Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem
1.10.2021 | Petr Miler
Zatímco v zemích Evropské unie jsou diesely stále méně tolerovaným typem pohonu a zdá se, že jejich éra je definitivně u konce, v Rusku tytéž motory zažívají nový začátek. A to tak moc, že se odtud budou do EU i dovážet.
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že křišťálovou kouli technického vývoje nemá v rukou nikdo a politici s úředníky teprve ne. Ať už tedy kdo chce razí jakoukoli politiku, není reálně možné říci, co bude nejefektivnějším pohonem aut v roce 2030 nebo 2040. I když někteří dělají hodně pro to, aby určitá řešení vyhrála a jiná prohrála, jeden vynález může vše změnit.
Tak či onak se nyní zdá, že západ Evropy směřuje hlavně k bateriové elektromobilitě a obrací se zády především k dieselům. Už dnes jsou z nich tak trochu motory pro bohaté, neboť v menších a levnějších autech jsou kvůli emisním mantinelům prakticky neprodejné - systémy tlačící exhalace na únosnou mez jsou vzhledem k ceně těchto vozů příliš drahé. A byť ve větších a dražších modelech jsou stále často dominující hybnou silou, i tady jejich popularita kvůli problematické image upadá.
To jsou známá fakta, v tomto kontextu ale může překvapit, že na jednom významném trhu se děje pravý opak. Minulý týden jsme psali o tom, že diesely v Rusku získávají na vážnosti a zejména v některých modelech, třeba SUV Škody či Renaultu Duster, prodejně raketově rostou. A ve větších modelech BMW se prodávají skoro jen ty. To skutečně zaskočí, uvědomíme-li si, že kvůli tuhým zimám byly nafťáky krom nákladních aut (a často ani v těch) v Rusku jen zatracovány. Jenže moderní motory a paliva s tím takový problém nemají, výhody dieselů zůstávají aktuální a v Rusku proti nim nic nemají.
Právě v těchto končinách zažívají jakousi renesanci, čehož je nejlepším důkazem krok koncernu Stellantis, tedy slepence PSA a FCA - Peugeotu, Citroënu, Opelu, Fiatu, Chrysleru a dalších značek. Ten se právě kvůli rostoucímu zájmu v Rusku rozhodl přímo tam, v továrně firmy PSMA Rus v Kaluze (do kterého je neobvykle zapojeno i Mitsibishi) vyrábět motor DV6 HDi a odtud jej také dovážet do EU.
DV6 HDi je nám dobře známá jedna-šestka dostupná v řadě verzí. Svého času tu byla velmi populární a našla si cestu do všemožných aut nejen od Peugeotu a Citroënu, ale i od Fordu, Volva, Mazdy či dokonce Mini. Kdeže tyto časy u nás jsou, v Rusku ale zjevně teprve přicházejí, a tak se tam 1,6 HDi bude vyrábět a montovat do řady aut Stellantisu, mj. Citroënů C4, Jumpy a Berlingo, Peugeotů 408, Partner, Expert a Traveler nebo Opelů Combo, Zafira a Vivaro.
To je spousta aut, z nichž některá tento motor dosud používala dovezený z Francie. Nyní se karta obrací - tyto motory jsou v Rusku vyráběny a nejen montovány do zmíněných aut, ale také odtud jsou a budou vyváženy zpět do zemí EU a používány ve zdejších autech. Stellantis se tím pochlubil v tiskové zprávě i s pohledem na jedno „balení” takových agregátů. A dodává, že odteď budou diesely z Ruska do EU mířit každý týden.
Smysl této změny je jasný - nejen zlevnit diesely v Rusku a tím usnadnit jejich další tamní rozmach, ale zlevnit také jejich výrobu pro EU, pro kterou jsou stále dražší. Motory tak trochu vyhozené z EU dveřmi se tedy do Unie vrací oknem. A protože cena je to hlavní, co snižuje jejich uplatnění a popularitu, může je krok Stellantisu udržet naživu déle, než někteří původně očekávali, alespoň v některých autech.



Motor 1,6 HDi DV6 se kvůli rostoucímu zájmu o diesely vyrábí v Rusku pro celou plejádu modelů Stellantisu. A nově se odtud také dováží do EU pro místní auta koncernu, aby nafťáky učinil alespoň trochu dostupnějšími. Foto: Peugeot
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včeraNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Manzi vyhrál finále šampionátu, 17. Vostatek včera 19:29
- Bulega odvrátil první Toprakův mečbol včera 19:10
- Sprint Race dominancí Aprilie včera 10:57
- Superpole Superbike vyhrál Bulega včera 10:00
- Moto2: V Down Under se pojede bez Salače včera 09:12
Nejnovější články
Ferrari postavilo pro svého zámožného klienta unikátního moderního nástupce legendární F40, na cenu se raději neptejte
před hodinouZbavit se zbytečných zaměstnanců nakonec pro Mercedes nebylo tak těžké. Stačilo jim nabídnout 13 milionů a jdou sami
před 2 hodinamiDosud neznámá firma ukazuje Porsche, jak znovu dělat žádoucí auta podle jeho vlastního receptu
včeraReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 10.18. 22:01 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 10.18. 20:36 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.18. 19:16 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.18. 11:47 - pavproch
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch