Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové našli způsob, jak se přístrojovými deskami moderních aut zavděčit všem
28.9.2020 | Petr Prokopec
Automobilky dnes nemají na výběr, v nových modelech musí nabídnout přístrojové desky používající digitální techniku, jenže takové se části publika nelíbí a rychle zastarávají. Co s tím?
V současné době jen málokterý nový vůz disponuje čistě nebo alespoň převážně analogovou přístrojovou deskou. Vládu převzaly digitální displeje, které doplňují stále větší rozhraní multimédiálních systémů. To je na jedné straně vítaný krok, neboť zobrazeno může být daleko více informací, navíc si vždy můžete vybrat ty nejpotřebnější, jež následně takříkajíc vysunete do popředí v souladu se svými představami. A pokud v kabině stále zůstává pár tlačítek, máte s jejich pomocí usnadněn přístup k těm nejzákladnějším funkcím a pro stížnosti zdánlivě neexistuje prostor.
Nicméně podívejte se dnes na deset, patnáct let stará auta, klidně i ta nejluxusnější. Spousta z nich zvládá svůj věk zvenčí úspěšně maskovat a někdy to dovedou i jejich interiéry. Ovšem jen do chvíle, než otočíte klíčkem v zapalování. Jakmile naskočí palubní elektronika, rázem víte, že jste se vrátili hluboko do minulosti. Digitální technologie stárnou výrazně rychleji než zbytek auta a to, co bylo včera vrcholem moderny, je dnes pokládáno za archaismus. I to je nakonec důvod, proč někteří zákazníci taková řešení odmítají a preferují vizuálně klasické pojetí, které nestárne tak rychle.
S tímto problémem se muselo u svých modelů vypořádat i Bentley, neboť chce být na jednu stranu moderní, a tak digitální přístrojovky používat musí. Na tu druhou ale chce být elegantní a nadčasové, a to zdánlivě nejde dohromady. Britská automobilka se tak rozhodla, že nepůjde cestou plochých digitálních obrazovek, ale vsadí na skeuomorfismus, což je termín, kterým je označována realistická imitace skutečných předmětů virtuálními prvky v grafickém uživatelském rozhraní.
Co přesně to znamená v hovorové mluvě? Jednoduše tolik, že Bentley zvolilo třídimenzionální přístup, díky kterému přístrojový štít modelů Continental GT a Flying Spur na první pohled působí jako analogový. Tato volba má přitom zaručit, že oba displeje budou stárnout rovnoměrně se zbytkem vozu. Proto se ostatně unikátního přístupu dočkala také centrální obrazovka, pro níž Bentley vyvinulo 600 různých ikon a přes 1 500 stránek palubního menu. Něco podobného, jen technicky odlišného nově používají i Korejci.
Automobilka se musela vypořádat nejen s angličtinou, ruštinou, arabštinou nebo čínštinou, ale také třeba skutečností, že některé prvky jako třeba Apple CarPlay již mají jasně danou vizuální podobu. Ta ovšem patří někomu jinému než britské automobilce, pročež bylo třeba získat také souhlas „nakousnutého jablka“ a ostatních třetích stran. Dále pak značka vyrukovala s unikátní grafikou pro všechny nabízené audiosystémy.
Aby toho navíc nebylo málo, Bentley dalo oběma novinkám do vínku i tzv. digitální detox. Tedy unikátní nastavení přístrojového štítu, kdy prakticky vše je utlumené a do popředí vystupují pouze některé základní informace. Na vozech tedy bylo opravdu zapracováno, nicméně otázkou je, zda to v boji proti rychlejšímu zastarávání bude stačit. Jak jsme totiž zmínili již v úvodu, zejména digitální technologie se mění neskutečně rychle a nikdo neví, co bude za 10 let. Může se stát, že digitální přístrojové desky budou tou dobou tak jiné, že i dnešní 3D-grafika bude působit jako 2D-navigace v autech z poloviny minulé dekády.
Bentley u svých nových modelů vsadilo na skeuomorfismus, tedy realistickou imitace skutečných předmětů virtuálními prvky. Je to zřejmě jediný způsob, jak se zavděčit konzervativním i progresivním zákazníkům. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva