotkách přišel majitele na 45 milionů yenů, tedy 9,1 milionu Kč. A to byla použita řada původních dílů. Pokud byste opravdu chtěli nový-nenový Skyline GT-R, odhaduje Nissan cenu i na násobky zmíněné sumy, tedy na desítky milionů Kč. To je bláznivé, jde ale holt v řadě ohledů o kusovou ruční práci na něčem, co už se dávno sériově nevyrábí.
Nissan umí dnes vyrobit na Skyliny GT-R tolik dílů, že je umí postavit prakticky od nuly. Je to nový trend, který v automobilismu zavládl poté, co nebývale velká část zákazníků začala odmítat jít s dobou. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien