BMW M3 a M4: příští generace má dostat jen čtyřválec, za šest až sedm let

Divize M sice sotva vypustila přeplňovaný šestiválec a už uvažuje o tom, že do příští generace M3 nasadí o dva válce chudší jednotku. Prý kvůli hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW M3 a M4: příští generace má dostat jen čtyřválec, za šest až sedm let

13.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

BMW M3 a M4: příští generace má dostat jen čtyřválec, za šest až sedm let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Divize M sice sotva vypustila přeplňovaný šestiválec a už uvažuje o tom, že do příští generace M3 nasadí o dva válce chudší jednotku. Prý kvůli hmotnosti.

Skutečně, v poslední době snad není dne, kdybychom vám nenabídli nějaký další nový materiál k nejnovější generaci BMW M3 Sedan resp. jeho nově pojmenované sestřičce jménem M4 Coupe. Jen za poslední týden jsme tu měli první video s dynamikou a zvukem, novou sadu fotek, dále snímky zachycující akceleraci se zvukovým projevem a nakonec jsme přidávali video z okruhu v Algarve.

Teď už jsou zřejmě všechny náboje téměř vystřílené, a tak přichází predikce budoucího vývoje, tedy recept, podle něhož by mohla příští generace obou eMkových dítek vařit. Manažer produktového plánování divize M Carsten Pries naznačil, že se dowsizing motoru zřejmě neskončí u přeplňovaného šestiválce, přestože v současnosti nic menšího nemají. Pětiválec to rozhodně nebude, a tak dalším motorem na mušce je čtyřválec. Očekávejme ho v horizontu šesti až sedmi let.

První M3 s přídomkem E30 samozřejmě měla čtyřválec, ovšem ten měl sotva poloviční výkon, co současná jednotka, navíc byl atmosféricky plněný. Musíme se tedy ptát, kam až to půjde. Automobilka údajně vychází z faktu, že u poslední M3 se jí podařilo díky menšímu motoru ušetřit hmotnost, uspořit 25 procent paliva a získat o 40 procent vyšší točivý moment. Myslíme si, že čísla jsou jedna věc, realita a jízdní zážitky druhá - v této třídě o dost podstatnější strana mince. Vyrobit charakterní čtyřválec není vůbec jednoduché, hodí se možná do rychlého hatchbacku, ale v něčem větším si ho jako vrcholnou variantu nechceme představovat.

Pries ho však obhajuje jako nejlepší řešení hmotnostní spirály. Dynamika vozu může být podpořena vyšším výkonem, ovšem pokud chtějí srazit emise a spotřebu, pak se musí zásadně pracovat s hmotností. Downsizing je proto prý jedinou cestou, kterou je možné se v budoucnu ubírat.

To se nám zdá poněkud pokrytecké, neboť reálné důvody k tak drastickému downsizingu jsou nepochybně jinde - maximální snížení papírové spotřeby paliva. Tu reálnou ovlivňuje méně a s hmotností také příliš nezatočí. I zásadní omezení objemu a počtu válců přinese snížení hmotnosti maximálně o pár desítek kilogramů - na 1,5 tuny vážícím autě lze jistě více ušetřit na jiných místech bez negativních důsledků pro jízdní projev.

Příchod oturbeného benzinového čtyřválce je přesto jen otázkou času, automobilka na racionální argumentaci neslyší. Dříve se o jeho zavedení diskutovalo například v souvislosti s M135i, které se nakonec dočkalo šestiválce. Dlouho se diskutovalo také o čtyřválcové M2, ovšem ta dostane jednoturbovou verzi stejného motoru, který je právě pod kapotou posledních sourozenců M3/M4.

Nová M3 nás podle zatím publikovaných materiálů do kolen nedostala - v případě dynamiky jsme nečekali o nic méně, o přeplňování a snížené hmotnosti bylo jasno už dopředu. Dokud se však nesvezeme, nebudeme vůz nijak shazovat. Dost možná se to mnichovské automobilce totiž podaří svépomocí a velkou radost z toho rozhodně mít nebudeme.


BMW M3 a M4: příští generace má dostat jen čtyřválec, za šest až sedm let - 1 - BMW M3 E30 01BMW M3 a M4: příští generace má dostat jen čtyřválec, za šest až sedm let - 2 - BMW M3 E30 02
Pokud se M3/M4 dočkají čtyřválce, pak se zřejmě bude BMW odkazovat na první M3 E30, ta však byla po všech stránkách úplně jinde

Zdroj: Motoring

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.