Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové našli způsob, jak se přístrojovými deskami moderních aut zavděčit všem
28.9.2020 | Petr Prokopec
Automobilky dnes nemají na výběr, v nových modelech musí nabídnout přístrojové desky používající digitální techniku, jenže takové se části publika nelíbí a rychle zastarávají. Co s tím?
V současné době jen málokterý nový vůz disponuje čistě nebo alespoň převážně analogovou přístrojovou deskou. Vládu převzaly digitální displeje, které doplňují stále větší rozhraní multimédiálních systémů. To je na jedné straně vítaný krok, neboť zobrazeno může být daleko více informací, navíc si vždy můžete vybrat ty nejpotřebnější, jež následně takříkajíc vysunete do popředí v souladu se svými představami. A pokud v kabině stále zůstává pár tlačítek, máte s jejich pomocí usnadněn přístup k těm nejzákladnějším funkcím a pro stížnosti zdánlivě neexistuje prostor.
Nicméně podívejte se dnes na deset, patnáct let stará auta, klidně i ta nejluxusnější. Spousta z nich zvládá svůj věk zvenčí úspěšně maskovat a někdy to dovedou i jejich interiéry. Ovšem jen do chvíle, než otočíte klíčkem v zapalování. Jakmile naskočí palubní elektronika, rázem víte, že jste se vrátili hluboko do minulosti. Digitální technologie stárnou výrazně rychleji než zbytek auta a to, co bylo včera vrcholem moderny, je dnes pokládáno za archaismus. I to je nakonec důvod, proč někteří zákazníci taková řešení odmítají a preferují vizuálně klasické pojetí, které nestárne tak rychle.
S tímto problémem se muselo u svých modelů vypořádat i Bentley, neboť chce být na jednu stranu moderní, a tak digitální přístrojovky používat musí. Na tu druhou ale chce být elegantní a nadčasové, a to zdánlivě nejde dohromady. Britská automobilka se tak rozhodla, že nepůjde cestou plochých digitálních obrazovek, ale vsadí na skeuomorfismus, což je termín, kterým je označována realistická imitace skutečných předmětů virtuálními prvky v grafickém uživatelském rozhraní.
Co přesně to znamená v hovorové mluvě? Jednoduše tolik, že Bentley zvolilo třídimenzionální přístup, díky kterému přístrojový štít modelů Continental GT a Flying Spur na první pohled působí jako analogový. Tato volba má přitom zaručit, že oba displeje budou stárnout rovnoměrně se zbytkem vozu. Proto se ostatně unikátního přístupu dočkala také centrální obrazovka, pro níž Bentley vyvinulo 600 různých ikon a přes 1 500 stránek palubního menu. Něco podobného, jen technicky odlišného nově používají i Korejci.
Automobilka se musela vypořádat nejen s angličtinou, ruštinou, arabštinou nebo čínštinou, ale také třeba skutečností, že některé prvky jako třeba Apple CarPlay již mají jasně danou vizuální podobu. Ta ovšem patří někomu jinému než britské automobilce, pročež bylo třeba získat také souhlas „nakousnutého jablka“ a ostatních třetích stran. Dále pak značka vyrukovala s unikátní grafikou pro všechny nabízené audiosystémy.
Aby toho navíc nebylo málo, Bentley dalo oběma novinkám do vínku i tzv. digitální detox. Tedy unikátní nastavení přístrojového štítu, kdy prakticky vše je utlumené a do popředí vystupují pouze některé základní informace. Na vozech tedy bylo opravdu zapracováno, nicméně otázkou je, zda to v boji proti rychlejšímu zastarávání bude stačit. Jak jsme totiž zmínili již v úvodu, zejména digitální technologie se mění neskutečně rychle a nikdo neví, co bude za 10 let. Může se stát, že digitální přístrojové desky budou tou dobou tak jiné, že i dnešní 3D-grafika bude působit jako 2D-navigace v autech z poloviny minulé dekády.





Bentley u svých nových modelů vsadilo na skeuomorfismus, tedy realistickou imitace skutečných předmětů virtuálními prvky. Je to zřejmě jediný způsob, jak se zavděčit konzervativním i progresivním zákazníkům. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 10 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejčtenější články
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
16.11.2025
Jediný kdy vyráběný sportovní diesel Mercedesu vznikl v pouhých 691 kusech. Dnes je to zapomenutá rarita, tento jde koupit skoro nový
17.11.2025
Tesla je na tom s prodeji tak zle, že lidem zpřístupní léta zarytě odmítanou funkci
17.11.2025
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
17.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
