Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové našli způsob, jak se přístrojovými deskami moderních aut zavděčit všem
28.9.2020 | Petr Prokopec
Automobilky dnes nemají na výběr, v nových modelech musí nabídnout přístrojové desky používající digitální techniku, jenže takové se části publika nelíbí a rychle zastarávají. Co s tím?
V současné době jen málokterý nový vůz disponuje čistě nebo alespoň převážně analogovou přístrojovou deskou. Vládu převzaly digitální displeje, které doplňují stále větší rozhraní multimédiálních systémů. To je na jedné straně vítaný krok, neboť zobrazeno může být daleko více informací, navíc si vždy můžete vybrat ty nejpotřebnější, jež následně takříkajíc vysunete do popředí v souladu se svými představami. A pokud v kabině stále zůstává pár tlačítek, máte s jejich pomocí usnadněn přístup k těm nejzákladnějším funkcím a pro stížnosti zdánlivě neexistuje prostor.
Nicméně podívejte se dnes na deset, patnáct let stará auta, klidně i ta nejluxusnější. Spousta z nich zvládá svůj věk zvenčí úspěšně maskovat a někdy to dovedou i jejich interiéry. Ovšem jen do chvíle, než otočíte klíčkem v zapalování. Jakmile naskočí palubní elektronika, rázem víte, že jste se vrátili hluboko do minulosti. Digitální technologie stárnou výrazně rychleji než zbytek auta a to, co bylo včera vrcholem moderny, je dnes pokládáno za archaismus. I to je nakonec důvod, proč někteří zákazníci taková řešení odmítají a preferují vizuálně klasické pojetí, které nestárne tak rychle.
S tímto problémem se muselo u svých modelů vypořádat i Bentley, neboť chce být na jednu stranu moderní, a tak digitální přístrojovky používat musí. Na tu druhou ale chce být elegantní a nadčasové, a to zdánlivě nejde dohromady. Britská automobilka se tak rozhodla, že nepůjde cestou plochých digitálních obrazovek, ale vsadí na skeuomorfismus, což je termín, kterým je označována realistická imitace skutečných předmětů virtuálními prvky v grafickém uživatelském rozhraní.
Co přesně to znamená v hovorové mluvě? Jednoduše tolik, že Bentley zvolilo třídimenzionální přístup, díky kterému přístrojový štít modelů Continental GT a Flying Spur na první pohled působí jako analogový. Tato volba má přitom zaručit, že oba displeje budou stárnout rovnoměrně se zbytkem vozu. Proto se ostatně unikátního přístupu dočkala také centrální obrazovka, pro níž Bentley vyvinulo 600 různých ikon a přes 1 500 stránek palubního menu. Něco podobného, jen technicky odlišného nově používají i Korejci.
Automobilka se musela vypořádat nejen s angličtinou, ruštinou, arabštinou nebo čínštinou, ale také třeba skutečností, že některé prvky jako třeba Apple CarPlay již mají jasně danou vizuální podobu. Ta ovšem patří někomu jinému než britské automobilce, pročež bylo třeba získat také souhlas „nakousnutého jablka“ a ostatních třetích stran. Dále pak značka vyrukovala s unikátní grafikou pro všechny nabízené audiosystémy.
Aby toho navíc nebylo málo, Bentley dalo oběma novinkám do vínku i tzv. digitální detox. Tedy unikátní nastavení přístrojového štítu, kdy prakticky vše je utlumené a do popředí vystupují pouze některé základní informace. Na vozech tedy bylo opravdu zapracováno, nicméně otázkou je, zda to v boji proti rychlejšímu zastarávání bude stačit. Jak jsme totiž zmínili již v úvodu, zejména digitální technologie se mění neskutečně rychle a nikdo neví, co bude za 10 let. Může se stát, že digitální přístrojové desky budou tou dobou tak jiné, že i dnešní 3D-grafika bude působit jako 2D-navigace v autech z poloviny minulé dekády.






Bentley u svých nových modelů vsadilo na skeuomorfismus, tedy realistickou imitace skutečných předmětů virtuálními prvky. Je to zřejmě jediný způsob, jak se zavděčit konzervativním i progresivním zákazníkům. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci otestovali 18 typů pneumatik pro zimu i léto, ty nejlepší z nich prý šetří peníze bez vrásek
před 5 hodinamiLevný model Tesly je prý zpátky na stole poté, co nové „holobyty” nezabodovaly podle očekávání
před 6 hodinamiŠéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před 8 hodinamiFord přiznal, že zrušil polovinu objednávek lithia pro příští roky, o skutečné budoucnosti to říká vše
před 9 hodinamiChorvat naplňuje pohádku o chudákovi, který se stal králem. Chce vyplatit Porsche a ovládnout celé Bugatti
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.17. 19:04 - mafel
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.17. 18:49 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.17. 18:40 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch