Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka odhalila největší karbonová kola světa, bohužel pro „špatný” vůz
27.7.2021 | Petr Prokopec
Snižovat hmotnost má vždy smysl, zvlášť tu neodpruženou. Přesto máme pocit, že nabízet unikátní karbonová kola zrovna pro model, jehož hmotnost činí 2,5 tuny, není dvakrát rozumné.
V roce 2013 přišel Koenigsegg s novým výbavovým prvkem. Zákazníci švédské značky si tehdy jako první na světě mohli pořídit karbonová kola a jelikož Agera R, která jimi byla vybavena, váží pouhých 1 330 kilogramů, byl to krok posouvající už tak extrémní schopnosti vozu ještě dál. Ráfky z uhlíkových vláken byly v tomto případě oproti hliníkovým lehčí o 40 procent, jejich nasazení tak výrazně zlepšilo jízdní vlastnosti. Nebylo tedy překvapivé, že po nich sáhla hezká řádka klientů. Stejně jako nikoho nezaskočilo, když se daná „móda“ vzápětí rozšířila i u Ferrari, McLarenu nebo Porsche.
Nyní se svou troškou do mlýna přichází Bentley, nejsme si ale jisti, jestli tomu freneticky tleskat. Britská automobilka totiž nehodlá karbonová kola nabízet pro model Continental GT v jeho vrcholné verzi Speed, jakkoliv i to se nejspíše časem stane. Zprvu je totiž dostane Bentayga, tedy 2,5tunové SUV, u kterého to skoro nedává smysl. I když neodpružená hmotnost není to samé, co ta odpružená, v případě tohoto auta se obávám, že málokterý z majitelů po nasazení karbonových kol zaznamená jediný rozdíl.
Britové nicméně dodávají, že benefit karbonových kol je dlouhodobý. Ta hliníková totiž během užívání mohou změnit odklon až o 1 stupeň, což následně snižuje přilnavost. Stejně jako můžete počítat s nestejným sjížděním pneumatiky, byť rozdíly jsou v tomto případě drobné. S karbonovými ráfky se ale takového nežádoucího opotřebení bát nemusíte. Jakkoliv obavy byste měli mít u obrubníků, neboť nahrazení takového kola nabízeného ve 22palcové velikosti rozhodně nebude levné.
I v tomto ohledu zde ale nakonec máme benefity. U konvenčních kol totiž s příchodem první praskliny začíná docházet k pozvolné ztrátě tlaku v pneumatikách, která je postupně větší a větší. V případě karbonových kol se ale nejprve začínají třepit uhlíková vlákna. Vypouštění pláště je tedy daleko pomalejší, načež má řidič třeba v případě náhlého incidentu dostatek času na to, aby bezpečně zastavil. Není tak překvapivé, že Bentley poslalo ráfky do testů TUV, jimiž úspěšně prošly.
Lze už jen zmínit, že Britové zatím nepřišli s cenami, karbonová kola nicméně budou nabízet od podzimu pro SUV Bentayga skrze divizi Mulliner. S nízkými sumami se tedy rozhodně nedá počítat, zvláště když jde o největší kousky svého druhu na světě. Bentley na jejich vývoji a výrobě spolupracovalo s firmou Bucci Composites a souběžně s nimi zákazníkům může nabídnout i karbonový čelní splitter, nástavce prahů a zadní difuzor. Škoda jen, že zatím pouze na autě, jemuž sice sluší, ovšem smysl zde opravdu dávají jen malý, pomineme-li tedy klasické: „A holky budou koukat...”
Bentley Bentayga váží 2,5 tuny a i když snížení neodpružené hmotnosti o 24 kilo je docela výrazné, poznat to zrovna na tomhle autě bude složité. Benefitů sice karbonová kola nabízí více, jejich jistě enormní cenu to ospravedlní leda technická či vizuální výjimečnost. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:10 - M.Z.
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan