Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínské SUV podrobili neobvyklému crash testu, namáčkli ho rozjetým náklaďákem na stojící kamion. Podívejte se, jak dopadlo
26.8.2024 | Petr Prokopec
Čínská auta si u mnohých vydobyla pověst pojízdných rakví a tohle je zkouška, která i lidem z Euro NCAP nahání husí kůži. SUV od Li Auto v ní přesto obstálo způsobem, který nutí ke smeknutí klobouku.
Čínská auta mají lidé po celém světě zapsaná jako velmi levné, ovšem nepříliš propracované stroje. V Evropě se o to postaral hlavně jejich někdejší první útok na zdejší konkurenty, který skončil prakticky hned poté, co začal. Číňané sice už tehdy dokázali nabídnout líbivé vozy za dobré peníze, jakmile ale byly podrobeny nárazovým zkouškám, vyklubala se z nejednoho nich hotová pojízdná rakev.
Nyní ale začíná zuřit nová, docela jinak probíhající bitva, ve které proti sobě stojí o poznání vyrovnanější soupeři. Dokládá to i zatím nepříliš známá značka Li Auto, která vznikla před devíti lety. V roce 2020 se pak okolo ní začala vznášet kontroverze ve výše popsaném duchu. Majitelé jejích aut totiž začali mít problémy s brzdami, někteří pak uvnitř začali i cítit kouř. Opravdu velký problém ale přišel o rok později, kdy jeden z vlastníků objevil ve voze stopy rtuti.
Co by jiné možná i položilo, to Číňany nakoplo. Značka Li Auto prošla výraznou reorganizací a přišla s novými modely, jako je její vlajková loď L9. Aby Li Auto prokázalo její kvality, nechalo jej podstoupit crash testy u nezávislé společnosti Caeri. A jejich výsledky opět berou dech, jen v jiném smyslu těchto slov. V rámci zkoušky, kterou ukazují přiložené fotky, je totiž L9 zezadu napasováno rozjetým 8tunovým náklaďákem do vysoké a nepoddajné hrany korby 30tunového kamionu. To zní jako recept na dekapitaci posádky, ničeho takového tady ale nejsme svědky.
Li Auto ke konstrukci svých aut používá vysokopevnostní ocel, a tak dokonce nedošlo ani na pořádnou destrukci jediného z A-sloupků. Exekutoři testu naopak zmiňují, že při nárazu došlo na aktivaci airbagů, přitažení bezpečnostních pásů a vysunutí klik dveří. Ty bylo po nárazu možné otevřít. Kromě toho byl rovněž aktivován systém nouzového volání E-Call a došlo i na spuštění varovných světel.
Automobilka tím připomíná, že bezpečnost tentokrát neponechala náhodě a před zahájením prodeje uskutečnila 64 virtuálních simulací a 212 reálných crash testů, při kterých muselo SUV L9 zvládnout i náraz v rychlosti 88 km/h. Li Auto tak dost možná stojí i nad evropskou konkurencí, neboť takový test by si u Euro NCAP ani netroufli realizovat. Uvidíme ale, jak si vůz povede v místních zkouškách, chvíli si na to ovšem počkáme - značka se při své expanzi hodlá nejprve soustředit na Střední východ a Afriku, pak teprve může přijít na řadu starý kontinent.



L9 pohání dvojice elektromotorů, pro které vyrábí „šťávu“ přeplňovaná jedna-pětka. SUV dlouhé 5 218 milimetrů si tak vystačí s bateriemi o kapacitě 44,5 kWh, načež váží 2 520 kg, tedy prakticky stejně jako menší BMW M5. Předmětem našeho zájmu je ale dnes hlavně jeho pasivní bezpečnost, kterou vykresluje crash test z přiloženého videa. Foto: Li Auto
Zdroj: Li Auto
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 8 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 11 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
včeraMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včeraPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan