Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo

Ferrari 599 GTB Fiorano se dočkalo své ostřejší verze GTO, která představuje mezistupeň k závodnímu modelu 599XX. Z extrémních výkonů pravděpodobně nejrychlejšího sériově výráběného silničního automobilu současnosti se bude těšit pouze 599 vyvolených.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo

9.4.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek

Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ferrari 599 GTB Fiorano se dočkalo své ostřejší verze GTO, která představuje mezistupeň k závodnímu modelu 599XX. Z extrémních výkonů pravděpodobně nejrychlejšího sériově výráběného silničního automobilu současnosti se bude těšit pouze 599 vyvolených.

Svým označením navazuje novinka z Maranella na legendární modely Ferrari 250 GTO z roku 1962 a Ferrari 288 GTO z roku 1984. Zkratka skrývá slova Grand Tourismo Omologato, což ve volném překladu prakticky znamená závodní vozidlo schválené pro jízdu v běžném provozu.

Pod přední kapotou 599 GTO je uložen vidlicový dvanáctiválec (65°) 6,0 litru odvozený z modelu Enzo. Motor má vnitřní strany válců s menším třením, přebudovaný klikový hřídel a krátké sací potrubí, což zlepšuje přenos výkonu ve vysokých otáčkách. Největší výkon je 500 kW (670 k) při 8250 1/min, což při pohotovostní hmotnosti 1495 kg představuje úžasný váhový poměr 2,23 kg na jednu koňskou sílu. Nepřekvapuje proto zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,35 s a nejvyšší rychlost 335 km/h. Při testování na okruhu ve Fioranu dosáhli testovací řidiči nejrychlejšího kola časem 1 min 24 s, což u automobilu homologovaného pro běžný provoz představuje rekord okruhu a samozřejmě rychlejší čas, než jaký zde byl dosažen s kultovním modelem Enzo. Točivý moment dosahuje hodnoty 620 N.m při 6500 1/min, a na zadní kola se přenáší prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky F1 ovládané kompozitovými pádly pod volantem. Kombinovaná spotřeba je 17,5 l/100 km, a proto asi nikoho nepřekvapí palivová nádrž na 105 litrů vysokooktanového benzínu. Jinak však tato pohonná jednotka splňuje evropskou emisní normu Euro 5 i americkou LEV2.

Vedle redukce hmotnosti bylo třeba upravit karoserii také z hlediska přítlaku, tvaru nasávacích otvorů a obtékání vzduchu. Konstruktéři přitom využili bohatých zkušeností z formule 1. Oproti 599 GTB má GTO o 144 kg větší přítlak v rychlosti 200 km/h, lépe chlazené brzdy a větší přísun vzduchu do chladiče. Díky tomu se změnila celá přední a zadní část.

Třetím neméně důležitým klíčem ke špičkovým jízdním výkonům je vedle dokonalé aerodynamiky a výkonné pohonné jednotky také optimální rozložení hmotnosti v poměru 47:53 procentům a nově odladěný podvozek. Geometrie zavěšení kol, zadní stabilizátor i odpružení jsou nastaveny na limitu jízdního komfortu stejně jako velmi přímé řízení, takže 599 GTO svému řidiči určitě neprozradí, co je to nedotáčivost, a naopak mu nabídne superrychlou a neskutečně přesnou reakci na jeho pokyny. Ve velké míře se na tom podílí také elektronika zastoupená druhou generací magnetoreologických tlumičů (SCM2), stabilizačním systémem (CST) a protiprokluzovým systémem F1-Trac. Za skvělým podvozkem nezůstávají pozadu ani další komponenty vozu. Za zmínku stojí například karbon-keramické brzdy (vpředu kotouče o průměru 398 mm, vzadu 360 mm), které díky lepšímu chlazení a speciálně nastavenému ABS umožní vozidlu zastavit z rychlosti 100 km/h na 32,5 m. Na perfektním držení stopy a krátké brzdné dráze se podílí i 20palcová kola (vpředu 9,5Jx20, vzadu 11,5Jx20) a speciální pneumatiky Michelin Supersport (vpředu 285/30 ZR20 a vzadu 315/35 ZR20). Další novinkou je informační systém (VRE), který neustále monitoruje a vyhodnocuje nejrůznější údaje a řidiči pak nabízí hodnoty okamžité výkonnosti automobilu.

Vybraný a značně omezený počet VIP klientů si bude moci prohlédnout novinku již 14. dubna na Vojenské Akademii v Modeně, oficiální světová premiéra pro veřejnost je naplánována na konec dubna na autosalonu v Pekingu.


Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo - 1 - Ferrari-599_GTO_02Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo - 2 - Ferrari-599_GTO_03Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo - 3 - Ferrari-599_GTO_04Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo - 4 - Ferrari-599_GTO_05

Roman Kalina

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše