Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané odhalili své plány na dobytí Evropy včetně EU, na úvod se musí bát hlavně Škoda Karoq
3.10.2023 | Petr Prokopec
Tohle nelze brát na lehkou váhu, jeden z největších čínských výrobců aut hodlá na starý kontinent vtrhnout hned s pomocí tří svých značek. První vlaštovkou se stane spalovací Omoda 5, která za stejné peníze, jaké stojí základní české SUV, nabídne o poznání víc.
Pokud máte políčeno na 4 390 milimetrů dlouhou Škodu Karoq, nejspíše již víte, že bez 700 tisíc korun si dnes neškrtnete. A pokud ne, vězte, že nejde o vtip, do 31. prosince i 1. dubna je hodně daleko. Za sedmnáct průměrných českých platů dostanete 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec posílající skrze šestistupňový manuál na přední kola 150 koní. A také akční výbavu Fresh, do které se nastěhovala kupříkladu 16palcová litá kola, duální klimatizaci nebo multimediální systém Bolero s 8palcovým displejem. Nechybí pak ani vyhřívání předních sedadel, o holobytu se tedy nebavíme.
Problémem pro Škodu, stejně jako pro ostatní zavedené výrobce, jsou ovšem Číňané. Ti se totiž rozhodli, že tentokrát svůj útok na evropské trhy nepodcení. Nejprve proto na svou stranu přetáhli uznávané designéry, konstruktéry a další experty. Následně pak s jejich pomocí přišli s vozy, vedle nichž Karoq vypadá přinejmenším nudně. Po stránce motorické čínská produkce obvykle ještě lehce zaostává, uvnitř však již hraje extra ligu a konkurenci ukazuje záda.
Nově se se svými expanzivními plány přihlásila automobilka Chery, dnes jedna z největších čínských automobilových firem. Ta hodlá do konce roku 2025 nabízet na evropských trzích své vozy skrze tři značky Omoda, Jaecoo a Exlantix. S první zmíněnou bude možné počítat již letos, a to ve Španělsku. Na počátku příštího roku se však přidá také Velká Británie a v dubnu Německo. Další země pak sice nejsou potvrzené, to je však jen otázka času. Omoda má být totiž k dostání na všech zásadních evropských trzích. A dá se počítat s tím, že se dočkají i Češi.
První vlaštovkou této značky bude SUV Omoda 5 osazené spalovacím a elektrickým ústrojím, u dalších modelů lze ale čekat i plug-in hybridy. Ceny odstartují okolo 30 tisíc Eur (cca 734 tisíc korun), tedy v podstatě na stejné úrovni, na které začíná i v úvodu zmíněný Karoq. Nicméně čínský konkurent by měl přijít s mnohem lepší výbavou. Má dostat dva 10,25palcové displeje, z nichž jeden supluje přístrojový štít. Sedadla pak nebudou jen vyhřívaná, ale i chlazená, chybět nebude ani adaptivní tempomat.
O detailech hnacího ústrojí zatím nepadlo ani slovo, na mimoevropských trzích či v Rusku je však Omoda 5 nabízena s přeplňovanou jedna-pětkou a přeplňovanou jedna-šestkou. První jednotka disponuje 147 či 156 koňmi, druhá pak 150, 186 a 200 koňmi. Navíc je u ní možné sáhnout také po pohonu všech kol. Po manuálu v nabídce ale budete pátrat marně, méně objemná jednotka je totiž spojena s převodovkou CVT, zatímco u druhé přišel na řadu dvouspojkový sedmistupňový automat.
Stejně tak si budeme muset počkat i na přiblížení plánů spojených se značkami Jaecoo a Exlantix, ta druhá je však ryze elektrická. Letos na jaře vyrukovala se svými prvními produkty, sedanem E03 a SUV E0Y. Oba vozy používají platformu E0X, jejíž součástí je také 800voltový elektrický okruh. Ten má zajistit vyšší rychlost dobíjení, zatímco aerodynamický koeficient Cd 0,21 měl přispět k udávanému dojezdu 700 km a zrychlení z klidu na stovku za pouhé 3 sekundy.
Jakkoli jde o zajímavá čísla, úspěch bude podmíněn hlavně cenami. Protože však oba vozy mají do Evropy dorazit až na počátku roku 2025, nelze v tuto chvíli nic ani odhadovat. I když je prakticky jisté, že Číňané odstartují pod evropskou konkurencí, která by v současné době měla vyhlásit blokádu Bruselu až do té doby, než europolitici zruší své nereálné elektrické plány, jinak se Škoda a spol. mohou stát značkami druhého sledu. Je fascinující, že zatím dělají spíš pravý opak.
Omoda 5 poslouží jako předvoj velké čínské expanze naplánované automobilkou Chery. Ta kromě tohoto želízka hodlá do evropského ohně přihodit i značky Jaecoo a Exlantix, a to do roku 2025. Foto: Omoda
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 10 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
před 11 hodinami - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva