Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW říká, že vypálilo rybník Tesle, do série dostane to, nad čím Američané stále tápou
8.11.2021 | Petr Prokopec
Je to nepochybně odvážné a každý, kdo se vydá stejným směrem, bude kráčet po tenkém ledě. Evropa totiž po výrobcích aut v případě systémů autonomního řízení SAE3 požaduje plnou odpovědnost, BMW si to ale podle vývojového šéfa „lajzne”.
Autonomní řízení bylo před ještě pár lety řešením, které ráda skloňovala skoro každá automobilka. Podle dat EU stojí lidský faktor za 95 procenty veškerých nehod, jež se na starém kontinentu odehrají. Prostor na zlepšení bezpečnosti s pomocí dobře fungujícího autonomního řízení je tedy velký, právě ono dobré fungování je ale velký problém. Napodobit řízení byť mizerného šoféra je zatím pro vývojáře podobných systémů nesplněným snem a z celé oblasti se během let stalo spíše minové pole, na němž každý špatný krok může skončit explozí. Zvláště poté, co Evropa nastavila velmi přísná pravidla, která začínají přijímat i další velké trhy.
Dosud totiž v rámci autonomního řízení platila značná benevolence, čehož využívala především Tesla. Právě ta nicméně může přijít o reputaci technologického lídra, neboť má být překonána tradiční konkurencí. Tvrdí to alespoň BMW, které hodlá u nové generace řady 7 začít nabízet autonomní řízení úrovně SAE3. Šéf vývoje značky Frank Weber přitom dodal, že „půjde o funkci, kterou si budete moci koupit. A bude připravená již při představení nové řady 7.“
BMW přitom plně vyhoví nově zavedené legislativě, jež požaduje, aby lidé mohli během jízdy po dálnici sejmout ruce z volantu. Mnohem podstatnější však je, že dle EU musí v případě aktivovaného autopilotu výrobce převzít plnou zodpovědnost za nehody. Pokud tedy řada 7 havaruje v důsledku selhání techniky, půjde veškerý účet za mnichovskou automobilkou, a to i ve chvílích, kdy dojde na fatální oběti, jež bude muset BMW řádně finančně odškodnit.
Z toho důvodu nová vlajková loď značky přinese opravdu rozsáhlou sadu komponentů nutných pro autonomní jízdu. Kromě pěti kamer, pěti radarových senzorů a 12 ultrazvukových senzorů totiž nebude chybět ani LiDAR. Hardware pak bude spárován se softwarem od společnosti HERE, kterou BMW spoluvlastní. Technologie přitom bude konstantně propojena s internetem, aby se systém mohl neustále zdokonalovat.
Mnichovská automobilka pak nehodlá autopilot úrovně SAE3 vyhradit pouze řadě 7, v budoucnosti se jím má pyšnit i řada 5, stejně jako SUV X5, X7 a iX. Něco podobného ale dle Webera u ostatních výrobců čekat nemáme, alespoň ne v takovém rozsahu. „Je třeba najet 700 milionů kilometrů na simulátorech a v reálném světě, abychom mohli říci, že nás systém řídí lépe než skutečný člověk z masa a kostí,“ říká Weber. A to je pochopitelně velmi drahé.
Dle vývojového šéfa tak automobilky musí věnovat minimálně rok vývoje tomu, aby se dostaly z úrovně SAE2 na úroveň SAE3. Něco takového pochopitelně není levná záležitost, snad více než náklady spojené s testy ale výrobce musí děsit případné kompenzace. I proto Tesla nad uvedením vyšší úrovně autonomie než SAE2 dál tápe. Ostatně, v Evropě dnes nenabízí třeba funkci Summon, která vozu umožní vyzvednout majitele před obchodem, aniž by musel na parkovišti vůbec řídit.
Na příští rok jsme tedy skutečně zvědavi, přičemž nás budou zajímat nejen reálné schopnosti systému, ale také jeho cena. Dá se totiž předpokládat, že i s její pomocí bude automobilka dostupnost poněkud limitovat.
Nová generace řady 7 (na snímcích současné provedení G11 po faceliftu) dorazí v příštím roce, přičemž zákazníci budou moci hned na počátku sáhnout po autonomním řízení úrovně SAE3. Tu tedy mnichovská automobilka začne bez omezení nabízet jako první na světě. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Forbes
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva