Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky teprve smete lavina „ukrajinských” problémů. Aut bude ještě míň, budou dražší, a to hodně dlouho
10.4.2022 | Petr Miler
Máte pocit, že situace v automobilovém průmyslu je tak komplikovaná, že už nemůže být o mnoho horší? Mýlíte se. A to velmi, máme-li věřit analytikům i zástupcům samotných automobilek. Například VW nyní doufá v „čipovou úlevu” v roce 2024!
Asi bychom museli dlouho přemýšlet, abychom tento článek nezačali jednou z mnoha už použitých variací vět o tom, co automobilový průmysl s příchodem koronaviru stihlo a co jej dále stíhá. Nejprve to byl koronavirus sám a z něj plynoucí omezení, pak nedostatek čipů a dalších komponentů. A když už se snad alespoň začalo objevovat světýlko na konci tunelu, přišel konflikt na Ukrajině a do už tak bolavé rány chaosu přisypal čerstvou sůl.
Jsme ale zkrátka tam, kde jsme, BMW tento týden zastavilo výrobu ve dvou továrnách v Německu, Mercedes zpomalil výrobu v těch svých a Volkswagen varuje před dalšími odstávkami, pokud včas nenajde náhradní zdroje dílů pro výrobu svých vozů. Předchozí potíže trvají a nově se k nim přidal nedostatek kabelových svazků vyráběných z velké části na Ukrajině, který má podstatný vliv na aktuální těžkosti. Problémů je ale najednou tolik, že není reálné, aby odezněly, navíc se blíží další.
Mark Wakefield z konzultační firmy Alix Partners říká, že jde pořád jen o varování před vlnou cunami, která se na nás žene. Rusko z velké části dodává spoustu surovin tak nezbytných pro výrobu aut - paladiem pro katalyzátory počínaje a niklem pro baterie konče -, že jakékoli další trvání současného stavu způsobí nevyhnutelně další a další těžkosti. Buď s Rusy někdo nebude chtít obchodovat, nebo Rusové nebudou chtít obchodovat s někým, nebo sankce z kterékoli ze stran zasáhnou právě tyto komodity. A je vymalováno.
„Abyste nebyli s to vyrobit auto, stačí nemít jeden díl,” říká k věci Wakefield. „Jakákoli překážka na cestě bude pramenit buď v přerušení výroby nebo značně neplánované zvýšení nákladů,” dodává s tím, že v případě některých komodit jedou výrobci ze zásob, které jim vystačí na 1 až 3 měsíce, pak bude prostě ještě hůř. Nestane-li se zázrak, výsledek je jasný - za přetrvávající poptávky, nedostatku materiálů a konfliktem způsobujícím nová narušení dodávek bude aut ještě míň a jejich cena poletí ještě výš.
Problémy se v prvé řadě dotknou Evropy, Spojené státy a další části světa ale smetou jen s menším odstupem, třebaže také v o něco menší intenzitě. Výkonný ředitel S&P Mark Fultrhope říká, že tento trend bude pokračovat až do roku 2023, pak se možná situace uklidní. Spása to ale bude ošidná: „Nakonec vysoká inflace v celé ekonomice - u potravin, benzínu, nájemného a dalších nezbytností - pravděpodobně způsobí, že mnoho běžných kupujících si nebude moci dovolit žádné nové nebo ojeté vozidlo. Poptávka by pak klesla. A tak by nakonec klesly i ceny,” říká Fulthorpe. To se ale nestane hned: „Dokud inflační tlaky nezačnou skutečně devastovat firmy a schopnost spotřebitelů nakupovat, bude to pravděpodobně znamenat, že ti, kteří mají sklony ke koupi nového vozu, budou připraveni zaplatit vyšší cenu,” dodává.
Než toto odezní, situace se stabilizovat nezačne, automatické vyřešení problémů to ale ani tehdy znamenat nebude. Agentura Reuters informuje, že finanční ředitel koncernu VW Arno Antlitz už přehodnotil svá očekávání, že by samotná čipová krize mohla být vyřešena letos a doufá nanejvýš v to, že se situace v druhé polovině letošního roku začne lepšit. Stabilitu na trhu neočekává dříve než v roce 2024, to je za další dva roky. A to je pořád jen doufání - kolik takových vyhlídek už jsme v uplynulých letech byli svědky?
Čekají nás velmi pravděpodobně těžké časy, Češi ale zatím k situaci přistupují tak, jak popsal Mark Fulthorpe - dokud nějaké peníze mají, raději je utratí v očekávání, že v budoucnu si za stejné prostředky koupí leda míň. A dokud se tento finanční potenciál pramenící z rozdávaných i ušetřených peněz v minulých letech nevyčerpá, situace se nezmění. I kdyby z Ukrajiny do Evropy už nikdy nedorazil ani jeden kabelový svazek.

Automobilový průmysl je v problémech a další se na něj řítí. Situaci nepomáhá ani zavření továren paralyzování trhu v Rusku, na fotkách vidíme vyrobená a zatím neprodaná auta VW a Škody u fabriky v Kaluze. Foto: Evgenia Novozhenina, Reuters
Zdroje: AP, Reuters
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejčtenější články
První sériové auto s údajně revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
20.11.2025
Škoda Fabia s dnes neuvěřitelným motorem je k mání skoro nejetá po 1. majiteli, za svou cenu je to malý velký poklad
21.11.2025
Někdo konečně zvedl hozenou rukavici lidových sporťáků s pořádnými motory, Korejci poprvé ukázali vlastní Corvette
21.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
21.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
