Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové říkali, že budou prodávat už jen elektromobily, teď ale představili nejsilnější spalovací auto své historie
31.5.2023 | Petr Prokopec
Někdy si člověk říká, že podobným cílům nemohou věřit ani ti, kteří je veřejně hlásají. A možná nevěří. Z Jaguaru Land Roveru sice chce jeho druhá část „zezelenat” o něco později, přesto by člověk čekal, že bude aspoň mířit tím směrem. Ani to se neděje.
V roce 2021 přišla britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) s novou strategií zvanou Reimagine, dle které měla její „kočičí” část již za dva roky přesedlat pouze na elektrický pohon. Když si přitom uvědomíme, že její bateriová prvotina I-Pace získala pomalu více mezinárodních ocenění než zákazníků, nelze daný nápad považovat za dobrý. Zvláště když Jaguar chce opustit relativně dostupné vody a zamířit do vyšších sfér, ve kterých by konkuroval Bentley.
Ale tak bylo řečeno, a tak Jaguar chystá dvě zcela nová elektrická SUV, kdy menší bude k dispozici s jedním či dvěma páry bočních dveří. Zákazníci si pak budou moci zvolit jedno- a dvoumotorovou variantu, přičemž základ má startovat na 80 tisících librách (cca 2,2 milionu korun). Za plně vybavenou verzi s pohonem všech kol pak dáte 150 000 GBP (4,1 mil. Kč), což je suma, na které bude začínat větší SUV. Jeho cena s „plnou polní“ se může vyšplhat na 250 000 GBP (6,8 mil. Kč).
Navzdory mohutné karoserii Britové nicméně u svých novinek počítají hlavně s využitím na silnici, jejich naladění tak bude spíše sportovní. Tím se má Jaguar odlišit od Land Roveru, v jehož případě má elektrifikace probíhat o něco pomaleji. Nicméně i tato značka chce být kompletně elektrická a bateriová auta se mají během pár let starat o 60 procent veškerých prodejů.
Z dosavadního vývoje by se mohlo zdát, že každá další novinka Jaguaru i Land Roveru bude elektrická nebo aspoň jinak „zelená”, z posledních kroků JLR je ale patrná stále větší zdrženlivost. A tak zatímco v onom roce 2021 byla elektrifikaci provolávána věčná sláva, aktuálně se do centra dění dostávají znovu spíše spalovací auta.
Před pár týdny byl totiž představen Range Rover modelového roku 2024, jenž se mimo jiné dočkal 4,4litrového osmiválce twin-turbo od BMW. Tato pohonná jednotka nahrazuje dosud používaný kompresorem přeplňovaný pětilitrový osmiválec, který ve vrcholné formě produkoval až 575 koní a 700 Nm. To jsou opravdu působivá čísla, která u verze SVR vyústila ve 4,3sekundový sprint. Nově ale Range Rover může počítat dokonce se 615 koňmi.
Ještě dále se nicméně Britové rozhodli zajít u varianty Sport, která byla představena nyní. Výše zmíněný agregát totiž v jejím případě produkuje dokonce 635 koní a 750 Nm, přičemž točivý moment může krátkodobě narůst dokonce na 800 Nm. Na stovku se tak SUV dostane již za 3,6 sekundy, což je akcelerace z říše supersportů. Nejvyšší rychlost pak byla omezena na 290 km/h.
Nejde nicméně jen o motor. Range Rover Sport SV je totiž rovněž prvním vozem značky, pro který lze objednat 23palcová karbonová kola. Ta se objevují u produkčního auta vůbec poprvé v historii, přičemž neodpruženou hmotnost snižují o 36,5 kg. Dalších 34 kil pak mohou srazit karbon-keramické brzdy, které jsou pro změnu ryzí novinkou u Land Roveru. Standardem je pak i karbonová kapota, celkově tak nový firemní vrchol zhubl o 76 kg.
Britové si přitom za toto provedení účtují 171 460 GBP (4,7 mil. Kč), z levného kraje tak vlastně nepochází už nyní. Nicméně i ve chvíli, kdy takové peníze máte na účtu, nemusíte Sport SV v garáži zaparkovat. Během prvního roku bude totiž k dispozici pouze omezené množství aut. Jak tomu bude dále, je otázkou. Dá se ale pomalu vsadit na skutečnost, že dostupnost bude uměle omezována po celou dobu, co bude vůz v nabídce.
Land Rover se totiž snaží dosáhnout výše zmíněných cílů, a proto tlačí zákazníky k elektrifikaci již nyní. Nově proto přišel i s hybridními variantami, které taktéž používají osmiválec od BMW. V prvém případě byla využita mild-hybridní technologie, s níž je spojeno 530 koní. Varianta P550e je pak plug-in hybridem, který disponuje elektromotorem zasazeným do automatické převodovky a disponuje 550 koňmi.
Britové tedy zjevně ještě pár let budou zlehka našlapovat okolo toho, co již takový koncern Stellantis ani nehodlá tajit. Tedy že zajímavá spalovací auta budou v podstatě už jen na příděl, zatímco v případě těch elektrifikovaných se žádné meze nekladou. Range Rover Sport P550e pak sice díky stovce za 4,7 sekundy a elektrodojezdu 121 km vypadá zajímavě, ovšem i s plug-in hybridy bude zakrátko konec.
Range Rover Sport SV se dočkal osmiválce od BMW, jenž byl naladěn na 635 koní. S tímto výkonem pak lze spojit jak 23palcová karbonová kola, tak karbon-keramické brzdy. Foto: Land Rover
Zdroj: Land Rover
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 54 minutami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva