Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma

Bylo jasné, že to přijde, situace ale nakonec vzala překvapivě rychlý spád. Jestliže dosud existovala alespoň naděje po konci dvou modelů Audi s motorem V8 TDI už definitivně zmírá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma

16.7.2020 | Petr Prokopec

Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma

/

Foto: Audi

Bylo jasné, že to přijde, situace ale nakonec vzala překvapivě rychlý spád. Jestliže dosud existovala alespoň naděje po konci dvou modelů Audi s motorem V8 TDI už definitivně zmírá.

Letošní rok je evidentně posledním, kdy v Evropě byly k mání nová auta s osmiválcovými turbodiesely. I dosud je nabízelo jen malé množství výrobců, navíc Audi, Bentley, Porsche a Volkswagen patřily do jednoho koncernu. Mimo něj tu pak vlastně byly jen Jaguar a Land Rover, neboť Toyota se svou jednotkou starý kontinent opustila již před časem. Včera ovšem bylo oznámeno, že Britové mají pro svůj 4,4litrový motor SDV8 náhradu, a to v podobě šestiválcového mild hybridu. Koncern VW tak ve své nabídce osaměl, ovšem zjevně ne nadlouho.

Už z dřívějška tedy máme zprávy o tom, že modely Audi SQ7 TDI, SQ8 TDI a VW Touareg V8 TDI nelze zadat do výroby jako nové, mohli jsme ale ještě doufat, že se tato situace změní. Už víme, že nezmění - dle aktuální tiskové zprávy Audi právě modely SQ7 a SQ8 roku přepřahají z osmiválcového turbodieselu na benzinový čtyřlitr V8 TFSI. Zákazníci přitom od této jednotky mohou očekávat 507 koní výkonu a 770 Nm točivého momentu, což povede ke sprintu z klidu na stovku za 4,1 sekundy. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h se pak odehraje za 3,8 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost zůstává omezena na obligátních německých 250 km/h. Průměrná spotřeba se pak má pohybovat mezi 12 a 12,1 litry na 100 km.

Právě žíznivost a na ni navázané emise CO2 jsou důvodem, proč je daná rošáda obtížně nepochopitelná - dosud Audi dělalo spíše opak a například model S4 a S6 vybavilo místo šestiválcových benzinů obdobnými diesely. Výrobci navíc i kvůli pandemii koronaviru volají po odsunu přísnějších limitů. K tomu se ovšem Evropská unie nemá, z Bruselu pro změnu naopak zaznívají hlasy o dalším utahování opasků. S těmi změna u čtyř kruhů příliš dohromady nejde - Němci takto vyřadilo ze hry jednotku s 205 gramy CO2 a na její místo nasadily motor s až 278 gramy CO2.

Je ale třeba si uvědomit širší souvislosti. Problém tu nejspíše bude v emisích „skutečných škodlivin”, které je u dieselů stále těžší dostat do latě s novými emisními normami a Němci si zřejmě spočítali, že už se jim to nevyplatí. V8 TDI navíc už dříve skončil v Bentley Bentayga a Porsche Panamera, nové SUV Cayenne už ho ani nedostalo. Posledními mušketýry tedy byla zmíněná Audi a Volkswagen Touareg V8 TDI.

Co bude s ním, nevíme, pravděpodobně pouze zmizí z nabídky. U Audi měl koncern rozhodování snazší, neboť modely SQ7 a SQ8 se již s benzinovým osmiválcem vyrábí a prodávají, ovšem dosud jen mimo Evropu. Nyní je tedy globální nabídka sjednocená, pročež se Evropa sice dočká vyšší spotřeby, ovšem zároveň došlo na zlepšení jízdní dynamiky. Dieselové verze totiž potřebovaly na sprint na stovku o sedm desetin sekundy více.

My už jen dodáme, že SQ7 je nově k mání od 93 287 Eur (cca 2,49 milionu Kč), zatímco za SQ8 dáte minimálně 101 085 Eur (2,7 milionu Kč). Kromě benzinového motoru můžete již ve standardu počítat s adaptivním podvozkem, řízením všech čtyř kol, aktivními stabilizátory nebo 20palcovými, respektive 21palcovými litými koly, jenž lze za příplatek nahradit u SQ7 dvaadvacítkami či u SQ8 ráfky ještě o palec většími.


Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 1 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 01Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 2 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 02Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 3 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 03Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 4 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 04Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 5 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 05Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 6 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 06Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 7 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 07Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 8 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 08Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 9 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 09Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 10 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 10Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 11 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 11Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 12 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 12
Audi SQ7 bude je nyní i v Evropě k mání pouze s benzinovým osmiválcem. Foto: Audi

Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 13 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 13Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 14 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 14Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 15 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 15Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 16 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 16Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 17 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 17Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 18 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 18Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 19 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 19Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 20 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 20Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 21 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 21Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 22 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 22Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 23 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 23Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 24 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 24Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 25 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 25Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 26 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 26Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma - 27 - Audi SQ7 a SQ8 V8 TFSI 2020 prvni sada 27
Stejné změny stihly také model SQ8. Foto: Audi

Zdroj: Audi

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.