Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší bestseller populární třídy aut končí jako propadák, ani jedna verze nedostane nástupce
10.5.2022 | Petr Prokopec
Když byl na vrcholu své slávy, kupovalo jej jen v Evropě skoro 320 tisíc lidí ročně. Loni jich bylo o neskutečných 96 procent méně. Pád si tedy vychutnal skutečně až na dno a výrobce s ním dál štěstí pokoušet nemíní.
Ještě před několika málo lety se automobilky honily za celkovými objemy produkce a snažily se vykrývat každou myslitelnou skulinku na trhu. Prodávaly tak i auta zdánlivě absurdních koncepcí, už pár desítek tisíc vozů či specifických verzí prodaných za rok ospravedlnilo jejich existenci. S neustávajícími regulatorními tlaky, které logicky zvyšují náklady, ale rostl i tlak na snižování vývojových a výrobních nákladů. Hlavním předmětem zájmu se tak stalo prodávat maximum pokud možno co nejvíce stejných aut a minimum specifických záležitostí. Proto z nabídek mizí masově neuplatnitelné motory, pohony, převodovky i karosářské verze.
Za jiných okolností by tak možná Renaultu stačilo, že prodává 20 tisíc exemplářů dvou spřízněných modelů za rok, v dnešním automobilovém světě ale nikoli. Francouzská automobilka totiž přestala přijímat objednávky na MPV Scénic. V prodeji pak sice zatím zůstává sedmimístné provedení Grand Scénic, nicméně i to to má dle kolegů z Caradisiacu spočítané a během několika málo měsíců zamíří do propadliště dějin. Skončí tak šestadvacetiletá éra, jenž odstartovala v roce 1996, neboť ani jeden z těchto vozů nedostane nástupce.
První generace francouzského MPV přitom byla součástí modelové řady Mégane a díky verzi SX4 do jisté míry předvídala budoucnost. Provedení s pohonem všech kol a ochrannými plastovými lemy bylo totiž předzvěstí moderních crossoverů. Jakkoliv ovšem zájem o Scénic SX4 byl zpočátku enormní, automobilka nakonec vyrobila jen 40 tisíc exemplářů. Důvodem byly problémy s převodovkou a systémem 4x4. I díky tomu mělo do dnešních dnů přežít jen zhruba 2 500 aut, což z tohoto modelu dělá jeden z nejvzácnějších Renaultů.
S příchodem roku 2003 představila automobilka druhou generaci, u které rovnou dosáhla i prodejního vrcholu - rok po premiéře se totiž prodalo jen v Evropě 319 131 kusů, o další rok později pak 305 420 aut, to byla MPV na vrcholu. Následně však zájem nejen o Scénic začal klesat a třetí generace již ani nepřekonala metu 200 tisíc registrací za rok. Stejně je na tom pak i ta současná, u které byl sešup v posledních třech letech opravdu výrazný. Ze 76 045 aut v roce 2019 se značka postupně dostala až na pouhých 20 678 aut prodaných loni.
Ve světle těchto obchodních výsledků a výše zmíněného tedy opravdu není překvapivé, že Scénic končí. Ostatně podobným způsobem zareagovali na současné dění i ostatní výrobci MPV. V roce 2020 totiž z montážních linek sjely poslední kusy Volkswagenu Sharan a spřízněného Seatu Alhambra, stejně jako Citroën ukončil prodej modelu C4 SpaceTourer. Jeho sedmimístnou verzi Grand C4 SpaceTourer pak sice ponechal v prodeji, ovšem i v tomto případě se počítá se stopkou, která navíc přijde již v červenci.
Čistka v segmentu MPV je tedy opravdu značná, ostatně takový Renault Espace také končí. A jelikož jeho prodeje v Evropě loni poklesly jen na 3 110 aut, zdá se být nemožné, že by kdy dostal novou generaci. V případě rodin z dětmi tedy zbývá zájemcům o prostorný vůz pouze jediná volba, a to Ford S-Max. Pokud ovšem ten se vám nelíbí, pak v podstatě máte smůlu a můžete zamířit směrem k SUV, ta jsou jejich nepřímými nástupci.
Pětimístný Scénic již nekoupíte dnes, ... Foto: Renault
...sedmimístné provedení Grand Scénic má totéž potkat v řádu měsíců. MPV s ním z Evropy téměř zcela vymizí. Foto: Renault
Zdroj: Caradisiac
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova