Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën Cactus: uniklo vše o konceptu... čeho vlastně?
4.9.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video, živé foto) Je to studie malého SUV, Citroën jí ale chce naznačit více než jeden budoucí model. Nastiňuje styl i techniku dalších novinek značky.
Už pěkných pár dnů není tajemstvím, že Citroën přiveze na letošní frankfurtský autosalon koncept svého malého SUV ve stylu sesterského Peugeotu 2008. Automobilka to sama avizovala a úplné odhalení přislíbila na zítra. Jenže ruští kazisvěti z Autowp.ru dostali do éteru prvních pár fotek Cactusu v předstihu, a protože ani my si s co nejrychlejším odhalením chystaných novinek hlavu neděláme, máme pro vás ještě více fotek a kompletní sadu oficiálních informací. Tak se do toho všeho pusťme.
Ze všeho nejdříve je třeba říci, že Cactus není jen lehce futuristickou vizí konkrétního modelu, kterého bychom se mohli dočkat ve výrobě třeba za rok. Je to značně futuristická pohled na hned několik budoucích postupů, které chce Citroën aplikovat na modely všeho druhu.
V prvé řadě je to design. Vůz 4,21 metru dlouhý, 1,75 metru široký a pouze 1,53 metru vysoký chce být s dlouhým, blíže neupřesněným rozvorem náprav předobrazem toho, co bude typické pro příští Citroëny. Z obecného hlediska je to malá výška i u jinak „nenízkých” automobilových koncepcí, jasná převaha plechu nad sklem a také minimalizace převisů karoserie. V detailech nám pak chtějí Francouzi naznačit budoucí řešení zejména předních partií a zvláštní pozornost věnují již dříve avizovanému prvku nesoucímu název Airbump.
Nejde o displej ani nárazník, ale gumové vzduchové kapsle mající spojovat styl a funkci. To první posuďte sami, podle nás to nic až tak stylového není, v případě funkce má být jejich přínosem odolnost proti nárazu a poškrábání. Pokud tedy se svým imaginárním sériovým Cactusem vyrazíte do města, nejenže nikoho nepopícháte, ale dokonce i vaše pouštní rostlina odolá i menším inzultacím z okolí. Jen proti jinému kaktusu asi ony vzduchové kapsle odolné nebudou...
Další vizí prezentovanou tímto konceptem je řešení interiéru. Jeho cílem je vytvoření maxima prostoru pro cestující navzdory omezeným dispozicím karoserie, a to jak konstrukcí palubní desky i vnitřních výplní obecně, tak technickými řešeními a použitou elektronikou. Designově i fakticky lehkého řešení palubky si jistě všimnete sami, přehlédnout byste ale mohli nahrazení přístrojovky jednoduchým, 7palcovým displejem, nebo použití 8palcového dotykového displeje pro ovládání veškeré palubní elektroniky od navigace až po klimatizaci. Zajímavé je přemístění airbagu spolujezdce do stropu, aby nemusel zvětšovat minimalizovanou palubku, nebo úplná eliminace ručního řazení, která dovolí zbavit vůz středového tunelu i většiny panelu. Za samozřejmost lze považovat snahu Citroënu o stylové pojetí vnitřku, v tomto případě výsledek znovu jistě nejlépe posoudíte sami.
Třetí dimenzí budoucích inovací má být použitá technika. Ta ale úplně nová není, neboť o technologii Hybrid Air už jsme si kdysi mohli přečíst jak obecně, tak i v souvislosti s koncepční C3. Na tomto místě tedy jen telegraficky zopakujme, že podstatou systému je ukládání rekuperované kinetické energie ve formě stlačeného vzduchu, kterou pak systém dokáže opačným způsobem dostat zpátky na kola. Jestli tohle může fungovat, vám od klávesnice a monitoru nepovíme, Citroën ale slibuje jednoduchost, lehkost, prostorovou nenáročnost a se vším související výrobní láci i provozní spolehlivost celého řešení, které se přitom údajně postará o snížení spotřeby paliva ve městě až o 45 procent. Sám Cactus pak má jezdit podle normovaného cyklu jen za 3 litry paliva na 100 km.
V neposlední řadě se pak koncept chlubí moderní palubní elektronikou, která má umožnit zejména snadnou komunikaci posádku i vozu se světem internetu, celému řešení říkají Francouzi Multicity Connect.
Tím můžeme stručný průlet nastíněnými inovacemi prezentovanými Citroënem Cactus uzavřít. Jestli si alespoň část z nich získala vaši pozornost, nemůžeme ani tušit, některá řešení se ale zdají být rozumná. Jestli se otisknout v některém z produkčních modelů, nebo jestli celý Cactus vyroste v cosi, co jednou uvidíme na silnicích, bude jasné až v následujících letech.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Frankfurtu
Koncepční Cactus jsme si mohli ve Frankfurtu přímo osahat - opravdu nepíchal
Zprvu uniklé i později uvolněné fotky Cactusu zachycují vše důležité
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 4 hodinami - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024 - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024
Nejnovější články
- Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před hodinou - Němci dali nové Dacii Duster vzhled tak hustý, že by se dal krájet, vypadá jako docela jiné auto
před 3 hodinami - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 4 hodinami - Carlos to zabil. Tonoucí šéf Stellantisu se v krizi odkopal, v „režimu přežití” už se chytá každého stébla
před 6 hodinami - První moderní elektromobil BMW po 11 letech dohání „Černá smrt”, zdánlivě geniální řešení teď majitele stojí statisíce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 10:51 - pavproch
- BMW Divize 09.19. 10:51 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.19. 10:37 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.19. 10:08 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.19. 09:54 - Eda
- výběr městského auta 09.18. 19:12 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 14:39 - řidičBOB
- Předjíždění zprava a mylné tvrzení Autoškoly King 09.17. 02:40 - brnenska.odchytova