Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrický ráj už přiznává, že síť nezvládne dobíjení elektroaut, i když je jich zlomek, omezí majitele
22.6.2022 | Petr Prokopec
Představa, že evropské země jednoduše zaplaví elektromobily a všechno bude fajn, je tak neuvěřitelně naivní, až z toho zůstává rozum stát. Provozovatelé elektrických sítí v Nizozemsku už teď říkají, že za pár let nebude možné zajistit dobíjení všem. A to mají elektromobily na celkové flotile aut zanedbatelný podíl.
Pro mnohé už dnes nemusí být největším problémem elektromobilů jejich ceny, třebaže v tomto ohledu se situace změnila poněkud tragickým způsobem - propast mezi nimi a spalovacími vozy se zmenšila hlavně proto, že došlo na enormní zdražení druhých zmíněných. Automobilky do nich promítají své náklady spojené s vývojem, výrobou a často i prodejem elektroaut, neboť se spalovacími vozy jsou spojeny touhy zákazníků, a jsou tak ochotni za ně zaplatit i víc. Už ne o tolik dražší elektrické vozy by přesto byla ochotna akceptovat řada kupců, kdyby tu však nebyla nejméně dvě podstatná „ale“.
Tím prvním je doba dobíjení a malá kapacita akumulátorů odpovídající obvykle třetině až polovině palivové nádrže spalovacího auta. Tím druhým je pak spojená nádoba, nedostačující infrastruktura. Obojí dohromady totiž od řidičů vyžaduje značnou změnu jejich návyků. Místo toho, aby auto bylo jejich sluhou, stávají se naopak oni jeho otroky. Poměrně snadno vám to mohu vysvětlit na své osobě. Jako většina lidí v ČR bydlím v bytě bez vlastní garáže. Na chatu to mám 100 kilometrů, přičemž ta se nachází ve vesnici s horší elektrickou sítí. Na její změnu má dojít až v roce 2024, do té doby mohu zapomenout i na instalaci třífázové varné desky.
Znamená to pochopitelně, že problémem je i domácí wallbox, dobíjení elektromobilů se tak dá realizovat jen skrze běžnou zásuvku. Když jsem ovšem takto předloni vyrazil do víkendového útočiště se Škodou Citigo-e, musel jsem její baterie dobíjet od pátku do neděle, abych vůbec měl naději, že se dostanu zpátky domů. Stejně jako při cestě na chatu jsem pak navíc rádio a klimatizaci mohl užívat jen sporadicky, na překročení mety 130 km/h pak nedošlo nikdy - kvůli dojezdu jsem se držel spíše poblíž stovky. A to je 100 km, spousta lidí vyráží za podobnými kratochvílemi ještě mnohem dál.
Co tím chci říci? Zejména tolik, že pokud má dle návrhu Evropské unie dojít k elektrifikaci celé Evropy, pak je zkrátka třeba dosadit dobíjecí stojany do každé zapadlé vesnice. To by možná ještě šlo, mají-li ale mít šanci obsloužit jakkoli větší množství aut, bylo by nezbytné enormní posílení elektrické sítě. Mnohokrát jsme počítali, že ekvivalent (navíc nedokonalý) jedné čerpací stanice by potřeboval elektrický výkon jako menší města či rozsáhlá sídliště. Realizovat něco takového je velmi nákladné, pokud vůbec rozumně možné. A bez toho síť přestane stačit velmi brzy.
Že nejde o ničím nepodloženou tezi, dosvědčuje i analýza nizozemského rádia BNR opřená o data analytického centra ElaadNL a provozovatelů elektrických sítí. Ti přiznávají, že již v roce 2025 budou v zemi tulipánů a jednom z evropských elektrických rájů tisíce čtvrtí, ve kterých nebude možné elektrická auta dobíjet. Tempo výstavby dobíjecích stanic neodpovídá růstu prodejů elektrických aut, to ale není ten největší problém. Hlavní potíží je nedostačující elektrická síť.
Aby mohl být obsloužen větší počet aut u většího počtu stanic (do roku 2050 jich dle odhadů má být jen v Nizozemsku pět milionů), je třeba její posílení. Něco takového není souběžně s ostatními kroky reálné, a tak provozovatelé sítí volají po uzákonění tzv. Smart Chargingu neboli Chytrého dobíjení. To zní vzletně, ve výsledku to ale neznamená nic jiného než německý návrh zákona o tzv. vyhlazení špiček.
Jde tu zkrátka o další omezení, kdy elektromobily nebude možné dobíjet kdy a kde si majitel usmyslí. Pakliže síť nedovolí dobíjení, auto se nedobije. A pokud bude přetížena tak, že by pokračování dobíjení znamenalo výpadky osvětlení apod., dobíjení přeruší. Ve finále se vám tak klidně může i stát, že večer dáte auto na nabíječku, ráno však nebudete mít nabito, protože Chytré dobíjení dá přednost jiným využitím dostupné elektřiny.
V zemi tulipánů přitom potíže s dobíjením očekávají již v roce 2025, a to je i v tomto elektrickém ráji elektromobilů zatím jen velmi málo - pouhá tři procenta všech aut v provozu. Co až jich bude 30 procent? Za ona tři léta se situace stěží dramaticky změní, možná půjde o 4 % aut, možná o 6 %. Přesto už se mluví o problémech. Jak si někdo za této situace může malovat, že za pár let zakáže prodej čehokoli jiného? Pokud mu nejde o to, abychom se stali otroky jeho vůle, pak nerozumíme smyslu takového nařízení, více než co jiného bude společnost paralyzovat.



I když dnes v Nizozemsku jezdí jen 3 % všech aut na elektřinu, přesto už provozovatelé sítí varují, že za tři roky nebudou s to obsloužit všechny elektrické vozy v provozu. Co až jich bude třetina? Nebo ještě víc? Ilustrační foto: Ionity
Zdroj: BNR
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Najman a jeho tým se rozešli včera 23:09
- Big Coffee Boxer od BMW Motorrad: stylový kávovar včera 12:15
- Jako lídři cestují k Balatonu Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Moreira v roce 2026 do MotoGP: Honda nebo Yamaha? včera 08:47
- Časový program na Balatonu 20.8.2025
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 9 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 10 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
včeraTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
včeraBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva