Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům
13.5.2021 | Petr Prokopec
Z polarizovaného světa jako by se vytrácel zdravý rozum a smysl pro pestrost nabízených řešení, která jako jediná vede k přijatelnému výsledku. Gordon Murray jej ale zjevně neztratil.
Někteří z vás nás možná považují za zapřísáhlé odpůrce elektromobilů, tak to ale není. Proti těmto vozům nic nemáme, vnímáme jejich výhody i možná využití a především - nikoho neomezujeme v tom si je koupit. Problém je na opačné straně u těch, kteří zavírají oči před jejich nevýhodami či využitími, pro která nejsou vhodná a nutí je všem bez ohledu na to, jak a kam potřebují jezdit.
Něco takového se nám skutečně příčí a to není to jen projev nějakého volnomyšlenkářství. Ani technicky a ekologicky nedává smysl hnát se za jedním nebo druhým extrémem, kouzlo je v pestrosti, nikoli unifikaci. Bohužel, na straně velkých automobilek takto neuvažuje, nebo věci alespoň neprezentuje prakticky nikdo - buď jste pro elektromobily a nebo proti nim, jako by svět byl černobílý.
V tomto kontextu musíme přivítat to, jak o věci smýšlí Gordon Murray, nesporně jeden z největších géniů mezi automobilovými konstruktéry celé historie. Autor řady vítězných Formulí 1 a vůbec pozoruhodných technických nápadů, které psaly historii tohoto sportu i člověk, který dal do značné míry sám za vznik silničnímu McLarenu F1 coby dodnes nejrychlejšímu produkčnímu vozu bez turba, nejde s proudem ani proti němu, jde si svou vlastní cestou, která nám dává smysl.
Jehož společnost totiž momentálně oznámila, že zásadním způsobem rozšiřuje své aktivity. I nadále sice hodlá vyvíjet a vyrábět dvanáctiválcové supersporty, ovšem pod hlavičkou nové divize Gordon Murray Electronics se zaměří na pokročilá elektrická hnací ústrojí. A aby toho nebylo málo, vzniknout má i platforma zasvěcená pouze alternativnímu pohonu, na které by byly postaveny městské vozy pro pasažéry i dodávky doručovacích služeb.
„V případě pokročilých odlehčených materiálů a výroby modelu T.50 jsme se mnohé naučili, a to bude hrát klíčovou roli při vývoji elektrických aut,“ uvádí Murray. A zároveň dodává, že „segment spalovacích motorů neopouštíme. Ve tvorbě vrcholných aut pro řidiče, jež bude pohánět benzinový dvanáctiválec, budeme pokračovat tak dlouho, jak jen je regulace dovolí. A v budoucnu pak vyvineme i vlastní hybridní a elektrické ústrojí.“
Přesně tak má vypadat evoluce, vůči které nelze říci ani popel. Zvláště když jako úsporný lze chápat i Murrayho supersportovní T.50. Jde totiž o vůz, který neváží ani tunu, načež jeho spotřeba při jízdě na zlomek plynu může být snadno menší než u 1,5tunového rodinného kombíku s litrovým tříválcem pod kapotou. Navíc ovlivní vývoj skutečně ekologických elektromobilů.















Gordon Murray hodlá zkušeností získaných při vývoji supersportu T.50 využít při vývoji elektromobilů - nesází na jednu kartu, chce nabídnout portfolio rozličně konstruovaných modelů vyhovujících různým potřebám, se spalovacími i elektrickými motory. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před hodinouNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 2 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 4 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 5 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva