Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW potichu trumflo Teslu, nechalo si vyvinout vlastní roboty, které nahradí dělníky, už si uvaří i kafe
20.1.2024 | Petr Prokopec
Mnichovská automobilka se v automobilové branži profiluje v poslední době poměrně konzervativně, přesto je to právě ona, která se spojila s americkou firmou s cílem nahradit i dnes nenahraditelnou lidskou práci humanoidními roboty.
Lidé pracující v automobilové branži se zřejmě musí připravit na propouštění. Pokud politici oslaví úspěch s vnucováním elektromobility, je to kvůli následnému zmenšení celého trhu nevyhnutelné, nároky na lidskou práci ale budou klesat tak jako tak. Celým oborem už pěkných pár let hýbe maximalizace automatizace, která nyní stojí na prahu dalšího zásadního zlomu.
Ačkoli se vám možná ve škole učitelé smáli, když jste si onehdy představili jako robota „plechového člověka”, který vám třeba uválí těsto, protože kuchyňský robot bude spíš stroj, který tutéž práci zastane v docela jiné formě (a obvykle je tomu stejně při výrobě aut), jsou právě humanoidní roboti oním dalším bodem zlomu. Ať už kvůli tomu, že některé práce jsou dnes uzpůsobeny tomu, že je dělá člověk, takže je snazší nahradit člověka humanoidem a nikoli úplně jinak koncipovaným strojem, nebo proto, že jsme pro určité činnosti ještě nic lepšího nevymysleli.
S robotickými zaměstnanci tedy automobilky již nějaký ten pátek experimentují a asi nejdál to poslední dobou dotáhla Tesla. Pohyby jejího Optima druhé generace jsou již zcela lidské, a tak má potenciál zvládat i operace vyžadující velký cit. A jelikož se zvládá vypořádat i s vajíčky, jejichž skořápku nepromáčkne, lze vlastně možná i tvrzení Elona Muska, že během dekády a půl bude po celém světě odvádět práci více než miliarda robotů.
Váhu slovům šéfa Tesly aktuálně dodalo BMW, o jehož aktivitách na stejném poli informuje agentura Reuters. Německá automobilka se spojila s americkou firmou Figure a dohromady vyvíjí právě humanoidy, kteří budou v prvé řadě zaměstnáni v továrně ve Spartanburgu, kde pracuje asi 11 tisíc lidí. Značka přitom uvedla, že roboti budou integrováni do pomalu všech pater výrobního procesu, chybět tedy nebudou ani v karosárně či ve skladech. Na jejich začlenění pak má dojít v horizontu 12 až 24 měsíců.
Ani jedna ze stran zatím nezveřejnila podrobnosti. Brett Adcock, šéf společnosti Figure, nicméně naznačil, že v prvé fázi se počítá s menším množstvím robotů, kteří budou naprogramováni na ty jednodušší operace. Jak ovšem bude postupovat vývoj a roboti se naučí i náročnějším úkonům, měl by počet robotů v továrně narůstat. „To nám umožní dosáhnout větší efektivity,“ uvedl k věci šéf výroby BMW Robert Engelhorn. Jak ale můžete vidět níže, roboti toho hodně umí i dnes - uvařit si kafe pro ně není problém.
Pro americkou firmu to znamená rychlý start, neboť se svými aktivitami začala teprve v roce 2022. Již za dvanáct měsíců pak přišla s videem, na kterém její humanoid zvládal chodit či vařit kávu. Adcockovi se to povedlo mimo jiné i proto, že do svého týmu zlákal experty dříve pracující právě pro zmiňovanou Teslu. A stejně tak i pro společnost Boston Dynamics, jejíž roboty hodlá pro změnu využívat Hyundai. Zapojení BMW pak pochopitelně bylo klíčovým impulsem pro další posuny.
„Roboty jsme navrhli tak, aby mohli pracovat vedle lidí. Spolupráce s BMW na automatizaci výroby je tak oceněním našich snah,“ uvedl Adcock. Zároveň dodal, že zatímco v současné době humanoidé zvládají mnohé operace, do budoucna by měli také mluvit, aby kupříkladu vedoucí linek měli potvrzeno, že umělá inteligence jejich příkazu rozumí a bude dle něj jednat. V té chvíli ale již lidští dělníci opravdu začnou být zbyteční, to je ostatně konečný cíl.
Automatizace výroby je nevyhnutelný a dlouhodobě probíhající proces, nově se dostala do této podoby. Foto: Figure, tiskové materiály
Zdroje: Figure, Reuters, BMW
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 4 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 2 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 4 hodinami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 5 hodinami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 7 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva