Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fisker míří do likvidace. Ze svého skoro miliardového dluhu uspokojí sotva pětinu, tohle nemůže přežít
26.6.2024 | Petr Miler
Zkrachovalá automobilka se pořád tváří optimisticky, ven pronikající informace ale stále jasněji ukazují, že si své technické KO prožila už dávno. A teď může jen smutně koukat, jak si věřitelé rozeberou její torzo.
Stále hůř, přibližně těmito slovy lze shrnout dění okolo automobilky Fisker v posledním půlroce. Dobré zprávy nedorazily už dávno, o to překvapivější ale může být, kolik prostoru zůstává pro ty špatné. A to i poté, co firma po měsících trápení vyhlásila bankrot.
Fisker by byl rád, kdyby prošel v souladu s tzv. kapitolou 11 amerických zákonů o úpadku řízenou reorganizací, od první chvíle ale pochybujeme o tom, že je toho vůbec schopen. Samotná finanční situace firmy se zdá být velmi chaotická, především ale marně hledáme smysl její další existence. S jediným modelem v portfoliu, který si zatím víc než co jiného stihl utrhnout spoustu ostudy, je stěží zajímavým aktivem. A podle nedávných informací se ani nezdá, že by se Fisker s neblahou situací snažil ještě něco dělat.
Nyní tu máme další signály o tom, že firma ve skutečnosti míří spíše do likvidace, jak informuje Reuters. Tento způsob bankrotu, v souladu s americkými zákony podle tzv. kapitoly 7, je tím samým, co známe z České republiky - tedy faktické ukončení aktivit firmy zpeněžením, nehezky a nečesky řečeno „zlikvidněním” jejích aktiv.
Fisker sice říká, že hledá další způsoby financování svých aktivit, které mají pokračovat v „redukovaném režimu”, u soudu ale firma prostřednictvím svého zástupce připustila, že v současné době žádné aktivity nevyvíjí a ani nepředpokládá, že by se k dodatečnému financování mohla dostat. To je jinými slovy popsaná cesta k likvidaci a nic jiného.
Automobilka ostatně věřitelům dluží víc než 850 milionů dolarů a byť si svá aktiva reálně cení na podobou sumu, není jasné, z čeho vychází. Jediným skutečně hodnotným majetkem je asi 4 300 neprodaných aut, jenže je otázkou, za kolik je lze vůbec prodat. Přednostním věřitelem se navíc už loni v listopadu stala společnost Heights Capital Management, jejíž dluhopisy jsou jištěné veškerým majetkem Fiskeru. Ten si od Heights půjčil 185 milionů dolarů a kdyby chtěl jen tento závazek zaplatit prodejem oněch aut, musel by každé prodat za asi 43 000 dolarů. To je prakticky nemožné.
Právník Heights Capital Management Scott Griessman ostatně říká, že prodej zbývající flotily společnosti Fisker zaplatí pouze „zlomek” zmíněného dluhu a pak už zbude jen prázdno. Vše tedy skutečně nasvědčuje tomu, že dojde k přímé likvidaci společnosti podle kapitoly 7 a naprosté většině věřitelů zůstanou jen prázdné ruce. A to ani nemluvíme o lidech, kteří do firmy investovali skrze akciové trhy, i tam šlo miliardy, které se rozplynuly jako pára nad hrncem.






S Fiskerem je amen, to už je teď prakticky jisté. Přednostní věřitel se zřejmě dostane jen k části své pohledávky a tím vše hasne. Foto: Fisker
Zdroje: Reuters, Fisker
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včeraNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Manzi vyhrál finále šampionátu, 17. Vostatek včera 19:29
- Bulega odvrátil první Toprakův mečbol včera 19:10
- Sprint Race dominancí Aprilie včera 10:57
- Superpole Superbike vyhrál Bulega včera 10:00
- Moto2: V Down Under se pojede bez Salače včera 09:12
Nejnovější články
Dosud neznámá firma ukazuje Porsche, jak znovu dělat žádoucí auta podle jeho vlastního receptu
včeraReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včeraIkona VW mezi SUV po 23 letech skutečně končí, navíc nedůstojně, z avizované náhrady se člověk musí chytat za hlavu
včeraFrancouzský drtič německých lidových silničních stíhačů je k mání sotva jetý po 1. majiteli ročník 1940, je to sen svého druhu
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 10.18. 22:01 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 10.18. 20:36 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.18. 19:16 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.18. 11:47 - pavproch
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch